مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

سنجش خلوص استات سرب

سنجش خلوص استات سرب

استات سرب با فرمول شیمیایی Pb(C2H3O2)2 + 3H2O و جرم مولی 378.99 گرم ماده ای کریستالی، بدون رنگ و نیمه شفاف است که در 2.3 قسمت از آب و 29 قسمت از الکل 85 درصد قابل حل است. از کاغذ سرب استات برای شناسایی مسمومیت با گاز هیدروژن سولفید استفاده می کنند، هنگامی که این ماده در معرض H2S قرار می گیرد رسوبی خاکستری و یا سیاه تولید می شود. یکی از راه های تولید سرب استات حل کردن اکسید سرب در استیک اسید است:

PbO+2CH3COOH       →      Pb(CH3COO)2+H2O

در سال 1980 این ماده به عنوان افزودنی به رنگ مواد آرایشی مورد تایید قرار گرفت. با این حال در سال 2017 با درخواست FDA استات سرب بر اساس مطالعات و بررسی هایی که درباره اثرات مخرب این ماده بر روی انسان انجام شده بود، در لیست مواد ممنوعه برای ساخت رنگ ها قرار گرفت.

آزمایش های سنجش خلوص استات سرب

تمامی نمونه های محلول در آب جهت انجام آزمایش ها باید با آب جوشیده شده تهیه شوند، این کار برای اطمینان از عدم وجود کربن دی اکسید در آب انجام می شود.

فلزات قلیایی (بریلیم، منیزیم، کلسیم و …)

5 گرم از استات سرب را در 100 سی سی آب حل کرده و سرب موجود در محلول را با استفاده از گاز هیدروژن سولفید رسوب دهید، سپس محلول را فیلتر کرده و باقی مانده فیلتر شده را ابتدا تبخیر و سپس مشتعل کنید. وزن آنچه که در آخر باقی می ماند نباید از 0.001 گرم فراتر رود.

مس و آهن

2 گرم از استات سرب را در 40 سی سی آب حل کرده و سپس به آن 50 سی سی محلول آب آمونیاک بیفزایید. به محض اینکه رسوبات تثبیت شدند محلول را فیلتر کنید. رسوبات باید رنگ کاملا سفید داشته باشد و محلول فیلتر شده نیز باید بدون رنگ باشد.

کربنات سرب و مواد غیر محلول در آب

محلول حاصل از اختلاط  5گرم استات سرب در 50 سی سی آب باید شفاف و یا به میزان بسیار کمی کدر باشد.

کلرایدها

محلول آبی 1:30 که توسط نیتریک اسید اسیدی شده است، هنگامی که به آن محلول نقره نیترات افزوده شود نباید هیچگونه تغییری در آن مشاهده شود.

نیترات ها

1 گرم استات سرب را در 30 سی سی آب حل کرده و به آن یک قطره محلول وسمه (نیلی) اضافه کنید تا محلول به رنگ آبی کم رنگ درآید. حال به محلول 15 سی سی اسید سولفوریک غلیظ بیفزایید، در صورت عدم حضور نیترات ها محلول رنگ خود را از دست نمی دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها