مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

کلسیم کلراید

کشور سازنده: چین
بسته بندی: کیسه 25 کیلویی
درصد خلوص : 99% و محلول در آب

توضیحات

کلسیم کلراید (Calcium chloride) با فرمول شیمیایی CaCl2 ماده کریستالی سفید رنگ حاوی کلر و کلسیم است. این ترکیب شیمیایی غیر آلی قابلیت انحلال پذیری بالایی در آب دارد و به صورت مایع با خلوص 30 و 40 درصد، پودری و گرانول در بازار موجود است. این ماده به صورت طبیعی از تصفیه و پالایش شوراب ها به دست می آید و در کپسول آتش نشانی، تصفیه آب و برای رشد گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد. از مهم ترین کاربرد های این ماده می توان به کاهش نقطه انجماد آب و جلوگیری از یخ زدن برف در جاده اشاره کرد.

کاربرد کلسیم کلراید در یخ زدایی جاده

در این مقاله به شرح خصوصیات، روش تولید و کاربرد های این ماده می پردازیم و بازار جهانی آن را بررسی می کنیم.

قیمت کلسیم کلراید

برای ثبت سفارش و استعلام قیمت کلسیم کلراید کافیست با کارشناسان شرکت مبتکر اندیشان تماس حاصل نمایید و سفارش خود را ثبت کنید تا محصول با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار گیرد.

خصوصیات شیمیایی و فیزیکی

CaCl2 در آب و اتانول محلول است. در جدول زیر بخشی از خصوصیات این ماده به اختصار آورده شده است:

ساختار ساختار کلسیم کلرید
فرمول شیمیایی CaCl2

جرم مولی

110.98 g/mol

نقطه ذوب

772 °C

نقطه جوش

1935 °C

چگالی

1.086 g/mL

CaCl2 به شکل جامد و مایع در بازار موجود است.

کلسیم کلراید مایع

در شکل مایع این ترکیب یونی، هر لیتر محلول حاوی 30٪ تا 42٪ CaCl2 که معمولاً به عنوان محلول 30٪ فروخته می شود.

کلسیم کلراید جامد

 فرم جامد این ماده را می توان به صورت ورقه های حاوی 77 تا 80 درصد، یا گرانول های حاوی 94 درصد کلرید کلسیم خریداری کرد.

روش تولید

این ماده را می توان به طور طبیعی در کانی ها یافت و در حال حاضر مقدار زیادی از CaCl2 از طریق تبخیر شوراب های زیر زمینی تولید می شود.

اما تولید آن در صنعت به عنوان محصول جانبی واکنش سنتز سدیم کربنات از طریق فرایند سولوی، و با واکنش سدیم کلرید با کلسیم کربنات و آمونیاک صورت می گیرد.

در آزمایشگاه نیز می توان با واکنش سنگ آهک (کلسیم کربنات) با اسید هیدروکلریک و تبخیر محلول، کریستال های CaCl2 را تهیه کرد. برای بدست آوردن نمک بی آب، کریستال ها آبگیری می شوند. (در این روش امکان جایگزینی کلسیم اکسید یا کلسیم هیدروسید به جای کلسیم کربنات وجود دارد.) 

کاربرد

کلسیم کلراید صنعتی کاربرد بسیاری دارد که در این قسمت به شرح بخشی از آنها می پردازیم.

کلسیم کلراید دارویی

این ترکیب یونی برای کاهش کلسیم خون، بی نظمی ضربان قلب (آریتمی)، افزایش منیزیم خون (هایپر منیزیمی)، مصرف بیش از اندازه داروهای مسدود کننده کانال کلسیم و مسدود کننده های بتا مورد استفاده قرار می گیرد. ممکن است پزشک این دارو را به تنهایی، یا همراه با داروهای دیگری تجویز کند.

داروی کلسیم کلراید

توجه داشته باشید که این محلول فقط برای تزریق درون وریدی است و تزریق آن به عضله یا بافت زیرجلدی ممکن است باعث بافت مردگی (نکروز) شود.

رشد گیاهان

مطالعات نشان داده است که کلسیم به راحتی در آب تجزیه می شود و یون های کلسیم و کلرید را تشکیل می دهد. کلسیم به رشد گیاه کمک می کند، کلرید نیز به عنوان یک ریز مغذی، نقش مهمی در فرآیند فتوسنتز دارد.

تصفیه آب

این نمک برای حذف ناخالصی های موجود در آب استفاده می شود و در کنترل اسیدیته نیز نقش دارد.

ضد یخ و کاهنده نقطه ذوب

بزرگترین کاربرد کلسیم کلراید استفاده از آن جهت تولید مواد ضدیخ برای جلوگیری از یخ زدن آب است. از این ماده برای یخ زدایی معابر حین بارش برف استفاده می شود و نسبت به سدیم کلراید عملکرد مناسب تری دارد. 

این نمک می تواند از یخ زدن آب تا دمای 52- درجه سانتی گراد جلوگیری کند و ضرری برای خاک و گیاهان نداشته باشد.

پوشش دهنده جاده

دومین کاربرد بزرگ کلسیم کلراید استفاده از آن به عنوان پوشش دهنده سطوح جاده است. محلول غلیظ این ترکیب را به عنوان پوشش بر روی سطح جاده های خاکی می ریزند تا از بلند شدن گرد و خاک در آنها جلوگیری کنند.

افزونه در آب 

از CaCl2 به منظور افزایش سختی آب در استخرهای شنا استفاده می کنند. این ترکیب همچنین میزان فرسایش سیمان کف و دیواره های استخر را کاهش می دهد. زیرا طبق قانون Le chateliers با افزایش غلظت کلسیم درون آب، میزان انحلال ترکیبات کلسیم موجود در سیمان درون آب کاهش میابد.

 در صنایع غذایی

میزان CaCl2 مورد نیاز برای بدن انسان روزانه به طور میانگین چیزی در حدود 345 میلی گرم است. در اتحادیه اروپا این ماده به عنوان یک افزودنی مجاز شناخته می شود.

کلسیم کلرات جامد

اما سازمان غذا و دارو ایالات متحده استفاده از این ترکیب را در تولید مواد غذایی ارگانیک ممنوع اعلام کرده است.

کلسیم کلراید خوراکی

این ماده در نوشیدنی های ورزشی به منظور حفظ سلامت استخوان ها و جلوگیری از اسپاسم عضلانی مورد استفاده قرار می گیرد.

کپسول آتش نشانی

از این ماده در تهیه کپسول آتش نشانی استفاده می شود.

علوم زیستی

از محلول آبی کلسیم کلراید در علوم زیستی به منظور انجام اصلاح های ژنتیکی استفاده می شود. CaCl2 این کار را با افزایش میزان تراوایی سلول ها انجام می دهد.

بازار جهانی

در طی سال های 2014 تا 2018 میزان مصرف کلسیم کلراید سالانه حدود 3% افزایش یافته است. علت این روند صعودی، افزایش میزان تقاضا در بخش ازدیاد برداشت مخازن نفت و هم چنین سایر کاربردهای صنعتی این ترکیب، به خصوص در آسیا بوده است. در حال حاضر تقاضای این ماده به منظور جلوگیری از یخ زدن جاده بیشترین سهم مصرف را دارد. از این جهت با توجه به شرایط آب و هوایی، میزان مصرف این ماده در سال های مختلف متغیر است.

به عنوان مثال در زمستان 2015 میزان بارش برف در آمریکای شمالی به طور غیر معمولی افزایش داشت اما عکس این اتفاق در اروپا رخ داد. همین موضوع بازار کلسیم کلراید را در این مناطق تحت تاثیر قرار داد و موجب افزایش میزان مصرف آن در آمریکای شمالی و کاهش آن در اروپا شد.

جمع بندی

همانطور که گفته شد کلرید کلسیم به طور گسترده به عنوان یک افزودنی در پلاستیک ها، تصفیه خانه های فاضلاب و همچنین به عنوان عاملی برای کاهش نقطه انجماد آب جهت جلوگیری از تشکیل یخ زدگی در سطوح جاده ها و یخ زدایی استفاده می شود. این ترکیب شیمیایی در صنایع غذایی و نوشیدنی های ورزشی به منظور حفظ سلامت استخوان ها و جلوگیری از اسپاسم عضلانی نیز کاربرد دارد. شکل بی آب آن یک عامل خشک کننده اقتصادی است و برای فرآیندهای خشک کردن در آزمایشگاه بسیار مهم است.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کلسیم کلراید”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها