مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

متانول

کشور سازنده: ایران

بسته بندی:  بشکه 175 کیلویی

خلوص: 99% 

دسته بندی:

توضیحات

متانول ماده‌ ايست بی رنگ، فرار با بوی خاص و قابل اشتعال که به نام الکل چوب شناخته می شود. این ماده یکی از سه محصول بسيار مهم صنايع شيميایی در دنيا بوده که مواد بسياری از آن مشتق می شوند. فرآيند توليد متانول عمدتاً به شکل توليد از گاز متان می باشد. البته در کشوری مثل چين اين محصول بيشتر از طريق قطران استحصالی از ذغال سنگ توليد می شود. تنوع مشتقات آن و استفاده در صنايع مختلف، اين محصول را به عنوان يک كالای استراتژيک مطرح ساخته است و از همين روی نوسان قيمت آن بر بسياری از صنايع توليدی اثرگذار است.

خرید متانول 

شرکت مبتکر اندیشان فروشنده و تامین کننده مواد شیمیایی برای صنایع مختلف میی باشد. جهت استعلام قیمت متانول با تضمین کیفیت با همکاران ما در واحد فروش جهت مشاوره و ثبت سفارش در تماس باشید.

تولید متانول 

در فرایندهای صنعتی این ماده طی فرایند سنتز چند مرحله ای تولید می شود. این فرایند از گاز طبیعی به عنوان خوراک استفاده می کند و با نام “استیم ریفرمینگ” شناخته می شود. در گذشته این ماده را با استفاده از تقطیر چوب تولید می کردند و این دلیلی است که آن را با نام الکل چوب نیز می شناسند. تقطیر چوب در واقع نام فرایندی است که، در طی آن چوب را به مقداری حرارت می دهند که آن به ذغال چوب و بخار تبدیل گردد. بخار تولیدی کندانس می شود و به شکل یک مایع قهوه ای رنگ درمی آید که حاوی متانول است.

در بدن انسان نیز وقتی که آسپارتام که یک شیرین کننده مصنوعی است هضم می شود، این ترکیب به متابولیت های فنیل آلانین، ارپیک اسید و متانول تجزیه می شود. علی رغم آن که مقادیر غلیظ این ماده می تواند سمی باشد، مقدار اندک آن در اغلب میوه ها و سبزیجات طبیعی است و برای بدن مفید است. به گفته انجمن سرطان آمریکا، نوشیدن یک لیتر نوشابه گازدار با آسپارتام معادل مصرف 55 میلی گرم (میلیگرم) متانول در مقایسه با 680 میلی گرم متانولی است که از نوشیدن یک لیتر آب میوه در بدن ایجاد می شود.

از عمده تولید کنندگان این ماده در کشور می توان به: متانول کاوه، متانول مرجان، متانول سبلان، متانول دنا، متانول کیمیا پارس خاورمیانه، متانول سیراف، متانول زاگرس ، متانول اصفهان اشاره کرد.

کاربرد متانول

Methanol در دسته محصولات بالا دستی صنعت پتروشيمی طبقه‌بندی می شود و به عنوان ماده اوليه برای توليد محصولات ميان دستی و پايين دستی پتروشیمی و نيز به ­عنوان سوخت و انرژی کاربرد دارد.

کاربرد در صنايع پايين دستی

از جمله کاربردهای مهم این الکل در صنايع پايين دستی نفت، گاز و پتروشيمی می توان بطور خلاصه به موارد زير اشاره نمود. تهيه فرمالدئيدها (فرمالين) جهت مصارف خانگی، تهيه MDF، تخته چندلا و توليد انواع رزين ها اين رزين ها يا رزين­ ملامين ­ها در صنايع پايين ­دستی ديگری در توليد انواع ظروف و تجهيزات آشپزخانه، دوربين های عکاسی، کليد و پريز و انواع چسب ­های صنعتی کاربرد اساسی دارد.

به عنوان حلال

مهم ترین کاربری متانول در درجه اول، استفاده از آن به عنوان یک حلال صنعتی به منظور تولید جوهر، رزین ها، چسب و رنگ است. از این ترکیب همچنین به عنوان حلال در ساخت و تولید مواد دارویی مهم هم چون کلسترول، استروپتومایسین، ویتامین و هورمون ها استفاده می شود.

به عنوان سوخت

چیزی در حدود 45% از مصرف جهانی متانول در صنعت انرژی و یا صنایع وابسته به آن مصرف می شود. این ماده را می توان به عنوان یک نوع سوخت خودرو و یا سوخت وسایل حمل و نقل دریایی مورد مصرف قرار داد. همچنین گاهی می توان آن را با بنزین به منظور تولید methyl tertiary butyl ether (MTBE) که خود یک سوخت موثر است مورد استفاده قرار داد. از این ماده همچنین می توان به عنوان یک بایو دیزل، که در واقع یک نوع سوخت تجدید پذیر است که از بقایای گیاهان و چربی حیوانات تولید می شود، به عنوان یک جایگزین و یک افزونه به یک سوخت متداول، استفاده کرد.

متانول

متانول در مواد غذایی

همان طور که قبلا نیز اشاره کردیم، متانول به طور طبیعی در بسیاری از مواد خوراکی از جمله میوه ها و سبزیجات ظاهر می شود. وجود این ماده به عملکرد مثبت و منظم ژن انسان کمک می کند. این ترکیب همچنین در دستگاه گوارشی بدن انسان به منظور کمک به هضم غذا تولید می شود.

بازار جهانی متانول

لازم بذکر است که هم­ اکنون قسمت اعظم توليد این ماده در جهان صرف توليد فرمالدئيدها، اسيد استيک و MTBE می شود. همچنين با توجه به كمبود قابل پيش‌بينی منابع انرژی در آينده، مصرف مستقيم آن به عنوان سوخت پاک و يا در توليد هيدروژن مصرفی پيل­ های سوختی، بسيار مورد توجه قرار گرفته است.

زنجیره ارزش متانول

سهم کاربری های مختلف متانول در بازار جهانی

بطور کلی می توان گفت که تقريبا 60% از كل تقاضای این ماده برای توليد مشتقات شيميايی سنتی از جمله، فرمالدئيد، اسيد استيک و انواع ديگر مواد شيميايی است كه تقاضا برای آنها تحت تاثير سطوح مختلف فعاليت های اقتصادی جهان است. 40% باقيمانده از تقاضای این ماده که از رشد بالايی نيز در تقاضا برخوردار است، مربوط به مصارف انرژی و سوخت مصرفی بوده كه در محيط كنونی انرژی و در شرايط قيمت­ های بالای انرژی رشد وسيعی داشته است. اين 40% شامل تركيب مستقيم Methanol
با گازوئيل (در درجه اول در چين)، استفاده از این ماده به عنوان ماده اوليه در توليد دی متيل‌ اتر (DME) و بيوديزل (يک سوخت گازوئيلی پاک) و متانول به اولفين (MTO) و همچنين برای توليد MTBE و نيز براي توليد زيست سوخت و سوخت دريايی می شود. البته همانطور که پيشتر گفته شد، تقاضا برای توليد MTBE به علت سمی شناخته شدن آن رو به کاهش است. در نمودار زیر سهم هر يک از کاربری­ های متانول از تقاضای آن در سال 2016 نشان داده شده است.

مشتقات متانولجمع بندی

همانطور گفته شد به طور خلاصه متانول ساده ترین الکل (CH3OH) است و در سنتز آلی، به عنوان سوخت، حلال و ضد یخ کاربرد دارد. از این الکل در  صدها محصول از جمله پلاستیک، رنگ، قطعات خودرو و مصالح ساختمانی استفاده می شود. متانول همچنین به طور گسترده به عنوان سوخت پاک در خودرو ها، کشتی ها و دیگ های بخار کاربرد دارد و همین امر محرک بازار متانول و افزایش تقاضای این الکل پر کاربرد شده است.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “متانول”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها