مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

ایزوبوتانول

کشور سازنده: ایران / پتروشیمی شازند اراک

 بسته بندی:  بشکه 220 لیتری – هر چهار بشکه بر روی یک پالت

 درصد خلوص: 99% 

توضیحات

ایزوبوتانول (Isobutanol) یک ترکیب آلی با فرمول شیمیایی  C4H10O  است که عموما به عنوان حلال مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب جزئی از خانواده ترکیبات شیمیایی Plasticizer Alcohols است. دو اتیل هگزانول (2-EH) و نرمال بوتانول اصلی ترین اجزاء خانواده ی Plasticizer Alcohol ها به شمار می آیند.

ظرف های حاوی ایزوبوتانول

ایزوبوتانول به دلیل خصوصیاتی همچون ظرفیت انرژی بالا، رطوبت گیری کم، ارزش اکتان بالا و سازگاری با بنزین به عنوان سوخت احتمالی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله به بررسی روش تهیه، کاربردها و بازار جهانی این ماده می پردازیم و نکاتی که باید حین کار با آن در نظر داشته باشید را بررسی می کنیم.

فروش ایزوبوتانول

جهت استعلام قیمت ایزوبوتانول با کارشناسان ما در واحد فروش شرکت مبتکر اندیشان تماس حاصل نمایید.

مشخصات شیمیایی و فیزیکی

ساختار ساختار شیمیایی ایزوبوتانول
فرمول مولکولی (CH3(2CHCH2OH
جرم مولکولی 74.123 گرم بر مول
شکل ظاهری در دمای اتاق مایع شفاف و با بویی خاص است
نقطه ذوب

-108 °C

نقطه جوش

108 °C

روش تهیه

ایزوبوتانول به طور طبیعی توسط مخمر ساکارومایسس سرویزیه به عنوان محصول تجزیه ای والین تهیه می شود.

واکنش تشکیل ایزوبوتانول

تولید این ماده در صنعت از طریق کربونیلاسیون پروپیلن و هیدروژناسیون ایزوبوتیل آلدهید صورت می گیرد.

کاربردها

ایزوبوتانول ماده شیمیایی مهمی برای تهیه آنتی اکسیدان ها، لاستیک مصنوعی و طعم دهنده به شمار می آید. همچنین، می توان برای افزایش کیفیت سوخت از آن استفاده کرد. این ماده واسطه ای برای تهیه مواد شیمیایی ارزشمند مانند ایزوبوتن، MTBE و ایزواکتان است.

حلال

این ایزوبوتیل الکل به عنوان حلال در پاک کردن رنگ، کروماتوگرافی مایع، پوشش سطوح و در تهیه ترکیبات آلی مورد استفاده قرار می گیرد. 

سوخت زیستی

این ماده شیمیایی پالاینده بهتری نسبت به اتانول است زیرا 26% بیشتر انرژی دارد. برخلاف اتانول که 100% در آب حل می شود، انحلال پذیری ایزوبوتانول در آب محدود است. همچنین سطح اکسیژن پایین تر آن باعث می شود بیشتر با بنزین ترکیب شود و یک سوخت زیستی پیشرفته به شمار می آید.

بازار جهانی ایزوبوتانول

طبق برآوردهای موسسه تحقیقاتی IHS میزان تقاضا برای خرید این ماده شیمیایی طی سال های 2017 تا 2022 همچنان افزایش خواهد داشت. هر چند به نظر می رسد سرعت رشد تقاضا در طی این بازه برای بوتانول نسبت به دو اتیل هگزانول اندکی بیشتر باشد، اما به طور کلی میزان تقاضا برای Plasticizer Alcohol ها در بازارهای زیرمجموعه بسیار متاثر از شرایط کلی اقتصاد است.

همان طور که قبلا هم اشاره شد، میزان مصرف Plasticizer Alcohol به خصوص الکل های C6 تا C13 بسیار متاثر از بازار پلاستیک ها و PVC های انعطاف پذیر خواهد بود. تقاضای جهانی برای دو اتیل هگزانول هم چنان وابسته به تولید DEHP خواهد بود و به نظر می رسد این حوزه هم به دلیل تقاضایی که برای تولید پلاستیک های DOTP وجود دارد، به رشد صعودی خود ادامه بدهد.

صنایع وابسته

از اصلی ترین صنایع این ماده شیمیایی می توان به صنایع ساخت و ساز و خودروسازی اشاره کرد. اما اگر بخواهیم به طور کلی این تخمین را بیان کنیم، حدود 46% از کل میزان مصرف Plasticizer Alcohol ها در بخش تولید پلاستیک صرف می شود. اما امکان دارد وجود نگرانی های زیست محیطی ناشی از انباشت زباله های پلاستیکی، در بلند مدت باعث کاهش میزان مصرف پلاستیک ها، بازار Plasticizer Alcohol ها و ایزوبوتانول شود و بر این بازار تاثیر منفی بگذارد.

بررسی بازار منطقه ای ایزوبوتانول

 تولید پلاستیک در مناطق اروپای غربی و ایالات متحده در طی سال های آینده با شیب ملایمی افزایش خواهد یافت اما احتمالا میزان مصرف آن برای کشورهایی مانند ژاپن روند کاهشی داشته باشد. پیش بینی می شود میزان مصرف جهانی Plasticizer Alcohol ها و به عنوان زیرمجموعه ی این خانواده، ایزوبوتانول، در بخش تولید پلاستیک سالانه حدود 2.5% رشد کند. که این هم بیشتر متاثر از سرعت رشد بالای مصرف در چین و هم چنین رشد متوسط در ایالات متحده خواهد بود.

پیشبینی بازار جهانی ایزوبوتانول

شرق آسیا، اروپا و آمریکای شمالی بزرگترین مصرف کنندگان Plasticizer Alcohol ها هستند که در سال 2017 نزدیک به 95% از این بازار را به خود اختصاص داده اند.

MSDS و اطلاعات ایمنی

ایزوبوتانول در دمای اتاق پایدار است اما توجه داشته باشید که نباید در معرض حرارت قرار بگیرد چون نقطه اشتعال آن 28 درجه سانتی گراد است، بنابراین این الکل را در محلی خشک و خنک با تهویه مناسب قرار دهید. ترکیبات ناسازگار با این ماده شیمیایی شامل عوامل اکسید کننده قوی، اسید کلرید ها و اسید انیدرید ها هستند.

فرم مایع و گاز ایزوبوتانول اشتعال پذیر است و ممکن است در صورت تماس با پوست حساسیت ایجاد کند. اگر این ماده به چشم برخورد کند می تواند منجر به آسیب جدی شود و در صورت قرار گرفتن در معرض آن احتمال بروز حالت گیجی وجود دارد.

هنگام کار با ایزوبوتانول حتما از دستکش، لباس مناسب، شیلد محافظ صورت و عینک ایمنی مناسب استفاده کنید. اگر این ماده با پوست یا موی شما تماس پیدا کرد فورا لباس های آلوده را در بیاورید و محل تماس را با مقدار زیادی آب بشویید. در صورت تماس با چشم نیز اگر ممکن بود لنز های خود را در بیاورید و چشمان خود را با آب فراوان بشویید.

جمع بندی

ایزوبوتانول یک ماده شیمیایی قابل اشتعال است که از طریق کربونیلاسیون پروپیلن و هیدروژناسیون ایزوبوتیل آلدهید تهیه می شود. این ماده شیمیایی به عنوان حلال در بسیاری از صنایع کاربرد دارد و پالاینده بهتری نسبت به اتانول است. پیشبینی می شود بازار این ماده شیمیایی که جزئی از خانواده Plasticizer Alcohol هاست، طی سال های آینده رشد داشته باشد اما مانعی بر سر راه رشد این بازار وجود دارد و آن هم وجود نگرانی های زیست محیطی ناشی از انباشت زباله های پلاستیکی است. ایزوبوتانول در دمای اتاق پایدار است اما نباید در معرض حرارت یا ترکیبات ناسازگار قرار بگیرد. هنگام کار با این ماده شیمیایی به رعایت نکات ایمنی توجه داشته باشید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ایزوبوتانول”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها