مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

آیا تری سدیم فسفات خوراکی برای سلامتی ضرر دارد؟

آیا تری سدیم فسفات خوراکی برای سلامتی ضرر دارد؟

شاغلان برخی از مشاغل تخصصی نظیر نجاری و نقاشی ساختمان، ممکن است با تری سدیم فسفات آشنا باشند. آنها می دانند که از تری سدیم فسفات قبل از کار نقاشی به عنوان یک عامل پاک کننده صنعتی استفاده می کنند. همچنین به عنوان عامل پاک کننده برای از بین بردن چربی، لکه و کپک نیز استفاده می شود. چیزی که در این میان انتظار نمی رود این است که این ماده در برخی فرآورده های مربوط به صبحانه و ناهار استفاده می شود و در کل کاربرد غذایی نیز دارد.

این ماده به دلیل خاصیت بالای قلیایی کاربردهای صنعتی و پاک کنندگی بسیاری دارد و همیشه همراه با اطلاعاتی نظیر اخطارها، نکات ایمنی و  اقدامات مربوط به کمک های اولیه ارائه می شود. این در حالی است که تولیدکنندگان فرآورده های صبحانه از تری سدیم فسفات در تولید محصولات خود استفاده می کنند و نام آن را نیز بر روی برچسب مواد تشکیل دهنده ذکر می کنند. همین الان در کابینت های خود به دنبال محصولاتی از قبیل بیسکویت، برشتوک، Corn Flakes ،Chee Puff و در کل فرآورده های صبحانه که از غلاتی نظیر گندم، ذرت و غیره درست شده اند، نگاهی بیندازید. به احتمال زیاد شما میتوانید به راحتی نام تری سدیم فسفات را در لیست مواد تشکیل دهنده آنها ببینید.

استفاده از تری سدیم فسفات به عنوان افزودنی های غذایی

فروش تری سدیم فسفات به عنوان یک ماده افزودنی غذایی در بسیاری از کشورهای جهان تایید شده است. کاربرد اولیه این ماده، تنظیم کننده اسیدیته است. همچنین در غلات خشک موجود است. با دیگر فسفاتها، این ماده باعث تغییر رنگ غلات، کمک به جریان یافتن غلات در طی استخراج و فراهم ساختن غنی سازی فسفر می شود. تری سدیم فسفات همچنین به عنوان امولسیون کننده در سس پنیر وجود دارد.

چه محصولاتی حاوی تری سدیم فسفات هستند؟

کارخانه های بسیاری در تولید خوراکی های صبحانه (مبنی بر گندم و غلات) از تری سدیم فسفات استفاده می کنند. سایر مواد و خوراکی های حاوی تری سدیم فسفات عبارتنداز:

  • گوشت های فرآوری شده
  • پنیرهای فرآوری شده
  • سوپ های کنسرو شده
  • کیک های غیرخانگی و مواد غذایی پخته شده (استفاده از تری سدیم فسفات به عنوان خمیرمایه)
  • خمیر دندان
  • خمیردندان کودکان
  • دهانشویه
  • رنگ مو و محصولات سفید کننده

استفاده از تری سدیم فسفات به عنوان مکمل ورزشی

تری سدیم فسفات خوراکی گاهی به عنوان مکمل غذایی با هدف بهبود عملکرد در طی ورزش و تمرین در نظر گرفته می شود. پر کردن بدن با تری سدیم فسفات می تواند به طور بالقوه موجب کاهش تولید لاکتیک اسید در ماهیچه ها و افزایش قدرت خروجی و ماکسیمم جذب انرژی شود. یک مطالعه در سال 2007 در نشریه علوم و پزشکی در ورزش نشان می دهد که دوچرخه سواران آموزش دیده بعد از مصرف این ماده عملکرد بهتری در یک آزمایش 1/16 کیلومتری داشتند که این خود نشان دهنده آن است که این ماده می تواند منافع زیادی را برای عملکرد ورزشکاران ارائه کند.

اظهارات سازمان های غذا و دارو در رابطه با TSP

سازمان ملی غذا و دارو، این ترکیب شیمیایی را به عنوان ماده ای ایمن شناسایی کرده است. به دلیل ویژگی های پاک کنندگی و قلیایی، این ماده برای تولید محصولاتی از قبیل مایع ظرفشویی و پودرهای لباسشویی برای سال ها مورد استفاده قرار گرفته است. اما نتیجه تحقیقات دولت این است که TSP برای محیط زیست ضرر دارد و طبق بررسی هایی که به صورت مرحله به مرحله انجام گرفته است، تا سال 1389 به عنوان ماده اصلی در محصولات شوینده خانگی مورد استفاده قرار گرفته است. اکنون این اظهارات باعث ایجاد دوگانگی و بلاتکلیفی می شود، که چگونه این ماده برای محیط زیست ضرر دارد ولی استفاده از آن در مواد غذایی اشکالی ندارد؟؟؟!!!

طبق بررسی های دقیق و پژوهش های علمی انجام شده، TSP به عنوان سم برای بدن انسان شناخته نمی شود و استفاده از آن در مقادیر کم مضر نیست. با این حال، در فرم کریستالی سفید آن می تواند لایه پوشاننده معده شما را تحریک و باعث درد معده و ناراحتی معده و روده شود. بنابراین باید با احتیاط مصرف شود. برای جلوگیری از سوزش می توانید به عنوان یک محلول بافر از تری سدیم فسفات استفاده کنید. انجمن غذا و دارو تری سدیم فسفات به همراه دی سدیم فسفات و سدیم فسفات را به عنوان افزودنی های ایمن در غذا در نظر گرفته اند. دی سدیم فسفات و سدیم فسفات برای استفاده در داروهای ملین بدون نسخه تایید شده اند. اگر هرگونه نگرانی درباره افزودنی های غذایی یا مکمل های رژیم غذایی خود دارید، با پزشک مشورت کنید.

میزان مصرف استاندارد این ماده تا سقف 70 میلی گرم در روز پیشنهاد شده است. برخی از عادت ها و رژیم های غذایی که غالبا شامل غذاهای ناسالم است، میزان استفاده از آن را به 500 میلی گرم در روز می رساند که خطر گسترش پوکی استخوان و سایر بیماری ها و مشکلات را افزایش می دهد.

نکات ایمنی

اگر مقدار زیادی از TSP را در فرم کریستالی آن مصرف کنید، شما به احتمال زیاد درد شکم و احساس سوزش را تجربه خواهید کرد. دوزهای بسیار بالا ممکن است بر طبق برنامه بین المللی ایمنی شیمیایی موجب صدمه شیمیایی یا غش کردن شود. فرم پودر جامد خشک این ماده نیز دارای اثر خورندگی بر روی پوست، چشم ها و سیستم تنفسی دارد. اگر با مواد شیمیایی کار می کنید، از سیگار کشیدن یا خوردن در محل کار قبل از شستن دست ها پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها