مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

کود شیمیایی چیست؟

کود شیمیایی

کودهای شیمیایی به طور گسترده برای دستیابی به حداکثر بهره‌وری در سیستم‌های کشاورزی استفاده می شوند. این کودها از درشت مغذی‌های ضروری خاک مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم ساخته می‌شوند و از نظر ارزش غذایی، بسیار غنی هستند. با توجه به جمعیت روز افزون جهان با شیوه‌های قدیمی قادر به تامین مواد غذایی نیستیم؛ در نتیجه جهت افزایش بهره‌وری از کودها استفاده می کنیم. در ادامه این مقاله با کود شیمیایی، لزوم استفاده از آنها، مزایا و معایب آن آشنا خواهید شد.

کود شیمیایی چیست؟

هر ماده ی شیمیایی یا معدنی با محتوای حداقل 5 درصد یا بیشتر نیتروژن، فسفر قابل جذب به شکل P2O5 و پتاسیم محلول (K2O) کود شیمیایی نام دارد. هدف اصلی این ترکیبات رساندن عناصر به گیاهان از طریق آب و خاک با روش های محلول پاشی، آغشته سازی به بذر و اندام های گیاهان است.

 

کود شیمیایی

این کودها بسته به ساختار آن‌ها، محصولات و خاکی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است، ترکیبات سازنده متفاوتی دارند و می توان به روش های مختلفی به صورت مکانیکی یا دستی از آنها  استفاده کرد. کودهای شیمیایی با توجه به محتویات و نوع عملکرد به سه دسته کودهای شیمیایی، بهبود دهنده رشد و مواد شیمیایی بهساز خاک تقسیم می‌شوند.

انواع کود شیمیایی

در ادامه به بررسی دقیق تر انواع کودهای شیمیایی مورد استفاده می پردازیم.

کودهای ساده (تک عنصری)

کود ساده در واقع محصولی است که دارای یکی از عناصر نیتروژن، فسفر یا پتاسیم در حد قابل قبول باشد. کودهای ساده شامل اوره، سوپر فسفات تریپل، کلرید پتاسیم، سوپر فسفات ساده و غیره هستند. این ترکیبات را تنها زمانی استفاده می کنند که یک ماده مغذی مورد نیاز باشد.

کود مرکب (چند عنصری)

این محصول کودی است که از سه عنصر اصلی، دارای دو عنصر به میزان قابل قبول است. این ترکیب را می‌توان از طریق واکنش شیمیایی (ترکیبی) یا مخلوط فیزیکی تهیه نمود. البته علاوه بر عناصر غذایی پرمصرف می‌توانند دارای عناصر ریز مغذی نیز باشند.

کود شیمیایی مرکب ترکیبی

محصول مرکب ترکیبی، کودی است که طی فرآیند شیمیایی به دست آید، مانند کود دی آمونیوم فسفات.

کود مرکب آمیخته

این محصول در واقع کود مرکبی است که از آمیختن فیزیکی به دست آمده است و می تواند به شکل همگن یا ناهمگن وجود داشته باشد.

مزایای کودهای شیمیایی

این ترکیبات مزایای بسیاری در کشاورزی دارند که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

بهترین کارایی در کوتاه ترین زمان:

یکی از مزایای کودهای شیمیایی بهترین کارایی آنها در کوتاه ترین زمان ممکن است. این کودها در شرایط بحرانی، زمانی که به نظر می رسد گیاهان به درستی رشد نمی کنند یا کمبود مواد غذایی وجود دارد، بسیار مفید هستند. برای مثال زمانی که مشکلات شدیدی برای گیاه به وجود می آید، به نظر می‌رسد گیاهان به درستی رشد نمی کنند؛ در این مرحله کودهای شیمیایی فورا پاسخ می‌دهند.

تنظیم اسیدیته خاک با کود شیمیایی

تفاوتی ندارد که سطح اسیدیته خاک بالا یا پایین باشد، این محصولات می توانند سطح pH خاک را متعادل نمایند.

افزایش بهره‌وری

هدف استفاده از این مواد، دریافت مواد غذایی بیشتر و بهتر توسط گیاه است. به دلیل سهم بالای درشت مغذی‌ها، این عناصر می‌توانند باعث افزایش عملکرد و رشد گیاهان شوند. این کودها علاوه بر افزایش جذب مواد مغذی از خاک، عمق ریشه‌ها را تا یک متر افزایش می‌دهند و در نتیجه گیاهان به میزان قابل توجهی قوی‌تر می‌شوند و می‌توانند به طور کامل از آب‌های زیرزمینی بهره ببرند.

هزینه کم کود شیمیایی

در مقایسه با سایر گزینه‌ها مانند کودهای آلی یا بیولوژیکی، کودهای شیمیایی هزینه کمتری دارند.

سازگاری با نیازهای خاص

این کودها دارای ویژگی‌های شیمیایی متمایز، شاخص‌های دقیق مواد مغذی و مقادیر مختلف هستند.

مزایای کود شیمیایی

خرید و قیمت کودهای شیمیایی

برای اطلاع از شرایط خرید کودهای شیمیایی، استعلام قیمت و مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها