مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

سنجش خلوص کروم تری اکسید

سنجش خلوص کروم تری اکسید

کروم تری اکسید یا کرومیک انیدرید اسید با فرمول شیمیایی CrO3 و جرم مولکولی 100.01 گرم بر مول به صورت سوزن های تیره یا قهوه ای متمایل به قرمز یا بلورهای رومبیک است و به راحتی در آب حل می شود. کروم تری اکسید تقریبا حاوی 100 درصد CrO3 است.

این ترکیب در صورت حرارت دیدن کف سمی کرومیوم تولید می کند. تری اکسید کروم بسیار خورنده است و یک عامل قوی اکسیداسیون است. عموما در تولید مواد نگهدارنده چوب و ترکیبات آلی استفاده می شود، همچنین در پرداخت سطح فلزات، آبکاری کروم و به عنوان بازدارنده خوردگی نیز کاربرد دارد.

کروم تری اکسید در وهله اول بر روی دماغ ، گلو و ریه ها اثر می گذارد و باعث پدید آمدن تنگی نفس، برونشیت، آسم و… می شود. این ماده به عنوان یک ترکیب سرطان زا شناخته شده و هنگام مصرف با آن باید موارد ایمنی رعایت شوند.

تست سنجش خلوص کروم تری اکسید

اسید سولفوریک

2 گرم کروم تری اکسید باید یک محلول بدون رنگ را در 20 سی سی آب پدید آورد. اگر به این محلول 20 سی سی هیدروکلریک اسید و 1 سی سی محلول باریم کلرید بیفزایید، نباید هیچ گونه کدورتی فورا در محلول پدید آید.

پتاسیم سولفات و پتاسیم کرومات

0.2  گرم از کروم تری اکسید را در یک بوته چینی مشتعل کنید و باقی مانده را در 20 سی سی آب خرد کرده و سپس آن را فیلتر کنید. محلول فیلتر شده را در یک حمام آب خشک کرده و سپس باقی مانده را در دمای 100 درجه سانتی گراد خشک کنید. آنچه که باقی می ماند را وزن کنید، وزن باقی مانده نباید از 0.002 گرم تجاوز کند.

تعیین مقدار کمی

5 گرم از کروم تری اکسید را در آب حل کرده و آن را تا 500 سی سی رقیق کنید . 10 سی سی از این محلول را به درون یک فلاسک stoppered با 400 سی سی ظرفیت بریزید و سپس آن را با 100 سی سی آب رقیق کنید . حال به محلول 5 گرم از پتاسیم یدید و 2 سی سی اسید هیدروکلریک اضافه کنید. محلول را به مدت 10 دقیقه مکررا تکان دهید و سپس آن را با 200 سی سی آب رقیق کنید. حال محلول به دست آمده را با محلول سدیم تیوسولفات دسی نرمال تیتر کنید.

هر سی سی از سدیم تیوسولفات دسی نرمال برابر است 0.003336 گرم از کروم تری اکسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها