مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

سولفات روی

کشور سازنده: ایران

بسته بندی: کیسه

درصد خلوص: 33٪ پودر و 24٪ کریستال 

توضیحات

سولفات روی (Zinc sulfate) با فرمول شیمیایی ZnSO4 یک آفت کش طبیعی است که در گیاهان، خاک، غذا و آب یافت می شود. موجودات زنده برای داشتن عملکرد طبیعی به عنصر روی موجود در این ترکیب معدنی نیاز دارند، به همین دلیل سولفات روی به عنوان یک مکمل غذایی برای درمان و پیشگیری از کمبود روی استفاده می شود. این ترکیب شیمیایی به صورت قرص، کپسول و شربت موجود است. روی همچنین به عنوان یک ریز مغذی برای رشد گیاهان لازم است و کمبود آن منجر به ضعف گیاه و کاهش بهره وری آن می شود.

روی موجود در روی سولفات برای عملکرد طبیعی موجودات زنده ضروری است

در این مقاله به شرح خصوصیات و کاربردهای این ماده می پردازیم و مزایا و معایب آن را بررسی می کنیم.

خرید سولفات روی

برای ثبت سفارش و استعلام قیمت سولفات روی کافیست با کارشناسان شرکت مبتکر اندیشان تماس حاصل نمایید و سفارش خود را ثبت کنید تا محصول با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار گیرد.

خصوصیات شیمیایی و فیزیکی

این ماده در دمای اتاق به صورت پودر یا کریستال های سفید رنگ وجود دارد. در جدول زیر به اختصار بخشی از خصوصیات این ترکیب شیمیایی آورده شده است.

ساختار ساختار روی سولفات
فرمول شیمیایی ZnSO4
جرم مولی

161.47 g/mol

نقطه ذوب

100 °C

نقطه جوش

105 °C

چگالی

1.31 g/mL

دمای تجزیه

500 °C

این ماده به راحتی در آب حل می شود و اندکی در اتانول و گلیسرول نیز انحلال پذیر است.

انواع

بدون آب به صورت جامد و بی رنگ است و محلول آن به صورت شش آبه ZnSO4.6H2O و هفت آبه ZnSO4.7H2O وجود دارد.

کاربرد های سولفات روی

این ماده کاربرد های فراوانی دارد که در میان آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

کود شیمیایی

هزینه ی کمبود روی برای کشاورزان، بسیار بیشتر از هزینه ی استفاده از آزمایشات خاک شناسی و کود های سولفات روی است. حتی اگر علائم کمبود روی به صورت چشمی در گیاه مشاهده نشود، کمبود این ماده کاهش قابل توجه کیفیت و بازده محصول را در پی دارد. 

تحرک روی در گیاه به شرایط خاک بستگی دارد. اگر خاک مورد استفاده غنی از عنصر روی باشد این ماده به راحتی می تواند از برگ های پیر تر به برگ های جوان تر برود. اما اگر عنصر روی موجود در خاک کم باشد، حرکت “روی” از برگ های بزرگتر به برگ های جوانتر به تاخیر می افتد. بنابراین، اولین اولین علامت کمبود روی در برگ های میانی گیاه مشاهده می شود. 

کمبود روی در گیاه

کمبود Zn می تواند بر روی اکثر درختان، برنج، گندم، جو، پسته، ذرت و بسیاری از میوه ها، سبزیجات و… اثری منفی بگذارد. شما می توانید با انجام آزمایشات خاک شناسی میزان این عنصر در خاک را ارزیابی کنید. علائم آن شامل خم شدن برگ ها، ایجاد لکه های قهوه ای در سطح برگ ها و کاهش ارتفاع گیاه است.

هنگامی که کمبود این عنصر در خاک به اثبات رسید از کود های حاوی روی برای غنی سازی خاک استفاده می کنند. از جمله ی این کود ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کلات روی (حاوی 14% روی)
  • سولفات روی (حاوی 25-35% روی)
  • اکسید روی (حاوی70-80% روی) 

در این میان کود روی سولفات به دلیل قابل دسترس بودن و ارزانتر بودن رایج ترین نوع کود برای برطرف نمودن کمبود روی موجود در خاک گیاهان است.

چرا روی برای گیاهان مفید است؟

زینک (Zn) یکی از هشت ماده ی مغزی برای گیاهان به حساب می آید که معمولا به مقدار اندک مورد نیاز است، اما یک عامل مهم برای رشد گیاه به حساب می آید. از تاثیرات این عنصر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جز اصلی آنزیم ها و پروتئین ها است و آنزیم ها را فعال می کند.
  • موجب بهبود رشد و طول عمر گیاه می گردد.
  • در شکل گیری کلروفیل و برخی از کربوهیدرات ها و تبدیل نشاسته به قند نقش اساسی دارد.
  • موجب تشکیل اکسین ها و در نتیجه تقویت ساقه و تنظیم رشد گیاه می گردد.

همچنین حضور این عنصر در بافت گیاه موجب بالا بردن مقاومت آن در دماهای پایین می گردد.

صنایع دارویی

عنصر روی برای رشد بدن انسان ماده ای ضروری به حساب می آید. همچنین این ماده موجب پرپشت شدن موی سر، شفاف شدن پوست و تقویت سیستم ایمنی می شود. می توان برای پیشگیری و یا درمان کمبود روی از مکمل های حاوی این عنصر استفاده می شود.

مزایای استفاده از مکمل روی سولفات

از مصرف همزمان زینک سولفات با غذاهایی مانند بستنی، شیر، ماست، عدس، کره بادام زمینی، آجیل، نوشابه ها، نخود فرنگی، لوبیا و… خودداری کنید. زیرا این مواد کلسیم و فسفر زیادی دارند که می تواند جذب Zn برای بدن را سخت کند.

چرا مکمل روی سولفات برای انسان مفید است؟

عنصر روی برای رشد و تکامل طبیعی انسان ها و حیوانات ضروری است و مکمل آن به عنوان یک داروی مهم در لیست داروهای ضروری “سازمان جهانی بهداشت” قرار دارد. مزایا استفاده از این مکمل عبارتند از:

  • باعث بهبود رشد کودکان می شود.
  • جز ساختار سلولی RNA و DNA است.
  • در صورت نبود عنصر زینک در بدن، سلول های جدید نمی توانند ساخته شوند.
  • موجب تثبیت غشاهای سلولی می شود و از آن ها در برابر پراکسیداسیون که نوعی اکسیداسیون مخرب به حساب می آید محافظت می کند. در نتیجه، می تواند عامل ضد التهاب و عامل ضد پیری به حساب آید.
  • باعث تقویت فعالیت انسولین و انتقال مواد قندی به سلول ها می گردد. عناصری دیگر مانند وانادیوم، کروم، منگنز و لیتیم نیز مانند روی می توانند با عادی سازی فعالیت انسولین موجب متعادل سازی قند خون گردند.
  • برای ساخت هورمون های استروییدی که توسط فوق کلیه ساخته می شود لازم و ضروری است و بدون هورمون های استروییدی امکان رشد و تکامل غیر ممکن است.
  • در بیش از 80 نوع آنزیم شناخته شده است.
  • این عنصر  اهمیت بالایی در متابولیسم ، اسیدهای نوکلئیک، لیپید، پروتئین و کربوهیدرات ها دارد.

مکمل سولفات روی می تواند فعالیت آنزیم های دیگر را نیز بهبود ببخشد.

سایر کاربرد ها

از دیگر مصارف این ماده می توان به استفاده در فرمولاسیون خمیردندان ها، غذای حیوانات و اسپری های کشاورزی اشاره کرد.

Msds و اطلاعات ایمنی

محفظه حاوی این ماده را در محیطی خشک، خنک و با تهویه مناسب قرار دهید و آن را از بازهای قوی دور نگه دارد. این ماده نباید در معرض حرارت و تجمع گرد و غبار قرار بگیرد. سولفات روی در دمای تجزیه به اکسید های سولفور تبدیل می شود. 

هنگام کار با ZnSO4 رعایت نکات ایمنی الزامی است زیرا بلعیدن این ماده مضر بوده و در صورت تماس با پوست و چشم می تواند آسیب های جدی به آنها وارد کند.

این ماده برای آبزیان بسیار مضر است. بنابراین، از ورود آن به محیط زیست جلوگیری کنید.

لطفا قبل از استفاده از این ماده برگه ی اطلاعات ایمنی این محصول را با دقت مطالعه نمایید.

عوارض مصرف سولفات روی

مصرف این ماده به صورت خوراکی ممکن است موجب ناراحتی معده، سوزش سر دل و تهوع شود. مکمل سولفات روی را طبق دستور پزشک مصرف نمایید و در صورت بارداری حتما قبل از مصرف به پزشک خود اطلاع دهید. از مصرف خود سرانه ی این محصول پرهیز نمایید.

جمع بندی

روی یک جزء مهم از آنزیم های مختلف است که مسئول بسیاری از واکنش های متابولیکی در همه محصولات هستند. اگر آنزیم های خاصی در بافت گیاه وجود نداشته باشند، رشد و نمو متوقف می شود. تشکیل کربوهیدرات، پروتئین و کلروفیل به طور قابل توجهی در گیاهان دارای کمبود روی کاهش می یابد. بنابراین روی برای رشد بهینه و افزایش بهره وری مورد نیاز است. این ماده در رشد و سلامت بدن انسان نیز نقش قابل توجهی دارد. بنابراین، می توان از آن به عنوان مکمل استفاده کرد. 

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “سولفات روی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها