مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

انواع ضدیخ

انواع ضدیخ

تجربه نشان داده است خیلی تفاوتی نمی کند که از چه نوع و یا چه رنگ ضدیخی استفاده می کنید. زمانی که آن را با آب در یک نسبت مناسب ترکیب می کنید، بازده انتقال حرارت مورد نظر خود را بدست خواهید آورید. این درصد ترکیب بسته به نوع شرایط اقلیمی و محیطی متفاوت است، اما در اکثر مواقع برای بسیاری از مناطق ترکیب درصد 50/50 از آب و ضدیخ مناسب است. این ترکیب درصد می تواند مخلوط کولانت ما را در بازه ی دمایی از 34- تا 265 درجه ی فارنهایت، در فاز مایع نگه دارد. علاوه بر آن این ترکیب به دلیل داشتن مواد ضدخوردگی، از پوسیدگی سطوح داخلی موتور جلوگیری می کند.

عملکرد ضد یخ 

عملکرد ضد یخ 

نکته جالب توجه این است که همان طور که در نمودار بالا مشاهده می کنید، زمانی که ما از ضد یخ خالص استفاده می کنیم، بر خلاف تصورمان الزاما مخلوط در دمای پایین تری منجمد نخواد شد و ترکیب آن با آب عملکرد بهتری خواهد داشت. در واقع نقطه انجماد ضد یخ خالص خیلی پایین تر از نقطه انجماد آب خالص نیست. همان طور که گفته شد، در شرایط معمولی ترکیب مخلوط را 50/50 در نظر می گیرند اما در مناطق سردسیر به منظور داشتن بهینه ترین مخلوط باید از ترکیب درصد 60 تا 70 درصد از ضدیخ استفاده کنیم. (نه 100% از ضدیخ).

نکته مهم دیگر این که در سیستم خنک کن باید به میزان سطح کولانت (Coolant) توجه کرد. چرا که در صورت پایین آمدن سطح کولانت ممکن است به سیستم ما آسیب برساند. از سویی دیگر زمانی که دمای محلول ضدیخ بالا می رود، میزان خورندگی آن به شدت افزایش می یابد، چرا که حالت بخار آن نسبت به شکل مایع آن بسیار خورنده تر است و هنگامی که سطح مایع کولانت کاهش میابد، این فضای خالی ایجاد شده به وسیله این بخار تولیدی پر می شود و موجب خوردگی سطوح در تماس با آن می شود. علاوه بر آن وقتی که میزان خوردگی افزایش می یابد، باعث تخریب مخلوط کولانت و تغییر رنگ سریع آن از به قهوه ای تیره شده و در نهایت باعث اختلال در سیستم انتقال حرارت می شود. مهندسان طراح سیستم خنک کن خودرو ها با این فرض که میزان سطح خنک کن در وضعیت استاندارد و مناسبی قرار دارد طراحی و توان خنک سازی آن را محاسبه کرده اند. پس همواره میزان سطح کولانت خود را در سیستم چک کنید.

تغییر رنگ ضد یخ

کارکرد ضدیخ در اتومبیل نقش یک افزونه دارد که موجب کاهش دمای تقطه ذوب و افزایش نقطه جوش یک محلول آبی می شود. نقطه های انجماد و جوش در واقع جزء خواص کولیگاتیو محلول هستند و مقدار آنها به غلظت ماده محلول بستگی دارد.

به دلیل خواص مناسب آب به عنوان خنک کننده، از آب به علاوه افزونه ضدیخ، به منظور خنک کردن موتورهای احتراق داخلی و یا سایر سیستم هایی که نیاز به انتقال حرارت دارند، استفاده می شود. به عنوان مثال چیلرهای HVAC و سیستم های گرمایش خورشیدی از این امکان بهره مند هستند. در حوزه تجارت، به هر دو مدل افزونه (شکل خالص آن) و یا حالت مخلوط (محلول رقیق) ضدیخ گفته می شود. انتخاب مناسب یکی از انواع ضد یخ موجب می شود تا محلول ما در یک طیف وسیع دمایی همچنان در فاز مایع باقی بماند که این موضوع، یک امر حیاتی برای انتقال حرارت مناسب و همچنین عملکرد بهینه مبدل های انتقال حرارت است. به طور متداول از نمک ها به منظور جلوگیری از یخ زدن محلول استفاده می کنند، اما نمی توان از این محلول نمک ها به عنوان کولانت در سیستم هایی که به خنک کننده نیاز دارند استفاده کرد، چرا که ممکن است موجب ایجاد خوردگی های شدیدی بر روی سطوح فلزی سیستم شود. به جای آن، ضدیخ های غیر خورنده معمولا در موارد حساس مانند بال هواپیماها کاربرد وسیعی دارند. 

ضدیخ در واقع یک مخلوط شیمیایی است که پایه اصلی آن بر مبنای اتیلن گلیکول است. هر چند تمام آن اتیلن گلایکول نیست، مخلوط آن هم چنین دارای برخی مواد ضد خوردگی است که به منظور محافظت سطح بدنه موتور به آن اضافه می شود. به طور سنتی ترکیب ضدیخ و آب را با نام کولانت (خنک کننده) می شناسند.

چگونگی کارکرد ضدیخ در سیستم های احتراق داخلی اتومبیل

اکثر موتورهای اتومبیل از مخلوط آب و ضدیخ به منظور دفع حرارت استفاده می کنند. اما گاهی مواقع به منظور خنک سازی، از سیستم هایی استفاده می کنند که فرایند خنک سازی موتور را با جریان هوا انجام می دهد. در این سیستم ها فن خنک کننده با جابه جایی هوا موجب خنک شدن سطوح گرم می شود. اما در موتورهایی که با مخلوط آب و ضدیخ خنک می شوند از یک رادیاتور یا موتور گرمایی برای این منظور استفاده می کنند. در موتورهای احتراق داخلی به منظور خنک سازی آن از یک چرخه محلول خنک کننده که با کمک یک پمپ به جریان در می آید، استفاده می کنند. وظیفه این کولانت در واقع حذف حرارت حاصل از احتراق در سیستم و جلوگیری از بالا رفتن دمای موتور است. اگر که شرایط بیرونی و محیطی ما مناسب باشد، حتی اگر ما به آب محلول ضدیخ هم اضافه نکنیم، به دلیل ظرفیت حرارتی بالای آب، خود آن به تنهایی می تواند در تنظیم دمای سیستم ما موفق عمل کند، اما ضد یخ را به این منظور اضافه می کنند که اگر شرایط محیطی و یا خود سیستم تغییر کرد، این مخلوط کولانت توان مقابله با این تغییرات را داشته باشد.

مانند هر سیال دیگری که ما در داخل موتور استفاده می کنیم، ضدیخ هم دارای یک بازه ی محدود استفاده است که پس از آن دیگر این مخلوط ما تخریب می شود و قابل استفاده نیست. این که ما ضدیخ را با چه نسبتی بابد با آب ترکیب کنیم، بسته به نوع و ترکیب درصد ضد یخ ما می تواند متفاوت باشد. مخلوط ضدیخ زمانی که ترکیبات آن تخریب و تجزیه می شود و زمان تعویض آن فرا می رسد، رنگ آن تغییر کرده و یک رنگ زنگ زدگی و یا قهوه ای پیدا می کند. نکته مهم دیگر به منظور مراقبت از موتور این که، زمانی که ما می خواهیم مخلوط ضدیخ و آب را فرموله و ترکیب کنیم خیلی تفاوتی نمی کند که ما از چه ضدیخی استفاده می کنیم اما حتما باید از آب مقطر برای این منظور استفاده شود. آب شیر یا آب فیلتر شده، دارای مقادیر بسیار زیادی از ترکیبات معدنی مانند کلسیم و منیزیم است که اگر در داخل موتور از این آب استفاده کنیم ممکن است باعث ایجاد رسوب بر روی سطوح داخلی موتور بشود. این رسوبات باعث افزایش میزان مقاومت حرارتی سیستم و در نتیجه کاهش راندمان انتقال حرارت سیستم می شود و افزایش دمای موتور را در پی خواهد داشت. این رسوب گذاری گاهی می تواند آنچنان شدید باشد که موجب مسدود شدن لوله ها بشود. آب مقطر چون یک بار تقطیر و سپس کندانس می شود، تمامی ترکیبات معدنی آن از آن جدا شده و ما تنها آب خالص خواهیم داشت.

رنگ های مختلف ضدیخ

رنگ اولیه ضد یخ تولید شده توسط کارخانه تنها به دلیل وجود مواد رنگی درون آن است و هیچ ربطی به نوع ترکیب شیمیایی و نوع فرمولاسیون ساخت آن ندارد و این بدان معناست که ما ممکن است که رنگ های مختلفی از ضد یخ از برندهای متفاوتی داشته باشیم. با وجود آن که درصنعت خودروسازی بر روی این موضوع توافق شده است که هر رنگی از ضد یخ بیانگر یک ترکیب خاص از ضدیخ باشد، اما همچنان ما شاهد وجود بعضی رنگ های مختلف از بعضی برندها هستیم. به طور سنتی اصلی ترین رنگی که برای ضد یخ استفاده می شود سبز است، اما ترکیباتی که دارای عمر طولانی تری هستند دارای رنگ های زرد، صورتی و یا نارنجی هستند.

به هر حال هر کارخانه خودروسازی نوع و رنگ ضدیخ مناسب برای موتور خود را توصیه می کند. ما نیز توصیه می کنیم که تنها از ضد یخی که توسط کارخانه سازنده توصیه می شود استفاده کنید. هیچ وقت انواع مختلف ضدیخ را با هم ترکیب نکنید. در حال حاضر در فروشگاه ها نوعی از ضدیخ به فروش می رسد که گفته می شود برای تمامی وسایل نقلیه مناسب است. ما استفاده از یک چنین ترکیباتی را توصیه نمی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها