مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

فرآیند تولید اسید استیک

فرآیند تولید اسید استیک

در حال حاضر متداول ترین روش تولید استیک اسید، ترکیب متانول با کربن مونوکسید است که این متد از اوایل دهه 1970 به بعد به عنوان یک گزینه جدی مطرح شد. تا سال 2010 بیش از 80% از ظرفیت جهانی تولید استیک اسید بر مبنای همین روش بوده است. در طی این سال ها بیشترین حوزه ای که به منظور بهینه سازی بیشترین تمرکز بر روی آن بوده است، کاتالیست این فرایند بوده است.

این بهینه سازی در تمامی لایسنس ها بر روی بازدهی، انتخاب پذیری، هزینه ساخت، پایداری، بازیابی و همچنین بهینه سازی شرایط عملیاتی کاتالیست بوده است. کاتالیست این فرایند بر مبنای rhodium/iodide است. تا پیش از دهه 1970 این ماده را عموماً در طی فرایندی با استفاده از اتیلن تولید می کردند.

فرآیند تولید استیک اسید

در حال حاضر شرکت های لایسنسور نسبتا زیادی دارای تکنولوژی فرایند تولید استیک اسید در مقیاس تجاری هستند. در زیر به عنوان نمونه فرآیند مورد استفاده توسط کمپانی Chiyoda Crop. به عنوان آمده است.

به طور خلاصه در این فرایند، جریان خوراک اصلی متانول به دو جریان مجزا تقسیم می شود و در تماس با offgas خروجی از راکتور در برج جذب فشار بالا و جریان گاز رقیق در برج، فشار پایین قرار می گیرد. جریان کربن مونوکسید نیز فشرده شده و به راکتور تزریق می شود. راکتور مورد استفاده در این فرایند از نوع رایزر است و هیچ گونه بخش مکانیکی متحرکی ندارد. کاتالیست مورد استفاده در این طراحی نیز که با نام تجاری ACETICA catalyst شناخته می شود یک کاتالیست بر مبنای عنصر رادیوم است که بر روی یک ساپورت جامد سوار شده است. جریان مایع خروجی از راکتور به یک فلش درام هدایت می شود تا آنجا فرایند فلش بر روی آن انجام شود.

این اسید خام تبخیر شده به یک ستون دی هیدراسیون فرستاده می شود تا آب همراه و همچنین گازهای سبک از آن جدا شوند. سپس جریان استیک اسید خشک به ستون نهایی منتقل می شود تا در آنجا محصولات جانبی سنگین از آن جدا شوده و از پایین برج خارج شود. محصول این ستون نیز به منظور حذف یون های  از آن به ستون یون زدایی فرستاده می شود. جریان بخار خروجی از بالای این ستون نیز به ستون جذب فشار پایین برمی گردد تا مجددا در تماس با متانول قرار گیرد. همچنین CO، متان و سایر محصولات جانبی سبک موجود در جریان بخار خروجی از برج های جذب و همچنین محصولات جانبی سنگین خروجی از ستون نهایی همگی به اسکروبر فرستاده می شود.

میزان خوراک و یوتیلیتی مورد نیاز در این طراحی برای تولید 1 mt/mt استیک اسید به شرح زیر است:

میزان خوراک و یوتیلیتی مورد نیاز در این طراحی برای تولید 1 mt/mt استیک اسید

لازم به ذکر است که کمپانی BP اخیراً از یک تکنولوژی جدید به منظور تولید استیک اسید به نام  SaaBre™ رونمایی کرده است که در این روش طی یک فرایند سه مرحله ای به طور مستقیم گاز سنتز به استیک اسید تبدیل می شود که دیگر نیازی به تولید متانول و یا واحد خالص سازی CO در آن وجود ندارد. این امر موجب کاهش قابل توجه هزینه های اولیه ساخت واحد می شود. پیش بینی می شود این تکنولوژی، به تکنیک قالب در طی سال های آینده به منظور تولید این ماده تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها