مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

کود جلبک دریایی

1

جلبک دریایی چیست؟

جلبک دریایی  قرن ها در کشورهای آسیایی برای تولید غذا کشت می شد، اما آبزی پروری جلبک دریایی در حال حاضر به سرعت در سراسر جهان جهت استفاده تخصصی درکشاورزی، سوخت های زیستی، آگار، لوازم آرایشی، پزشکی، و پلاستیک های زیستی در حال توسعه است. بخش جلبک های دریایی کشاورزی نوپا، از جمله خوراک دام، افزودنی های خاک، و مواد شیمیایی کشاورزی، کمتر از 1 درصد از ارزش کلی جهانی آبزی پروری جلبک دریایی را تشکیل می دهد. با این حال، علاقه قابل توجهی به کاربردهای کشاورزی این محصول از سال 1950 به طور چشمگیری افزایش یافته است. افزایش نگرانی در مورد کاهش و تخریب منابع دریایی در قرن گذشته، همراه با تهدیدات تغییرات آب و هوایی، علاقه جهانی را به راه حل های پایدار برای توسعه اقتصادی آبی اقیانوس ها افزایش داده است. آبزی پروری جلبک دریایی به عنوان راه حلی برای گسترش توسعه صنعت جدید و امنیت غذایی در حالی که به طور همزمان اکوسیستم های آسیب دیده را بازسازی می کند، ترویج می شود.

کود جلبک دریایی چیست؟

گیاهان ما برای رشد به تغذیه نیاز دارند که آن را از خاک جذب می کنند. اما زمانی که خاک از مواد مغذی تهی شد، می توانید آن را با محلول جلبک دریایی پر کنید تا به گیاهان در رشد برگ ها، گل ها و میوه های جدید کمک کنید.

عصاره جلبک دریایی نوعی غذای گیاهی است که از جلبک قهوه ای تازه (Ascophyllum Nodosum) استخراج می شود که به طور طبیعی، ارگانیک و غیر سمی با استفاده از روش فرآیند آب سرد تحت فشار بالا به دست می آید، از این رو تمام مواد زیست فعال و مغذی را در خود حفظ می کند. کود جلبک دریایی، به لطف مواد مغذی و محرک‌های زیستی می‌تواند باعث رشد سالم گیاه شود. همچنین می توان جلبک دریایی را به روشی پایدار برداشت کرد و آن را به جایگزینی جذاب برای کودهای معمولی تبدیل کرد. این کود دارای اجزای اصلی هورمونی است که سرعت رشد گیاه را تنظیم می کند، باعث افزایش یا تأخیر در رشد گیاه شده و به جوانه های گل کمک می کند تا به موقع باز شوند. جلبک دریایی به طور طبیعی حاوی مواد مغذی ماکرو و میکرو، اسیدهای آمینه، عناصر کمیاب، هورمون های طبیعی و N-P-K برای رشد کلی گیاهان است. این کود به عنوان یک کاتالیزور عمل کرده و به گیاهان اجازه می دهد از انرژی خورشید به طور مؤثرتری استفاده کنند و در نتیجه رشد قوی تر و سالم تری داشته باشند.

انواع کود جلبک:

 اشکال رایج کود جلبک دریایی در بازار به صورت پودری و مایع است که شرکت مبتکر اندیشان کود جلبک دریایی پودری با قابلیت ماندگاری و نگهداری بالا را عرضه می نماید.

لازم به ذکر است که در ترکیبات کود آلی مایع NPK 20-20-20  شرکت مبتکر اندیشان نیز جلبک دریایی به کار رفته است.

بهترین زمان استفاده از کود جلبک:

زمان استفاده از محصولات جلبک دریایی هنگامی که گیاهان به طور فعال در حال رشد هستند (معمولاً بین ماه های مارس و سپتامبر) می توان از محصولات خشک شده یا فرآوری شده جلبک دریایی مانند سایر تونیک های گیاهی استفاده کرد. این محصولات به صورت مایع یا جامد در دسترس هستند، بنابراین همیشه برچسب را بخوانید تا بهترین روش استفاده را بدانید.

نحوه استفاده از کود جلبک دریایی:

تهیه 1 لیتر اسپری مایع جلبک دریایی برای گیاهان: مرحله یک: 3 میلی لیتر از عصاره مایع جلبک دریایی (کنسانتره) را بردارید و آن را به 1 لیتر آب ساده اضافه کنید. مرحله دو: آنها را کاملاً مخلوط کنید. مرحله سه: مایع جلبک دریایی رقیق شده را در سراسر گیاه اسپری کنید یا مستقیماً روی خاک بریزید.

توجه: اسپری مایع جلبک دریایی را برای جلوگیری از سوختگی برگ ؛قبل از طلوع یا بعد از غروب آفتاب روی گیاهان اعمال کنید.

طریقه استفاده:  چند راه برای انجام کود دهی با جلبک دریایی وجود دارد : محلول پاشی یا خیس کردن خاک. هر دو روش فوق العاده مؤثر هستند، اما اهداف متفاوتی دارند:

محلول پاشی: از آنجایی که بیشتر گیاهان مواد مغذی خود را از طریق برگ جذب می کنند، استفاده از آن به روش محلول پاشی به نفع گیاه بیشتر خواهد بود. سمپاش خود را بگیرید و آماده شوید تا گیاهان خود را مه پاش کنید. این روش تماماً در مورد سمپاشی مستقیم برگها است. مانند این است که به گیاهان خود یک دوش سریع مواد مغذی بدهید . آنها به خوبی کود را مستقیماً از طریق برگهای خود جذب می کنند.

خیس کردن خاک: این  روش بیشتر شبیه رساندن یک محلول عمیق و مغذی به ریشه است. کود جلبک دریایی را با یک گالن آب (به دنبال دستورالعمل رقیق سازی محصول) مخلوط کنید و آن را در اطراف پایه گیاهان خود بریزید. این روش به بهبود رشد ریشه و ساختار کلی خاک کمک می کند.

مزایای استفاده از کود جلبک دریایی:

بهبود جوانه زنی بذر:

خیس کردن بذور با کود جلبک دریایی مایع پیش از کاشت موجب افزایش جوانه زنی بذر،  تقویت رشد ریشه و قدرت اولیه گیاهچه میشود.  به علاوه  کود جلبک دریایی مایع می تواند به عنوان محلول ریشه زا نیز به کار آید. برای رشد بهتر ریشه بهتر است قلمه ها در محلول جلبک دریایی مایع با آب قرار بگیرند و بعد از آن کاشته شوند.

بهبود تولید میوه و گل:

کود جلبک دریایی باعث افزایش بازده محصولات مختلف از جمله سیب زمینی، فلفل، خیار، توت فرنگی، سیب، بامیه و پرتقال می شود. همچنین به شیرین‌تر شدن میوه‌ها و بزرگ‌تر شدن گل‌های گلایل کمک می‌کند. این پیشرفت‌ها احتمالاً به این دلیل است که جلبک دریایی حاوی فسفر است که به رشد سالم میوه‌ها کمک می‌کند.

 تقویت سلامت ریشه :

جلبک دریایی حاوی فسفر است که به گیاهان کمک می کند تا سیستم ریشه ای سالم و قوی داشته باشند. جلبک دریایی همچنین بافت خاک را بهبود می بخشد و زهکشی و هوادهی را تا حد زیادی بهبود می بخشد. گیاهانی که در خاک هایی با زهکش خوب رشد می کنند، کمتر دچار پوسیدگی ریشه یا سایر بیماری های ناشی از رطوبت اضافی می شوند.

 افزایش ذخیره آب :

آلژینات ها (نشاسته های اسفنج مانند موجود در جلبک دریایی)، قطرات آب را در نزدیکی ریشه های گیاه نگه می دارند و رطوبت را بدون غرق شدن در دسترس آنها قرار می دهند.

افزایش مقاومت گیاه:

کود جلبک دریایی باعث افزایش جذب مواد مغذی از خاک، مقاومت بهتر گیاهان در برابر سرما و سایر شرایط تنش زا، افزایش مقاومت در برابر آفات و افزایش کلی عملکرد گیاه می شود .کودهای جلبک دریایی را می توان به عنوان تیمار خاک استفاده کرد.

کمپوست خانگی:

برای به دست آوردن این فواید از جلبک دریایی، جلبک دریایی را به توده کمپوست خود اضافه کنید یا مقداری جلبک دریایی را در خاک بگنجانید. استفاده از جلبک دریایی برای کمپوست قوام خاک را بهبود می بخشد و احتباس آب را در خاک های شنی یا دانه ای افزایش می دهد.

چرا از کود جلبک دریایی استفاده کنیم؟

  • غنی سازی خاک: میکروارگانیسم هایی را در خاک افزایش می دهد که می توانند نیتروژن را از هوا فراخوانی کنند. کاهش محتوای نمک، نفوذ به لایه معدنی و حل مؤثر شوری خاک ناشی از کود دهی بیش از حد.
  • پر از مواد مغذی: کود جلبک دریایی مملو از ریزمغذی ها و عناصر کمیاب از جمله فسفر، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و هورمون های رشد (مانند اکسین ها و سیتوکینین ها) است. اینها برای سلامت گیاه ضروری هستند و می توانند به تعادل محتوای NPK (نیتروژن، فسفر، پتاسیم) خاک شما کمک کنند.
  • پایدار: کود جلبک دریایی به دلیل پایداری خود متمایز است. زیر آب به سرعت رشد کرده و محصول عظیمی را تولید می کند که می تواند به سرعت خود را دوباره پر کند.

عالی برای ساختار خاک: جلبک دریایی مملو از آلژینات است، یک ترکیب اسید آلژینیک که جلبک دریایی را لاستیکی و انعطاف پذیر میکند. به نظر می رسد که وقتی اسید آلژینیک با مولکول های فلزی موجود در خاک پیوند می یابد، ساختار کلی خاک را تقویت می کند و در عین حال هوادهی طبیعی را فراهم می کند. این باعث می شود کود جلبک دریایی به یک نرم کننده خاک محبوب تبدیل شود. همچنین خاک را به آرامی اسیدی می کند و خاک سالم تری را برای اکثر گونه های گل ایجاد می کند.

  • استفاده ساده و ایمن برای همه گیاهان: به هر آبیاری اضافه کنید، به همین راحتی است. بدون خطر استفاده بیش از حد، گیاهان عاشق این کود هستند. در هر مرحله از رشد به سلامت ریشه و ساقه کمک می کند.
  • رشد گیاه را با هورمون ها تقویت می کند: هورمون های رشد موجود در جلبک دریایی نقش اساسی در رشد گیاه، ترویج تقسیم سلولی، رشد ریشه، افزایش طول ساقه و جوانه زنی بذر دارند..
  • سازگار با محیط زیست: کود 100% طبیعی و ارگانیک با تاییدیه انجمن خاک و به عنوان یک محصول ارگانیک، یک انتخاب پایدار برای محیط زیست است.
  • محرک های زیستی: توانایی گیاهان شما برای جذب مواد مغذی و رشد را افزایش می دهد.
  • محلول در آب: این بدان معناست که گیاهان شما می توانند آن همه خوبی را راحت تر بنوشند.

کود جلبک دریایی برای چه گیاهانی مناسب است؟

کود مایع جلبک دریایی نه تنها همه کاره است، بلکه یک کود مورد علاقه در قلمرو گیاهان است. با این حال، برخی از گیاهان در هنگام استفاده از این کود واکنش مثبت خاصی نشان می دهند:

 -کود جلبک دریایی برای سبزیجات:

سبزیجات برگ دار: کاهو، اسفناج و کلم پیچ رشد و سلامتی را بهبود می بخشند.

سبزیجات ریشه ای: هویج و چغندر از رشد بیشتر ریشه سود می برند.

سبزیجات چلیپایی: بروکلی و گل کلم انعطاف پذیری بهتری نسبت به استرس نشان می دهند.

-کود جلبک دریایی برای گل ها:

گیاهان یکساله و چند ساله: جلبک دریایی مایع باعث شکوفه های پر جنب و جوش و رشد قوی می شود.

پیازها: لاله ها و نرگس ها از بهبود گلدهی و سلامت پیاز سود می برند

-کود جلبک دریایی برای درختان میوه:

درختان مرکبات و سیب افزایش عملکرد میوه و مقاومت بهتر در برابر تنش های محیطی را نشان می دهند.

-کود جلبک دریایی برای چمنزارها:

جلبک دریایی مایع ظاهری شاداب و سبز و رشد ریشه قوی را تقویت می کند.

-کود جلبک دریایی برای گیاهان آپارتمانی:

برخی از گیاهان آپارتمانی، به ویژه گیاهان گرمسیری و شاخ و برگ، با تغذیه ملایم جلبک دریایی مایع رشد می کنند.

-کود جلبک دریایی برای گیاهان خوراکی:

گیاهان آشپزی مانند ریحان، جعفری و گشنیز رشد قوی‌تری دارند و طعم غنی‌تری دارند.

در حالی که بسیاری از گیاهان با جلبک دریایی رشد می کنند، برخی نیاز به رویکرد محتاطانه تری دارند:

گیاهان حساس: ارکیده ها و سرخس ها گیاهان ظریفی هستند که ممکن است محلول رقیق تر را ترجیح دهند.

گیاهانی که خاک کم مغذی را ترجیح می دهند:برخی از ساکولنت ها و گل های وحشی در شرایط کم مواد مغذی رشد می کنند و ممکن است توسط کودهای غنی غرق شوند.

نهال:برای جلوگیری از غلبه بر این گیاهان جوان، از محلول بسیار رقیق شده استفاده کنید.

گیاهان با نیازهای غذایی خاص: گیاهان اسید دوست مانند آزالیا ممکن است برای رفع نیازهای خاص خود به کودهای اضافی نیاز داشته باشند.

با درک نیازهای گیاهان خود، می توانید از کود جلبک دریایی به طور مؤثر و بدون ایجاد آسیب استفاده کنید.

ملاحظات خاص در هنگام استفاده از کود جلبک دریایی:

رقیق سازی کلید است: همیشه کود را طبق دستورالعمل رقیق کنید.

پاسخ گیاه را مشاهده کنید: نحوه واکنش گیاهان شما به کود را بررسی کنید و مصرف را بر اساس آن تنظیم کنید.

ترکیب با کودهای دیگر: در برخی موارد، گیاهان ممکن است به مواد مغذی اضافی نیاز داشته باشند که توسط جلبک دریایی به تنهایی تامین نمی شود. در چنین مواردی، استفاده از جلبک دریایی مایع همراه با سایر کودها بی خطر است.

کود جلبک دریایی در مقایسه با کود ماهی:

در حالی که کود ماهی به دلیل محتوای نیتروژن بالا شناخته شده است، جلبک دریایی در ارائه طیف وسیعی از ریزمغذی ها و هورمون رشد برتری دارد. کود ماهی برای رشد سریع عالی است، اما جلبک دریایی حمایت جامع تری از جمله ترویج رشد ریشه و تقویت سلامت گیاه را ارائه می دهد. کود جلبک دریایی همچنین نسبت به سایر انواع کود، از جمله کود ماهی و کود آلی که در توده کمپوست خود تولید می کنید، تأثیر مثبت بیشتری بر چرخه   CO2 دارد. این به این دلیل است که مقدار زیادی دی اکسید کربن را جذب کرده، که برخی از آنها می تواند توسط گیاهانی که با کود جلبک دریایی تیمار می شوند؛ استفاده شود.

 کود جلبک دریایی در مقایسه با سایر کودهای باغی:

بسیاری از کودهای باغی عمدتاً بر نسبت NPK (نیتروژن، فسفر، پتاسیم) تمرکز می کنند. جلبک دریایی در مشخصات ریز مغذی‌ها و هورمون‌های محرک رشد مانند سیتوکینین‌ها، جیبرلین‌ها و اکسین‌ها می‌درخشد.

بنابراین، اگر گزینه‌های خود را بین کود ماهی، کود سنتی باغ و جلبک دریایی مایع می‌سنجید، به این فکر کنید که گیاهان شما بیشتر به چه چیزی نیاز دارند.اگر این یک راه حل کامل و تقویت کننده سلامتی است که به دنبال آن هستید، جلبک دریایی ممکن است بهترین گزینه شما باشد.

مضرات کود مایع جلبک دریایی:

در حالی که کود مایع جلبک دریایی فوق العاده است، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

هزینه: کیفیت با قیمت همراه است.  ممکن است گرانتر از کود های معمول باشد.

ماندگاری: این  کودچیزی نیست که به صورت عمده خریداری کنید و دپو نمایید. تا زمانی که تازه و مؤثر است از آن استفاده کنید.

نسبت NPK (نیتروژن، فسفر، پتاسیم) آن کم است، بنابراین ممکن است برای تغذیه متعادل نیاز به مکمل آن با کودهای دیگر داشته باشید.  البته مقدار کمتر N-P-K در محصولات جلبک دریایی به دلیل وجود میکروارگانیسم های موجود در کودهای جلبک دریایی، با در دسترس بودن مواد مغذی برای جذب گیاه و کاهش شستشو جبران می شود.

نتیجه گیری:

منشاء جلبک دریایی اقیانوس اطلس شمالی است که از آب های سرد و غنی از مواد مغذی برداشت شده و به طلای مایع برای گیاهان تبدیل شده است. دارای محتوای نیتروژن و فسفات ایده آل است و سطوح فسفات کمتری نسبت به کودهای شیمیایی دارد. علاوه بر این، حاوی کربوهیدرات ها، اسیدهای آمینه، پروتئین ها، ویتامین ها و ریزمغذی ها نیز می باشد. جلبک دریایی غنی از مواد معدنی به بهبود تهویه و ساختار خاک به ویژه در خاک های رسی کمک می کند. همچنین دارای خواص حفظ رطوبت عالی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها