مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

کود پتاس چیست؟

کود پتاس چیست؟

کودهای پتاس کودهای درشت مغذی حاوی مقادیر زیاد پتاسیم (K) هستند که برای افزایش محتوای پتاسیم به خاک اضافه می شوند. پتاسیم یکی از سه درشت مغذی اصلی است که در همه کودها، همراه با نیتروژن و فسفر به کار می‌رود، که در مجموع به آنها NPK می‌گویند. همچنین، مواد معدنی کمیابی مانند منیزیم، مس و روی نیز در این کودها وجود دارند. اگر این سوال در ذهن شما نیز وجود دارد که کود پتاس چیست و چه کاربردی دارد، این مقاله را از دست ندهید.

کودهای پتاس؛ پتاسیم مورد نیاز گیاهان را برای رشد حداکثری خود فراهم می کنند. این کود دارای عملکردهای بسیاری است، از افزایش قابلیت نگهداری آب در گیاهان گرفته تا بهبود عملکرد محصول. کود پتاس در شکل خالص خود سفید به نظر می رسد اما برای سهولت در شناسایی محلول؛ به رنگ قرمز درآمده است. ما کود پتاس کاملاً طبیعی را در کنار بسیاری دیگر از محصولات مراقبت از گیاه ارائه می‌کنیم.

خرید کود پتاس بالا

شما می‌توانید کود 36-12-12 که درصد بالایی پتاسیم دارد و تحت عنوان کود پتاس بالا نیز شناخته می‌شود را از سایت مبتکر اندیشان خریداری کنید.

کود پتاس

کود پتاس چیست؟

کود پتاس یا کود پتاسیم کودی است که با نمک هایی ساخته می شود که حاوی اشکال محلول در آب پتاسیم هستند. پتاسیم یک ماده مغذی ضروری برای تمام موجودات (از جمله گیاهان، حیوانات و انسان) جهت پردازش جذب آب و تبدیل قندهای گیاهی به مواد مغذی است. کود پتاس به گیاهان اجازه می دهد تا قندهایی که برای غذا استفاده می کنند را بهتر سنتز کنند. وقتی گیاهان برای سنتز قندها مشکل داشته باشند، احتمال رشد کمتری دارند و ممکن است به راحتی میوه و گل تولید نکنند. کود پتاس یک گزینه عالی برای بسیاری از گیاهان از جمله درختان، باغ ها و چمن است.

پتاس چیست:

پتاس اولین ماده شیمیایی صنعتی آمریکا است که در سال 1790 ثبت اختراع شد و امروزه به عنوان یک محصول ضروری به شمار می آید. منبع اصلی پتاسیم در جهان، کانادا است که ذخایر بزرگی دارد. دیگر تولیدکنندگان عمده پتاس شامل روسیه، بلاروس، و ایالات متحده هستند. آنها با هم، بیش از 90 میلیون تن پتاس در سال تولید می کنند. 95 درصد از پتاس جهان در کشاورزی برای کوددهی مواد غذایی استفاده می شود.

عنصر پتاسیم از گروه فلزات قلیایی است که در طبیعت به فراوانی وجود دارد. این عنصر همیشه به صورت ترکیبی با سایر مواد معدنی در پوسته زمین یافت می شود، به ویژه در جایی که ذخایر بزرگی از کانی های رسی و خاک های سنگین وجود دارد. پتاس ترکیبی ناخالص از کربنات پتاسیم و نمک پتاسیم است. ذخایر سنگی حاوی پتاس زمانی به وجود آمدند که دریاهای داخلی باستانی میلیون ها سال پیش تبخیر شدند. اصطلاح پتاس معمولاً برای توصیف اشکال کود پتاسیم حاصل از جداسازی نمک و سایر مواد معدنی از این سنگ ها استفاده می شود.

چه گیاهانی به پتاس نیاز دارند؟

افزودن پتاس؛ خاک را قلیایی تر می کند. سبزیجاتی که خاک قلیایی تر را ترجیح می دهند عبارتند از: براسیکا، کاهو، لوبیا، نخود، اسفناج، پیاز، آووکادو و درختان میوه هسته دار. این گیاهان عاشق یک دوز پتاس هستند! به طور کلی پتاسیم از طریق اثراتی که بر روی تجمع قند (سطح جامد محلول)، اسیدیته، اندازه، ظاهر و رنگ دارد، بر کیفیت میوه تأثیر می گذارد. سبزیجات مثمر مانند طالبی، هندوانه و گوجه فرنگی و میوه‌هایی مانند انگور، هلو و توت فرنگی نیاز به پتاسیم بالایی دارند.

چه گیاهانی پتاس را دوست ندارند؟

کود پتاس برای گیاهانی که محیط اسیدی را دوست دارند (مثل آزالیا و ادریسی) مناسب نیست.

گیاهان مناسب برای کود پتاس

تولید پتاس:

کلمه پتاس به اولین شکل تولید آن اشاره دارد که به قرن پانزدهم باز می گردد. ابتدا، یک مشعل پتاس را از خاکستر چوب با شسته شدن استخراج میکردند و سپس محلول را در گلدان های آهنی تبخیر می کردند. تولیدکنندگان اولیه پتاس، باقی مانده سفید نمک پتاسیم که را «خاکستر دیگی» نامیدند.

امروزه تولید پتاس از استخراج پتاس حاصل می شود که شامل حفاری در ذخایر موجود در بستر دریاهای تبخیر شده است یا با تزریق حلال های ساخته شده از آب یا آب نمک به ذخایر پتاس و حل کردن مواد معدنی که سپس با تبخیر بازیافت می شوند. تولیدکنندگان پتاس، ذخایر استخراج شده را به ترکیباتی در قالب گرانول تبدیل می کنند.

انواع کود پتاس چیست؟

بر اساس محتوای پتاسیم، انواع مختلفی از کودهای پتاس وجود دارد که اهداف متفاوتی را دنبال می کنند. بیایید یک به یک انواع کودهای تولید شده در شرکت مبتکر اندیشان را بررسی کنیم:

1- سولفات پتاسیم: ترکیب رایج پتاسیم؛ سولفات پتاسیم یا سولفات پتاس (SOP) است. این نوع کود پتاس به ترتیب 52 و 48 درصد K2O  و SO3 دارد که باعث افزایش پتاسیم و گوگرد خاک می شود. همچنین، این کود عاری از کلر است. بنابراین، برای گیاهان حساس به نمک مانند توت فرنگی و مرکبات انتخاب خوبی به شمار می‌آید.

2نیترات پتاسیم(KNO3): این ترکیب محلول در آب که معمولاً شوره نامیده می شود، نیتروژن را به سرعت در دسترس گیاه قرار می‌دهد. همچنین، این کود دارای 50 درصد  K2O و 46 درصد نیتروژن است. این ترکیب نه تنها باعث بهبود سطح پتاسیم در خاک می شود، بلکه جذب مواد مغذی ثانویه را نیز بهبود می بخشد. به دلیل تبدیل نیترات به نیتریت، اسیدهای آمینه ایجاد می شوند که نقش مهمی در رشد گیاه دارند.

3-سیلیکات پتاسیم پودری و مایع: سیلیسیم یک ریز مغذی ضروری برای گیاهان بوده که اغلب یک عنصر فراموش شده است و فواید زیادی برای گیاه دارد. به عنوان مثال، این عنصر باعث تقویت دیواره سلولی شده و فتوسنتز را بهبود می بخشد. همچنین، این کود اثرات منفی آلومینیوم، سدیم و منگنز اضافی را کاهش می دهد و تولید مثل را با بهبود گرده افشانی و افزایش باروری گرده تقویت می کند. این کود دارای دو عنصر سیلیسیم و پتاسیم است و به طور کلی باعث افزایش کیفیت محصول می شود.

4- فسفیت پتاسیم: فسفیت پتاسیم به طور چشمگیری باعث افزایش مقاومت گیاهان در مقابل بیماری های گیاهی از طریق تقویت سیستم دفاعی گیاهی می شود.

لازم به ذکر است که پتاس در قالب کودهای کامل به صورت مخلوط پودری و کود آلی مایع با درصدهای مختلف از پتاسیم نیز قابل ارائه هست که در فصل های دیگر به طور کامل به آن ها پرداخته شده است.

کودهای کامل حاوی پتاسیم از قبیل: NPK 20-20-20+TE  و+TE  10-52-10 NPK و +TE 12-12-36 NPK و+TE  15-5-30 NPK  و NPK 10-41-10+TE   و NPK 5-10-40+TE و NPK 5-4-5+TE  

فواید استفاده از کود پتاس چیست؟

وقتی صحبت از باغبانی می شود، پتاس به چهار روش اصلی عمل می کند:

  • محافظت: دیواره سلولی مانعی است که ورود پاتوژن ها را محدود می کند. کود پتاس (K) تولید سلولز را افزایش می دهد و استحکام دیواره سلولی را بهبود می بخشد. همچنین، تولید فیتوالکسین‌ها را افزایش می‌دهد که به گیاهان در مبارزه با انواع عفونت‌ها کمک می‌کند. سطوح بالای پتاسیم موجود در پتاس از گیاهان در برابر مجموعه ای از عوامل استرس زای خارجی محافظت می کند. این آفات مانند حشرات و علف های هرز را دفع می کند و به گیاهان کمک می کند تا نسبت به تغییرات دمایی شدید مقاوم‌تر باشند.
  • پیشگیری: پتاس در رشد گیاه نقش دارد. این عنصر با تولید آنزیم هایی که به احتباس آب و پردازش مواد غذایی کمک می کند، محصول بزرگتر و سالم تری تولید می کند. همچنین، پتاس از طریق مقاومت در برابر خشکی و بیماری، سلامت گیاه را تقویت کرده و کمبود پتاسیم خاک را اصلاح می کند. استفاده از کودهای غنی از پتاسیم به گیاهان کمک می کند تا از آب به طور موثر استفاده کنند و از دست دادن آب در هنگام تعرق کاهش یابد. به علاوه، استفاده از کود پتاس تضمین می‌کند که قندها به روشی مناسب به گیاهان تحویل داده شوند که این فرایند در بهبود کیفیت محصول موثر است.
  • قدرت: پتاس مواد مغذی ضروری را برای رشد و بلوغ به گیاهان می دهد. ریشه ها و ساقه ها را تقویت می کند و به بهبود رنگ، طعم و ظاهر در سبزیجات و میوه ها کمک می کند.
  • افزایش حاصلخیزی خاک: کود پتاس در تشکیل کمپلکس خاک رس-هوموس نقش دارد. این کمپلکس ذرات خاک را به هم متصل می کند و به دانه هایی تبدیل می شود که مانند یک اسفنج به جذب آب می‌پردازند. وجود آب تضمین می کند که ریشه ها حتی در دوره های خشکی نیز رطوبت کافی داشته باشند.

افزایش حاصل خیزی خاک

نحوه استفاده از کود پتاس

در اینجا نحوه استفاده از کود در باغ به صورت گام به گام شرح داده شده است:

تست و بررسی کنید. قبل از استفاده از کود پتاس، مطمئن شوید که خاک و گیاهان شما به آن نیاز دارند. برگ های سبز روشن، زرد و قهوه ای نشانه های واضحی از کمبود پتاسیم هستند. آزمایش خاک نیز به شما کمک می‌کند تا کمبود پتاسیم و سایر مواد مغذی را تشخیص دهید.

کود مناسب را انتخاب کنید. اگر نتیجه آزمایش نشان داد که خاک شما فاقد سایر مواد مغذی است، از سولفات پتاسیم یا کود پتاسیم منیزیم استفاده کنید. این دو کود برای سبزیجات مقاوم مانند چغندر یا سیب زمینی موثر هستند.

کود را به طور مستقیم اعمال کنید. اگر پتاسیم شما به صورت دانه ای یا گرانول است، لایه ای از آن را به طور یکنواخت روی خاک پخش کنید. پیشنهاد می‌شود هر سال از کمپوست یا کود دامی استفاده کنید تا پتاسیم اضافی را جذب کند؛ زیرا وجود پتاسیم اضافی باعث تشکیل نمک‌هایی می‌شود که به گیاهان آسیب می زنند. توجه داشته باشید که خاک های شنی به مواد آلی اضافی نیاز دارند.

اسپری یا محلول پاشی کنید. فرم مایعی از پتاسیم تحت عنوان تیوسولفات پتاسیم نیز وجود دارد که می توانید آن را مستقیماً روی گیاهان گلدار اسپری کنید تا پتاسیم را در طول فصل رشد افزایش دهید. با این حال، از اسپری کردن آن بر روی نهال ها یا داخل خاک خودداری کنید، زیرا ممکن است به آنها آسیب بزند.

چگونه بفهمم که گیاهان به پتاس نیاز دارند؟

علائم گلدهی نامناسب و تشکیل میوه (مانند رسیدن لکه دار گوجه فرنگی)، نتیجه اصلی کمبود پتاس است. برگ ها در حالت کمبود پتاسیم دارای ته رنگ های زرد و/یا بنفش هستند و حاشیه ها قهوه ای می شوند و سوخته به نظر می رسند. موارد شدید کمبود پتاسیم به صورت لکه بینی روی برگ و سوختگی شاخ و برگ نشان داده می‌شوند.

چه زمانی باید از پتاس استفاده کنیم؟

پتاس باید قبل از کاشت استفاده شود تا اطمینان حاصل کنید که گیاهان از همان ابتدا به مواد مغذی مورد نیاز خود دسترسی دارند. علاوه بر این، پتاس باید در طول فصل رشد به منظور تشویق رشد و نمو قوی استفاده شود.

آیا مصرف زیاد پتاس برای گیاهان مضر است؟

دسترسی به پتاسیم اضافی برای گیاهان سخت است. در حالی که سمیت پتاسیم معمولاً مشکلات مستقیمی در گیاهان ایجاد نمی کند، می تواند باعث کمبود سایر مواد مغذی مانند کلسیم و منیزیم شود.

آیا کودهای پتاسیم و پتاس یکسان هستند؟

اگرچه پتاس و پتاسیم به یکدیگر مرتبط هستند، اما یکسان نیستند. پتاسیم عنصری است که گیاهان برای انجام وظایف مختلف مانند فتوسنتز به آن نیاز دارند. در این میان، پتاس مخلوطی از نمک های معدنی مانند KCl و K2SO4 است. به دلیل وجود عناصری غیر از پتاسیم مانند کلر و گوگرد (سولفور)، پتاس گزینه مناسبی برای تامین مواد مغذی به شمار می‌آید.

کود پتاس برای گندم:

اگر گندم پتاسیم کافی از خاک دریافت کند، در برابر آفات، بیماری‌ها و خشکسالی مقاومت بیشتری خواهد داشت. استفاده از پتاسیم در اواخر فصل نیز باعث افزایش پروتئین دانه شده است. مانند بسیاری از محصولات زراعی، نیاز گندم به پتاسیم تا حد زیادی با نزدیک شدن به پر شدن دانه افزایش می یابد.

کود پتاس برای گوجه فرنگی:

گوجه فرنگی برای بهبود عملکرد و افزایش کیفیت میوه به مقدار کافی پتاسیم (پتاس) نیاز دارد که می توان آن را با کود پتاس و مواد آلی تامین کرد. توجه داشته باشد که حفظ PH خاک برای دسترسی بهینه مواد مغذی و سلامت بسیاری از موجودات مفید خاک اهمیت دارد.

جمع بندی:

اگر این سوال در ذهن شما بوجود آمده است که کود پتاس چیست و چه کاربردی برای گیاهان مختلف دارد، در جواب به این سوال می‌توان گفت کود پتاس ترکیبی از نمک های غنی از پتاسیم و سایر عناصر است که به رشد کلی گیاه کمک می کند. این کود، به خاک کمک می کند تا عملکرد محصول را به حداکثر برساند و در عین حال از حاصلخیزی آن برای برداشت های بعدی محافظت می کند. با این حال، هنگام استفاده از کود پتاس، رعایت دستورالعمل ها برای داشتن محصول با کیفیت ضروری است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها