مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

هیدرو سولفید سدیم

کشور سازنده: آلمان – چین

بسته بندی: بشکه ۱۰۰ کیلویی – بشکه ۵۰ کیلویی

در صد خلوص: ۹۰٪

 

توضیحات

هیدرو سولفید سدیم (Sodium hydrosulfide) پودر سفید رنگ با بوی ضعیف سولفور است. نام دیگر آن سدیم دی تیونیت است و معمولا در صنایع برای ساختن آب سنگین راکتورهای هسته ای، ساخت کاغذ، رنگ و سایر مواد شیمیایی به عنوان واسطه شیمیایی، کاتالیزور و فلوتاسیون کانه به کار می رود. این ماده محلول در آب و نامحلول در الکل است و در دمای 55 درجه سلسیوس ذوب می شود و قابلیت اشتعال دارد.

فروش هیدرو سولفیت سدیم

شرکت مبتکر اندیشان تامین کننده انواع مواد شیمیایی آماده پاسخ گویی به شما مشتریان عزیز می باشد. جهت خرید هیدرو سولفیت سدیم با واحد فروش ما در تماس باشید.

فروش هیدرو سولفید سدیم

تولید هیدرو سولفید سدیم

 دو طریق برای تولید این ماده وجود دارد:

در روش نخست: گرد روی، سدیم بی سولفیت را به همراه اسید سولفوریک در دمای اتاق می کاهد.

 2NaHSO3 + H2SO3+ Zn     →       ZnSO3 + Na2S2O4 +2H2O

محصول به دست آمده با آب آهک واکنش داده تا مقدار اسید آزاد خنثی شود، ازاین طریق انحلال پذیری ZnSO3 کاهش یافته و با کاغذ صافی جدا می شود. برای جدا نمودن Na2S2O4 . 2H2O هم از سدیم کلرید استفاده می گردد. بعد از جدا شدن با الکل، آبگیری و خشک می شود. بلورهای این ماده فقط درحالت خشک پایدارند.

درفرایند دوم: تعلیقی آبی از گرد روی در فرمالدهید با گوگرد دی اکسید در 80 درجه سانتی گراد وارد عمل می شود. در مجاورت نمک قلیایی دو بار واکنش تجزیه اتفاق می افتد و نمک سدیم به دست می آید. محصول خالص نیز از طریق تبخیر در خلا حاصل می شود. روش دیگر کاهش محلول سدیم سولفیت با ملغمه سدیم که درتهیه کلر با استفاده از پیل جیوه ای در PH کنترل شده درحد 5 الی 7 تشکیل می شود است. ازسدیم فرمات که به عنوان محصول جانبی که درساخت پنتااریتریتول تشکیل می شود، می توان سدیم هیدروسولفیت تهیه نمود.

برای این کار سدیم فرمات دریک محلول الکلی قلیایی با گوگرد دیوکسید و سدیم هیدروکسید وارد واکنش می شود.

HCOONa + 2SO2 + NaOH     →       Na2S2O4 + CO2 + H2O

کاربرد هیدرو سولفید سدیم 

صنعت رنگرزی

سدیم هیدروسولفیت یکی از مهمترین مواد شیمیایی در صنایع رنگرزی و چاپ می باشد. از این ماده می توان به عنوان کاهنده بسیارقوی در صنایع مختلف استفاده کرد. این ترکیب شیمیایی در بسیاری از رنگینه ها مخصوصا رنگ های خمره ای به عنوان کاهنده استفاده می شود. این کاهنده در جدا کردن برخی رنگینه ها از پارچه و صابون ها موثر عمل می کند همچنین به مقدار زیاد در رنگرزی پارچه جین با رنگ نیلی کاربرد دارد. یکی از مشکلات عمده این ترکیب عدم پایداری آن بود ولی بعدها این مشکل برطرف شد و امکان ذخیره کردن این ترکیب به وجود آمد. در صنعت رنگرزی به این ماده هیدرو نیز می گویند.

 

کاربرد هیدرو سولفید سدیم در رنگرزی پارچه

صنایع چوب وکاغذ

درحال حاضر در صنعت خمیر چوب و کاغذ به جای روی از سدیم هیدروسولفیت استفاده می کنند تا مقررات مربوط به عدم استفاده از روی را رعایت کرده باشند.

در صنایع مرتبط با خاک برای جدا کردن رنگ قرمز آهنی از خاک و در ساخت کاغذ برقی و چینی از هیدرو استفاده می کنند. 

خطرات

وقتی NaHS به طور ناخواسته با مواد اسیدی ترکیب می شود، گاز کشنده سولفید هیدروژن تولید می کند. چنین اختلاط ناخواسته ای می تواند در فرآیندهای شیمیایی فاضلاب رخ دهد. گاز سولفید هیدروژن بوی مشخصه تخم مرغ گندیده دارد و قرار گرفتن در معرض آن توانایی انسان در بوییدن را با از بین بردن اعصاب بینی مختل می کند. اثرات سلامتی ناشی از استنشاق از تنگی نفس و آسیب شدید ریه در غلظت های پایین تا بیهوشی سریع و مرگ در سطوح بالاتر متغیر است.

جمع بندی

هیدروسولفید سدیم شکل تجاری رایج از سولفید سدیم است و در دمای زیر 17 درجه سانتیگراد متبلور می شود. یکی از روش های پر کاربرد تولید این ماده روش کاهش اکسید گوگرد است. این ترکیب شیمیایی در صنعت چرم، کاغذ، در پالایشگاه های نفت، برای شناورسازی سنگ معدن و… استفاده می شود. بیشترین تقاضا برای این ماده استفاده از آن برای سفید سازی خمیر کاغذ است که بیش از 80 درصد میزان فروش بازار را به خو اختصاص داده است.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “هیدرو سولفید سدیم”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها