مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

کود کامل چیست؟

کود کامل

خاک های ضعیف ممکن است به دلایل مختلفی مواد ارزشمند خود را از دست داده باشند. از این رو برای رساندن مواد مغذی به این خاک ها از کودهای NPK یا کود کامل بهره می برند. مواد مغذی و حیاتی که برای رشد گیاهان ضروری هستند شامل عناصر نیتروژن، فسفر، پتاسیم است. کودهای کامل را می توان به عنوان اصلاح کننده خاک قبل از کاشت یا به عنوان پوشش جانبی برای گیاهان استفاده کرد. برای مثال کود 10-52-10 یک کود کامل است. البته توجه داشته باشید که این کود برای خاک هایی که تنها به یک یا دو عنصر اصلی نیاز دارند، مناسب نیست.

چرا به کود NPK، کود کامل می گویند؟

کود NPK اغلب به عنوان “کود کامل” شناخته می شود؛ زیرا حاوی سه ماده درشت مغذی ضروری است که برای رشد و نمو گیاه حیاتی هستند. مخفف سه حرف اول این سه عنصر اصلی، NPK نام دارد. هر کدام از این عناصر وضایفی را در این محصول بر عهده دارند که شامل موارد زیر است:

  • نیتروژن (N): برای رشد سبز برگ و رشد کلی گیاه
  • فسفر (P): برای رشد ریشه، گلدهی و باردهی
  • پتاسیم (K): موثر در فرآیندهای فیزیولوژیکی مختلف از جمله جذب آب، فعال شدن آنزیم و مقاومت در برابر استرس

همچنین اصطلاح “کامل” به این معنی است که کود با نسبت متعادلی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم فرموله شده است.

کود NPK

گیاهان در مراحل رشد مختلف ممکن است به نسبت های متفاوتی نیاز داشته باشند؛ اما ترکیب این سه عنصر در یک محصول، نیازهای تغذیه ای اساسی طیف وسیعی از گیاهان را برطرف می کند.

کاربردها:

کودهای NPK همه کاره هستند و می توانند برای انواع محصولات زراعی، گل ها و سبزیجات استفاده شوند. کاربرد گسترده، آنها را به یک انتخاب محبوب تبدیل می کند. در حالی که کودهای NPK برای تامین درشت مغذی های اولیه کامل در نظر گرفته می شوند و همچنین حاوی ریز مغذی ها (مانند آهن، منگنز، روی، مس و غیره) نیز هستند. لازم است برای محصولات خاص یا در شرایطی که عناصر ثانویه و ریز مغذی کمبود دارند، کوددهی تکمیلی با کودهای حاوی این عناصر انجام گردد.

اشکال کود کامل:

کودهای کامل یا NPK بسیار متنوع هستند و هر کدام حاوی درصدهای مختلفی از عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم به اشکال پودری، مایع و گرانول در دسترس هستند. کودهای کامل (NPK) تولیدی در شرکت مبتکراندیشان به شرح ذیل است:

  • پودری: 20-20-20، 36-12-12، 10-52-10، 30-5-15
  • مایع: 20-20-20، 10-41-10، 5-4-5، 40-10-5

بهترین زمان استفاده:

بهترین زمان مصرف کودهای کامل با توجه به دوره رشد که دوره رشد رویشی یا زایشی است برای هر محصول تعیین می گردد.

نحوه استفاده از کودهای کامل:

در اینجا چند دستورالعمل کلی برای استفاده از کودهای کامل آورده شده است:

  1. دستورالعمل های سازنده را بخوانید: هر نوع کودی ممکن است دستورالعمل های کاربرد خاصی داشته باشد، بنابراین مهم است که دستورالعمل های سازنده را به دقت بخوانید و دنبال کنید.
  2. تعیین نیاز گیاهان به مواد مغذی: گیاهان مختلف نیازهای متفاوتی دارند، بنابراین مهم است که قبل از استفاده از کود، نیازهای غذایی گیاهان خود را مشخص کنید.
  3. آزمایش خاک: برای تعیین سطح مواد مغذی و pH خاک، بهتر است قبل از استفاده از کود، خاک را آزمایش کنید. این می تواند به شما در تعیین میزان مصرف مناسب و جلوگیری از کود دهی بیش از حد کمک کند.
  4. محاسبه میزان مصرف: میزان مصرف کودهای کامل به نیاز گیاه شما به مواد مغذی و سطح مواد مغذی خاک بستگی دارد. محاسبه میزان کاربرد مناسب برای جلوگیری از کوددهی بیش از حد مهم است.
  5. اعمال کود: روش های مختلفی برای اعمال کودهای کامل وجود دارد، که با توجه به نوع گیاه می توان از آن بهره برد.

در نهایت نیز آبیاری گیاهان پس از اعمال کود، به حل شدن مواد مغذی و دسترسی بهتر گیاهان به آنها کمک می کند.

اثر بخشی کود کامل:

شواهد علمی فراوانی وجود دارد که اثربخشی کودهای کامل را در ارتقاء رشد و نمو گیاه سالم نشان می دهد. به عنوان مثال، یک تست منتشر شده در مجله “Agronomy for  Sustainable Development” نشان می دهد که استفاده از کودهای کامل، رشد و عملکرد گیاهان گوجه فرنگی را در مقایسه با گیاهانی که هیچ کودی دریافت نکردند، بهبود بخشیده است. به گفته این مجله، استفاده از کودهای کامل باعث افزایش رشد و عملکرد گیاهان ذرت و بهبود وضعیت مواد مغذی خاک می شود. در مطالعه دیگری که در مجله “Plant and Soil” منتشر شد، مشخص شد که استفاده از کودهای کامل، رشد، عملکرد و جذب مواد مغذی گیاهان کاهو را در مقایسه با گیاهان شاهدی که کود دریافت نکردند، بهبود بخشیده است.

مزایا و اهمیت استفاده از کود کامل:

مزایای این محصول شامل:

  • تغذیه کافی خاک و اطمینان از دریافت مواد مغذی مورد نیاز گیاهان
  • حاصلخیزی خاک
  • بهبود عملکرد محصول
  • به کارگیری آسان کودهای کامل (استفاده مستقیم روی خاک یا محلول پاشی)

است. همچنین این محصول برای طیف گسترده ای از گیاهان قابل استفاده است.

قابل استفاده برای طیف وسیعی از گیاهان.

هر چند وقت یک بار باید کود کامل را به گیاه بدهیم؟

تعداد دفعات اعمال این کود به عوامل مختلفی از جمله نوع گیاه، نوع خاک، شرایط آب و هوایی و نیازهای خاص گیاه وابسته است.

  • برای مثال برای گیاهان یکساله، گیاهانی که در یک فصل رشد می کنند و چرخه زندگی خود را کامل می کنند، توصیه می شود در طول فصل رشد هر 2 الی 4 هفته یکبار کود کامل مصرف شود.
  • گیاهان چند ساله، گیاهانی که بیش از دو سال رشد می کنند و عمر می کنند، در طول فصل رشد هر 6-4 هفته یکبار به این محصول نیاز دارند.
  • درختان و درختچه ها، کودهای کامل را هر 6-8 هفته در طول فصل رشد دریافت می کنند.
  • برای گیاهان گلدانی یا زینتی، کودهای کامل را هر 2 تا 4 هفته یکبار مصرف کنید.

کود اوره چه تفاوتی با کود کامل دارد؟

اوره نوعی کود مبتنی بر نیتروژن است که معمولاً برای تأمین نیتروژن مورد نیاز گیاهان برای رشد و شکوفایی استفاده می شود. یک منبع نسبتاً ارزان و در دسترس است که اغلب در کشاورزی و باغبانی استفاده می شود. در حالی که کودهای کامل، مواد مغذی هستند که حاوی هر سه عنصر درشت مغذی اولیه هستند. این مواد مغذی برای رشد و نمو گیاه ضروری هستند و معمولاً به شکل کود برای تأمین مواد مغذی استفاده می شوند. در مقایسه با اوره، کودهای کامل گران‌تر هستند و ممکن است مصرف آنها پیچیده‌تر باشد.

جمع بندی:

کودهای کامل، در واقع مواد مغذی گیاهی هستند که حاوی هر سه عنصر درشت مغذی اولیه هستند. در حالی که کودهای کامل فواید زیادی برای گیاهان دارند، مهم است که کود مناسبی را برای گیاهان خود بر اساس نیازهای غذایی آنها انتخاب نمایید. همچنین رعایت دستورالعمل های سازنده هنگام استفاده از کودها برای جلوگیری از کوددهی بیش از حد که باعث آسیب به گیاهان و محیط زیست می شود، مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها