مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

سدیم فلوراید

کشور تولید کننده: ایران

بسته بندی: کیسه 25 کیلویی

خلوص: 99%

توضیحات

سدیم فلوراید(Sodium fluoride) یک نمک غیر آلی بدون بو و رنگ با فرمول شیمیایی NaF است که قابلیت انحلال پذیری بالایی در آب دارد. این ماده زمانی ایجاد می شود که نمک های عنصر فلوئور با مواد معدنی موجود در خاک یا سنگ ها ترکیب شوند. فلوراید به طور طبیعی در خاک، آب و بسیاری از غذاها یافت می شود، همچنین در استخوان ها و دندان ها نیز وجود دارد. از این ترکیب در بسیاری از موارد صنعتی، کشاورزی، پزشکی، تصفیه آب و فلورایدهای آب شهری استفاده می شود. فلوراید به خمیر دندان ها اضافه می شود زیرا به مبارزه با پوسیدگی دندان کمک می کند.

سدیم فلوراید در فرمولاسیون خمیر دندان مورد استفاده قرار می گیرد.

در این مقاله به شرح خصوصیات، روش تهیه و کاربرد این ماده می پردازیم و مزایا و معایب آن را بررسی می کنیم.

خرید سدیم فلوراید

شما مشتریان گرامی می توانید برای استعلام قیمت سدیم فلوراید با تضمین کیفیت از طریق تماس با کارشناسان واحد فروش شرکت مبتکر اندیشان سفارش خود را ثبت و در کوتاهترین زمان ممکن محصول خود را دریافت نمایید.

خصوصیات شیمیایی و فیزیکی

سدیم فلوراید از یون منفی فلوئور و یون مثبت سدیم تشکیل شده است، ساختار آن به صورت مکعبی می باشد و به طور طبیعی در بعضی از مواد معدنی با مقادیر کم وجود دارد.

فرمول شیمیایی NaF
وزن مولکولی 41.99 گرم بر مول
دانسیته  2.56 گرم بر مول 
دمای ذوب  993 درجه سانتیگراد
دمای جوش 1704 درجه سانتیگراد
حلالیت 10-50میلی گرم در میلی لیتر (در آب حدود در دمای 73 درجه فارنهایت)

این ماده با عوامل اکسید کننده ای مانند پرمنگنات ها، کلرات ها، نیترات ها، پر کلرات ها و پروکساید ها سازگاری ندارد.

روش تولید سدیم فلوراید

عنصر فلوراید یک ماده معدنی کمیاب است و می توان آن را در آب های شیرین و دریا، در مواد غذایی مانند ماهی و در استخوان های بدن ما یافت. اشکال ترکیبی این ماده در سنگ معدن فلورسپار (فلوراید کلسیم) در خاک و سنگ یافت می شود.

روش اول: تجزیه مضاعف فلوراید کلسیم با کربنات سدیم

CaF2 + Na2CO3 → NaF + CaCO3 

روش دوم: خنثی سازی  اسید هیدروفلوئوریک با بازهایی مانند کربنات سدیم (خاکستر سودا، Na2CO3هیدروکسید سدیم (سودا سوزآور، NaOH) یا بی کربنات سدیم (NaHCO3) است.

Na2CO3 + HF → NaF + CO2 + H2O

کاربرد های سدیم فلوراید

این ماده در صنایع متعددی مورد استفاده قرار می گیرد که در این قسمت به شرح برخی از این کاربرد ها می پردازیم.

تصفیه فاضلاب

سیستم های عمومی تصفیه فاضلاب از مشتقات یون فلوئور استفاده می کنند که آب را تبدیل به یکی از منابع غنی یون فلوئور می کند. جهت اطمینان از سلامت آب آشامیدنی، آژانس مراقبت محیط زیست استاندارد هایی را برای تمام مشتقاتی که شامل  سدیم فلوراید هستند وضع کرده است. زیرا وجود بیش از اندازه  سدیم فلورایدئمی تواند موجب تغییر رنگ دندان ها مخصوصا در خردسالان گردد و برای نوزدان زیر 6 ماه توصیه نمی شود.

خمیر دندان و دهانشویه

فلوراید سدیم با تداخل در فعالیت‌ متابولیکی باکتری ‌های عامل پوسیدگی مانند استرپتوکوک موتانس و لاکتوباسیل‌ها، آنها را وادار به تشکیل اسید لاکتیک می کند که منجر به از بین رفتن آنها می شود.

سدیم فلوراید در فرمولاسیون دهانشویه ها

یون های فلوراید باعث مهار گلیکولیتیک و سایر آنزیم های دخیل در متابولیسم باکتری می شوند و نفوذپذیری غشای سلولی را تغییر می دهند در نتیجه PH سیتوپلاسم سلول را کاهش و منجر به کاهش اسیدیته می شوند.

نگهدارنده چوب

سدیم فلوراید به دلیل خاصیت قارچ کش و نگه دارندگی می تواند از پوسیدگی و مورد تهاجم موریانه قرار گرفتن چوب جلوگیری کند.

ضد انعقاد

NaF به عنوان یک ضد انعقاد با اتصال کلسیم به عنوان یک مهارکننده آنزیم از تخریب گلوکز توسط آنزیم گلیکولیتیک جلوگیری می کند.

ضد خوردگی آلیاژ منیزیم

NaF با تغییر ترکیب لایه سطحی  می تواند به طور موثر نرخ خوردگی را کاهش و فعالیت تخلیه آند منیزیم را بهبود بخشد.

دارویی

مصرف خوراکی فلوراید سدیم می تواند کاهش شنوایی مرتبط با بیماری آترواسکلروتیک یا تصلب شراین را در حدود 80 درصد کاهش دهد. این ماده میزان جذب کلسیم استخوانی را کاهش و اجازه می دهد استخوان های جدید این میزان کلسیم را جذب کنند و از پیشرفت بیشتر بیماری جلوگیری می کند.

وارنیش فلوراید سدیم برای جلوگیری از پوسیدگی زودرس مینای دندان،عاج  و درمان حساسیت دندان استفاده می شود.

سدیم فلوراید در روکش و حکاکی شیشه

از محلول های آبی سدیم فلوراید برای حکاکی شیشه استفاده می شود زیرا سدیم فلوراید با حل شدن در آب اسید هیدروفلوئوریک تشکیل می دهد.

سدیم فلوراید در حکاکی شیشه

تک بلورهای سدیم فلوراید به عنوان پنجره های فرابنفش و مادون قرمز در ابزارهای علمی استفاده می شود و همچنین به عنوان شار برای لعاب های سرامیکی و شیشه نیز کاربرد دارد.

کشاورزی

این ترکیب شیمیایی به دلیل سمی بودن آن معمولا در آفت کش ها ازجمله قارچ کش ها و حشره کش ها مورد استفاده قرار میگیرد و از رشد باکتری و قارچ جلوگیری می کند. غلظت آن در این نوع محصول باید حدود 15 الی 95 درصد باشد.

معایب و مزایا سدیم فلوراید

 سدیم فلوراید ماده ای سمی و خورنده است و مقدار فلوراید مورد استفاده باید 4 میلی گرم در روز باشد. از عوارض استفاده از آن می توان به درد شکم، استفراغ، اسهال، تشنج، سقوط و حتی مرگ نیز اشاره کرد. ذخیره کردن آن باید در دمای 68-77 درجه فارنهایت دور از منبع گرما و رطوبت انجام گیرد. تماس آن با پوست و چشم  ممکن است منجر به تحریک یا سوختگی جدی یا حتی مرگ نیز گردد.

بازار جهانی

از نظر جغرافیایی، آسیا و اقیانوسیه بزرگترین مصرف کننده سدیم فلوراید به واسطه فروش بالای خمیر دندان و محصولات بهداشت و مراقبت از دندان هستند. مهمترین قطب های صنایع اقتصادی مانند چین، هند، ژاپن و کره جنوبی از مهمترین مصرف کننده های سدیم فلوراید در کاربرد تصفیه فاضلاب می باشند. دو کشور پر جمعیت چین و هند که هر دو در آسیا واقع شده اند، به سرعت در حال رشد هستند و شاهد افزایش درآمد و قدرت برابری خرید در بین عموم مردم هستند. آمریکای شمالی یکی دیگر از مصرف کننده های مهم سولفید فلوراید، مخصوصا در کاربرد های مراقبت از دندان و تصفیه فاضلاب می باشند. در بقیه کشورای دنیا مانند برزیل، آرژانتین و آفریقای جنوبی از متقاضیان مهم برای این بازار بزرگ هستند. انتظار می رود که بازار اروپا شاهد رشد کمتری نسبت به سایر نقاط جهان خواهد بود. البته با همه کاربردهایی که برای سدیم فلوراید ذکر شد، افزایش آگاهی از سمی بودن آن در میان جامعه، یک محدودیت در بازار فروش آن ایجاد کرده است.

جمع بندی

سدیم فلوراید ترکیبی از عنصر شیمیایی فلوئور است. این ماده غیر قابل احتراق و برای آلومینیوم خورنده است. این ماده به طور گسترده در خمیر دندان ها جهت سلامت دندان، فلورینه کردن منابع آب، محافظت چوب، ضد خوردگی، معرف شیمیایی، متالوژی، صنعت شیشه و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. کشور هایی نظیر چین، هند، ژاپن و کره جنوبی از مهمترین مصرف کننده های سدیم فلوراید در زمینه تصفیه فاضلاب هستند.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “سدیم فلوراید”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها