مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

کود هیومیک اسید

AHOW

اسید هیومیک یک ماده آلی است که به طور طبیعی در خاک، رسوبات و محیط های آبی وجود داشته و به عنوان یک جزء کلیدی در کشاورزی مدرن مورد توجه قرار گرفته است. این ماده در واقع بقایای مواد گیاهی و جانوری تجزیه شده مانند لیگنین، تانن، سلولز و کوتین است. کود هیومیک اسید در مواقعی که گیاه با کاهش این ماده مواجه شده است، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. منابع خارجی هیومیک اسید عمدتاً از خاک، زغال سنگ، زغال سنگ قهوه ای و مواد آلی به دست میایند. این مقاله راهنمای جامعی برای شناخت این کود و نقش آن در کشاورزی است.

کود هیومیک اسید چیست؟

این کود سرشار از هیومیک اسید بوده که محصول نهایی فعالیت باکتری ها و برخی آنزیم ها هستند. این محصول در خاک های اسیدی، رسوب کرده و در محیط قلیایی به شکل محلول است. نقش اصلی این کود در گیاهان، کمک به رشد ریشه و بهبود سلامت خاک است.

خرید کود هیومیک اسید

سایت مبتکر اندیشان این محصول را با قیمتی مناسب و کیفیتی بی نظیر تحت برند روتی فرت ارائه می‌دهد. جهت دریافت مشاوره یا اطلاع از قیمت این کود به سایت ما مراجعه کرده و یا با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

فواید کود هیومیک اسید

این محصول چه برای خاک چه برای گیاه، مزایای بسیاری به همراه دارد که در این بخش به چند مورد از آنها می‌پردازیم.

  • بهبود ساختار خاک

با انجام فعالیت های بیوشیمیایی، باعث بهبود ساختار و بافت خاک و همچنین افزایش ظرفیت آن در جهت نگهداری آب و مواد مغذی می‌شود.

  • دسترسی بهتر به مواد مغذی

با تجزیه مواد معدنی به اشکال قابل جذب، به دسترسی بیشتر گیاه به آنها کمک می کند.

  • تقویت رشد ریشه

به طور قابل توجهی رشد ریشه را تقویت کرده و منجر به رشد گیاهان قوی تر می‌شود.

  • افزایش رشد محصول

اسیدهای هیومیک با افزایش هورمون های محرک رشد گیاه مانند اکسین و سیتوکینین، به مقاومت گیاه در برابر استرس، متابولیسم مواد مغذی، فتوسنتز و رشد محصول بهتر کمک می‌کنند.

تنظیم pH خاک، کمک به جذب نیتروژن و افزایش فعالیت آنزیم های مفید از دیگر فواید این کود است.

اشکال رایج کود هیومیک اسید

این محصول در سه شکل زیر عرضه می‌شود:

  1. پودر: نگهداری و حمل و نقل آسان
  2. مایع: به راحتی قابل جذب و اثر بخشی سریع
  3. گرانوله: اثرات کند رهش و طولانی مدت

منابع طبیعی اسید هیومیک

اسید هیومیک عمدتاً از خاک، رسوبات و مواد گیاهی تجزیه شده مانند پیت ماس(بقایای خزه) تهیه می شود. در این میان، پیت ماس به دلیل محتوای بالای مواد مغذی و قابلیت نگهداری آب، اغلب بهترین منبع اسید هیومیک برای مصارف کشاورزی در نظر گرفته می شود.

مکانیسم عمل اسید هیومیک

اگرچه ساختار هیومیک اسید شامل گروه های بسیاری است، اما غالب ترین آن ها گروه های فنولی (OH) و کربوکسیلیک (COOH) هستند. این دو گروه، عمدتاً در بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی خاک و همچنین رشد گیاه نقش داشته و عامل ایجاد دو بخش آبدوست و آبگریز هستند. نقش قسمت آبدوست در کیلیت کردن و قسمت آبگریز در ایجاد دافعه است. هنگامی که گروه‌های OH و COOH از هم جدا می‌شوند، انتهای قطبی قسمت آنیونی از طریق پیوند الکترواستاتیکی در خاک، با فلزات کاتیونی، کمپلکس‌هایی تشکیل داده و در نتیجه این فلزات را در خاک حفظ می‌کند. انتهای غیر قطبی نیز مولکول‌های آب را دفع کرده و باعث کاهش نفوذ آب و بهبود پایداری دانه‌های رسی می‌شود. گروه‌های عاملی آروماتیک و آلیفاتیک هیومیک اسید جذب نیتروژن و قندهای محلول را افزایش می‌دهند و از این طریق در افزایش عملکرد گیاه و رشد ریشه، نقش بسزایی ایفا می‌کنند.

آیا اسید هیومیک را با سایر کودها می توان مخلوط کرد؟

بله، این کود قابلیت ترکیب با سایر کودها را دارد. با این حال، رعایت دز مناسب و دستورالعمل های توصیه شده برای جلوگیری از بر هم خوردن تعادل مواد مغذی در خاک بسیار مهم است.

هیومیک اسید با کمپوست چه تفاوت هایی دارد؟

در حالی که هر دوی آنها ماده آلی به شمار میایند، اما کاملا مشابه هم نیستند. کمپوست عمدتاً مواد مغذی را برای خاک فراهم می‌کند، در حالی که اسید هیومیک در جهت بهبود ساختار خاک عمل کرده و ظرفیت آن را برای نگهداری آب و مواد مغذی افزایش می‌دهد.

نکات مهم در هنگام خرید هیومیک اسید

برای خرید یک کود با کیفیت باید دقت کنید که آن را از فروشگاه‌های معتبر و دارای مجوز تهیه کرده و پیش از خرید محصول، بسته بندی، شماره ثبت، تاریخ انقضا و جدول مصرف آن را به دقت بررسی کنید. همچنین در نظر داشته باشید که میزان حلالیت کود در سطح، میزان قابل قبولی باشد.

جمع بندی

کود هیومیک اسید یک مکمل ارزشمند در صنعت کشاورزی است که از جمله فواید آن می‌توان تنظیم pH خاک، سنتز پروتئین و کمک به رشد ریشه را نام برد؛ اما باید به خاطر داشته باشید که در کنار تمامی نکات مثبتی که دارد، استفاده‌ی بیش از حد از آن نیز به گیاه آسیب زده و منجر به عدم تعادل مواد مغذی می‎شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها