مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

کود فسفر بالا

ش

کود فسفر بالا چیست؟

فسفر، یک ماده مغذی ضروری گیاه جهت رشد و نمو آنها است و نقش مهمی در عملکردهای مختلف گیاه مانند انتقال انرژی، فتوسنتز و انتقال مواد مغذی دارد و در دسترس بودن آن در خاک مستقیماً بر رشد و عملکرد گیاه تأثیر می گذارد. با این حال، فسفر به راحتی در بیشتر خاک ها در دسترس نیست، بنابراین اضافه کردن آن از طریق کود ضروری است. کودهای حاوی فسفر مواد مغذی لازم را برای رشد و نمو مطلوب گیاهان فراهم می کنند.

کود فسفر بالا کودی است که دارای فسفر زیاد است. درست مانند سایر مواد مغذی درشت و ریز مغذی، فسفر برای حفظ سلامت و شکوفایی محصولات شما بسیار مهم است.  اگر متوجه شدید گیاهان شما فاقد مواد مغذی هستند و قادر به دریافت فسفر کافی نیستند، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود و ممکن است بخواهید از کودهای با فسفر بالا استفاده کنید. در شرکت مبتکر اندیشان، ما مجموعه متنوعی از کودهای حاوی فسفر بالا را ارائه می دهیم که متناسب با نیازهای خاص گیاهان شما طراحی شده است. در این راهنما، نقش فسفر در رشد گیاهان را بررسی می‌کنیم، فواید استفاده از کود فسفر بالا را بیان کرده و برخی از گزینه‌های کود فسفر بالا را برای شما معرفی می‌نماییم.

چه گیاهانی به کود فسفر بالا نیاز دارند؟

فسفر در سلول های گیاهی و جانوری وجود دارد و برای همه گیاهان برای برداشت انرژی خورشید و تبدیل آن به رشد و تولید مثل حیاتی است.

گیاهان یکساله از جمله گندم، برنج، ذرت، انواع حبوبات، هندوانه، گوجه فرنگی … در ابتدای چرخه رشد به مقادیر بالای فسفر نیاز دارند. به علاوه آن دسته از گیاهانی که به دلیل رشد در هوای سرد دارای ریشه های محدود با رشد بالا هستند از قبیل کاهو نیز به فسفر بالا نیاز دارند. در میوه های قرمز رنگ به دلیل فعالیت بیشتر در چرخه تولید انرژی آدنوزین تری فسفات(ATP) برای تولید آنتی اکسیدان بیشتر، به سطوح بالای فسفر نیاز دارند.

به طور کلی کودهای فسفر بالا معمولاً برای گیاهان گلدار، سبزیجات و سایر محصولاتی که در مرحله تولیدمثلی به انرژی بیشتری نیاز دارند استفاده می شود. همچنین می تواند نهال های تازه کاشته شده یا پیوند شده را با تقویت رشد ریشه مفید سازد.

چه گیاهانی کود فسفر بالا را دوست ندارند؟

بعضی از گیاهان حاوی گونه های بسیار حساس به فسفر هستند از جمله خانواده Proteaceae، بسیاری از درختچه های گل نخودی و شاید نیمی از اقاقیاها. همچنین گیاهانی که در خاک هایی که به طور طبیعی دارای فسفر بسیار کم هستند رشد میکنند نیز به کود فسفر بالا نیاز ندارند به عنوان مثال گیاهان علفی که میوه یا گل تولید نمی کنند افزودن فسفر بیشتر برای رشد آنها مضر است.

انواع کود فسفر بالا:

انواع مختلف کود فسفر بالا برای مقاصد مختلف استفاده به صورت پودر، گرانول و مایع در بازار موجود است از جمله مونوآمونیوم فسفات (MAP) دی آمونیوم فسفات (DAP) ،کودهای NPK (هرچه عدد میانی(P) بیشتر باشد، کود حاوی فسفر بیشتری خواهد بود.) از جمله  NPK 10-52-10 NPK10-41-10   و اسید فسفریک. لازم به ذکر است که شرکت مبتکر اندیشان کود کامل NPK با درصد فسفر بالا و اسید فسفریک را تولید کرده و قابل عرضه دارد.

فواید  استفاده از کودهای فسفر بالا:

  • عملکرد عالی برای سیب زمینی
  • تحریک رشد ریشه و کمک به ریشه زایی
  • افزایش استحکام ساقه و استقرار خوب گیاه: فسفر در رشد ریشه و ساقه نقش اساسی دارد. ریشه های قوی و به خوبی توسعه یافته برای جذب موثر مواد مغذی و لنگر انداختن گیاه به طور ایمن در خاک ضروری است. ساقه های محکم، حمایت ساختاری برای گیاه فراهم می کنند و از پژمردگی یا ریزش آن جلوگیری می کنند.
  • بهبود تشکیل گل و تولید بذر: یکی از مهمترین فواید فسفر نقش آن در گلدهی و باردهی است. سطوح کافی فسفر باعث تحریک شکوفه های پربار و تولید میوه های با کیفیت می شود و برداشت پرباری را تضمین می کند.
  • بلوغ یکنواخت تر و زودتر محصول
  • افزایش ظرفیت تثبیت نیتروژن در حبوبات
  • بهبود کیفیت محصول
  • افزایش مقاومت در برابر بیماری های گیاهی: فسفر توانایی گیاه را برای مقاومت در برابر بیماری ها و عفونت ها افزایش می دهد. این سیستم ایمنی گیاه را تقویت می کند و آن را در برابر عوامل بیماری زا مختلف که ممکن است سلامت آن را تهدید کنند انعطاف پذیرتر می کند.
  • از توسعه در کل چرخه زندگی پشتیبانی می کند
  • تولید کلروفیل: فسفر جزء لاینفک سنتز کلروفیل، رنگدانه سبز رنگ مسئول فتوسنتز است. کلروفیل گیاهان را قادر می سازد تا از نور خورشید استفاده کرده و آن را به انرژی تبدیل کنند و به رشد و شادابی آنها کمک کند.

نحوه استفاده از کود فسفر بالا :

همراه با آب آبیاری(کود آبیاری):

مانند سایر کودهای محلول در آب استفاده می شود. تغذیه معمولاً از طریق یک ظرف آبیاری معمولی انجام می شود. کافی است مقدار مناسبی از کود را به ظرف اضافه کنید، آب اضافه کنید و به مقدار زیاد روی ناحیه ریشه گیاه اعمال کنید. یک راهنمای بسیار تقریبی 5 لیتر در متر مربع است. در زمانی که گیاه به طور فعال در حال رشد است، بهتر است از این روش ایده آل در کنار آبیاری استفاده شود. میزان استاندارد 1 گرم در لیتر آب است. با این حال، این مقدار می تواند بین 0.5 گرم در لیتر تا 2 گرم در لیتر متفاوت باشد. از نرخ های پایین تر برای گیاهان حساس مانند گیاهان گلدانی استفاده کنید. نرخ های بالاتر باید در گیاهانی که به سرعت در حال رشد در خاک های مزرعه هستند استفاده شود. از 2 گرم در لیتر تجاوز نکنید.

محلول پاشی:

گیاهان طوری طراحی شده اند که مواد مغذی را از طریق ریشه خود جذب کنند، اما بیشتر مواد مغذی را می توان از طریق برگ ها جذب کرد. تغذیه برگی می تواند به محصولات زراعی تقویت شود. به خصوص اگر سیستم ریشه به دلیل خشکسالی، بیماری یا حمله آفات و سایر عوامل استرس زا به خوبی کار نکند. به موارد زیر توجه کنید:

  • از یک نازل سمپاش استفاده کنید که غبار ریز ایجاد می کند.
  • اسپری کافی برای پوشاندن برگها و ساقه ها با لایه ای از رطوبت
  • سمپاشی را در یک روز آرام انجام دهید، اما نه در هنگام آفتاب شدید یا دمای بالا. بهترین زمان اواخر بعد از ظهر یا عصر است.
  • اگر باران قریب الوقوع است، سمپاشی را به تعویق بیندازید. اگر در عرض 4 ساعت پس از سمپاشی باران بارید، 3 یا 4 روز بعد محصولات را دوباره سمپاشی کنید.
  • برای استفاده از طریق رقیق کننده های انتهای شلنگ، لطفاً به دستورالعمل های سازنده دستگاه برای استفاده مراجعه کنید.
  • اگر در منطقه ای با آب سخت شدید هستید، کودهای NPK محلول می توانند روی برگ ها خشک شوند و بقایای نامناسبی بر جای بگذارند.
  • درصد مناسب فسفر بسته به نیازهای خاص هر گونه گیاهی می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، گلدهی گیاهان سرپوشیده یا گیاهانی که در مرحله گلدهی خود هستند ممکن است از درصد فسفر کمی بالاتر برای تقویت تشکیل جوانه بهره مند شوند. برعکس، گیاهانی که عمدتاً برای شاخ و برگشان رشد می‌کنند، ممکن است کودی با فسفر پایین‌تر و سطوح نیتروژن بالاتر را برای تقویت رشد شدید برگ ترجیح دهند. در همه موارد، استفاده از کودها در حد اعتدال ضروری است و به طور منظم گیاهان را برای هر گونه علائم کمبود یا بیش از حد مواد مغذی تحت نظر قرار دهید. سطوح بیش از حد فسفر می تواند توانایی گیاه را برای جذب سایر مواد مغذی مختل کند و ممکن است علائم سمیت ایجاد کند.

عوامل ایجاد کننده کمبود فسفر :

استفاده از کودهای فسفر بالا راهی عالی برای جبران و غلبه بر کمبود فسفر در محصولات شماست. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا محصولات شما ممکن است از کمبود فسفر رنج ببرند:

  • هنگامی که هوا سرد است یا زمانی که بارندگی شدید وجود دارد، این امر می تواند منجر به شسته شدن فسفر از زمین و کمبود موقت شود.
  • خاک های اسیدی می تواند باعث کمبود فسفر شود . زمانی که PH خاک شما خیلی پایین است، افزودن کود فسفر بالا ممکن است به شما کمکی نکند، زیرا این سطح pH خاک است که فسفر را در دسترس محصولات کشاورزی قرار نمی دهد. در این مورد، ابتدا باید مطمئن شوید که خاک شما در سطح pH مناسب است.و نسبت به متعادل سازی و اصلاح PHخاک با ترکیباتی از جمله آهک یا کربنات پتاسیم اقدام نمایید زمانی که  PH خاک شما نرمال شد، می توانید از کود با فسفر بالا برای درمان کمبود استفاده کنید.
  • کاربرد بی برنامه و بیش از حد علف کش ها که منجر به کمبود فسفر در خاک و به طور کلی ضعیف سازی ساختار خاک می شود.

چگونه بفهمیم که گیاهان به فسفر نیاز دارند؟

  • قهوه ای شدن/خاکستری شدن برگها.
  • عدم رشد و کمبود گل و میوه.
  • ساقه ها ممکن است قرمز شوند.
  • برگها ممکن است دارای لکه های زرد باشند.
  • احتمالاً منجر به کمبود کلسیم نیز می شود.

چه زمانی باید از کود  فسفر بالا استفاده کنیم؟

در اوایل فصل زمانی که گیاهان جوان هستند استفاده کنید.

بنابراین، کود فسفر بالا باید در بهار تا حد امکان نزدیک به کاشت برای مزارعی با pH خاک پایین (pH <5.5) یا بالا (pH> 7.5) استفاده شود تا از حداکثر در دسترس بودن فسفر برای جذب گیاه اطمینان حاصل شود.

ارزان ترین نوع فسفر چیست؟

DAP پرمصرف ترین کود فسفر در جهان است. معمولاً اقتصادی ترین منبع فسفر است که در آن نیتروژن و فسفر مورد نیاز است. DAP را می توان به تنهایی اعمال کرد یا در ترکیب استفاده کرد.

آیا مصرف زیاد کود فسفر بالا برای گیاهان مضر است؟

تجمع فسفر در چمن‌زارها، باغ‌ها، مراتع و زمین‌های زراعی می‌تواند باعث رشد ضعیف گیاهان و حتی مرگ آنها شود. فسفر بیش از حد خاک توانایی گیاه را برای جذب ریز مغذی های مورد نیاز، به ویژه آهن و روی کاهش می دهد. زیرا آنها به سرعت برای استفاده توسط گیاهان در دسترس نیستند. این کمبودهای ریز مغذی اغلب با زرد شدن و پژمرده شدن گیاهان باغ خود را نشان می دهند. همیشه اطمینان حاصل کنید که برچسب را بخوانید و از محصول همانطور که در نظر گرفته شده است استفاده کنید زیرا تغذیه بیش از حد می تواند منجر به مشکلاتی مانند سوختگی، شستشو و تخریب خاک شود.

درک سطوح فسفر در خاک:

فسفر به طور طبیعی در بیشتر خاک ها وجود دارد، اما در دسترس بودن آن برای گیاهان بسته به سطح pH خاک می تواند متفاوت باشد. در خاک های اسیدی، فسفر تمایل به اتصال به عناصر دیگر دارد و کمتر در دسترس گیاهان قرار می گیرد. از طرفی در خاکهای قلیایی ممکن است با سایر مواد معدنی واکنش داده و ترکیبات نامحلولی ایجاد کند که توسط ریشه گیاه قابل جذب نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها