مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

سدیم تری پلی فسفات

کشور سازنده: چین

بسته بندی: کیسه 25 کیلویی

درصد خلوص: 94% 

توضیحات

سدیم تری پلی فسفات(Sodium tripolyphosphate) پودر سفيدی است كه به نام‌ های تری فسفات سديم، پنتاسديم تری فسفات و STPP هم شناخته می شود. فرمول شیمیایی آن Na5P3O10 و دارای ساختار خطی پلی فسفریک اسید می باشد. این ماده نمک پلی فسفات پنج آنیون است. میزان سمی بودن این ترکیب شیمیایی بسیار ناچیز است و در دمای عادی ۵/۱۴ گرم در لیتر حلالیت دارد.

فروش سدیم تری پلی فسفات

 

STPP در فرمولاسیون مواد شوینده، مواد غذایی و به عنوان حدواسط واکنش های شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. در مطلب زیر به بررسی روش های تهیه، کاربرد ها و نکات ایمنی که هنگام کار با این ماده باید در نظر داشته باشید می پردازیم.

فروش سدیم تری پلی فسفات

شما مشتریان گرامی می توانید برای استعلام قیمت سدیم تری پلی فسفات با تضمین کیفیت از طریق تماس با کارشناسان واحد فروش شرکت مبتکر اندیشان سفارش خود را ثبت و در کوتاهترین زمان ممکن محصول خود را دریافت نمایید.

روش تهیه

كربنات سديم و اسيد فسفريک هر دو ماده در كشور توليد می شوند ولی این میزان پاسخگوی نیاز کشور نبوده از این جهت کسری آن از خارج از كشور وارد می شود. تركيب كربنات سديم و اسيد فسفريک منجر به توليد دو نمک مونو سدیم فسفات و دی سديم‌ فسفات می شود. از تركيب اين دو نمک در دمای بالای 300 درجه‌ سانتی گراد سديم‌ تری پلی ‌فسفات توليد می شود.

این ماده مورد استفاده در زمینه های مختلف غذایی، صنعتی و… با مشخصات متفاوتی توليد و به مصرف می رسد و در مقیاس زیاد به عنوان یک جزء از محصولات خانگی و صنعتی، به خصوص مواد اولیه کاشی، سرامیک و مواد شوینده تولید می شود.  

انواع سدیم تری پلی فسفات

این ترکیب شیمیایی در حال حاضر به دو صورت پودر نرم با مش بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ و گرانول در بازار یافت می شود.

از لحاظ آلوتروپی این ماده به سه صورت یافت میشود که عبارتند از:

  • ترمودینامیکی که در دمای بالا به دست می آید.
  • فاز سینتیکی، که در دمای پایین تولید می شود و در حرارت‌های بالا ناپایدار است.
  • بلوری همراه با شش مولکول آب می باشد که از افزودن دو فاز ذکر شده به آب به دست می آید. این ترکیب در دمای محیط پایدار و در ۱۰۰ درجه سانتیگراد به پیروفسفات و فسفات تبدیل می شود. 

این محصول در دو طبقه بندی گرید خوراکی و گرید صنعتی قرار می گیرد

گرید خوراکی : صنایع آبمیوه، صنایع کنسر سازی، صنایع لبنی و فرآورده های سویا و …  

گرید صنعتی : صنایع پاک کننده ها و شوینده ها، صنایع کاشی و سرامیک، صنایع معدن و 

کاربرد 

این ماده در صنایع متعددی مورد استفاده قرار می گیرد که در این قسمت به بخشی از آنها می پردازیم:

شوینده ها

عمده مصرف آن در تولید شوینده های سنتتیک است. ماده اولیه بسیار مهم که در صنایع پاک کننده کاربرد زیادی دارد، پلیمر سنتزی است. امروزه اجزای اصلی و اساسی تمام پودرهای سنتتیک تری پلی فسفات می باشد (حاوی ۳۰ تا ۵۰ درصد). همچنین رفتار قلیایی سدیم تری پلی فسفات باعث افزایش تمییز کردن پودر های شوینده می شود. در مواد شوينده نظیر خميردندان نیز مورد استفاده قرار می گيرد. 

صنایع غذایی

سدیم تری پلی فسفات خوراكی از جمله مواد افزودنی است که برای نگهداری رطوبت مواد غذایی از آنها استفاده می شود. در مواد غذایی به جای نیتریت های سمی از سدیم تری پلی فسفات خوراكی به عنوان پایدار کننده استفاده می گردد. 

 

تصفیه آب بویلرها

تری پلی فسفات در نرم کردن آب و جداسازی مواد به کار می رود. سدیم تری پلی فسفات با ايجاد کمپلکس و جدا کردن يون‌های فلزی چند ظرفيتی و معلق ساختن و تغيير حالت ذرات، باعث کاهش سختی آب می شود. پلی فسفات به عنوان نرم کننده در بویلر ها، کاهش سختی آب و جلوگیری از رسوب در دیواره ها استفاده می شود.

کاربرد سدیم تری پلی فسفات در بویلر

به این ترتیب، STPP خوردگی را به حداقل می رساند.

در واکنش های شیمیایی

این ماده در واکنش های آلی و معدنی عامل توقیف کننده و بازدارنده واکنش های شیمیایی است. در واکنش های خاص به عنوان یک عامل روان کننده و جلوگیری از لخته شدن مورد استفاده قرار می گیرد. 

سایر کاربرد ها

علاوه بر صنایع شوینده در کاشی سازی، نساجی و… کاربرد زیادی دارد. در نساجی به عنوان یک عامل پایدار کننده و نرم کننده ثانوی کاربرد دارد.

MSDS و اطلاعات ایمنی

محفظه حاوی STPP را در محلی خشک، خنک و با تهویه مناسب بگذارید. این ماده اشتعال پذیر نیست، اما آن را در معرض گرمای شدید، رطوبت و ترکیبات ناسازگاری مانند اکسید کننده های قوی قرار ندهید. هنگام کار با STPP از لباس مناسب، دستکش و تجهیزات ایمنی استفاده کنید و در صورت بروز مشکل به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • تماس با چشم: به مدت 15 دقیقه چشمان خود را با آب فراوان بشویید. 
  • تماس با پوست: لباس های آلوده را در بیاورید و محل تماس را حداقل 15 دقیقه با آب فراوان بشویید.
  • استنشاق: فورا به مکانی بروید که هوای آزاد در آن جریان داشته باشد.
  • بلعیدن: چند بار دهان خود را با آب فراوان بشویید و سپس مقداری آب بنوشید.

جمع بندی

این ترکیب شیمیایی یک پلیمر معدنی چند وجهی با بار منفی است که مولکول های آب را جذب و با تضعیف پیوند پروتئین به امولسیون ماندن مخلوط ها کمک می کند. این ماده کاربرد بسیار زیادی در صنایع شیمیایی، تصفیه آب و گرفتن سختی آن، تهيه‌ مواد غذایی و… دارد. هنگام کار با این ماده به نکات ایمنی توجه کنید و محفظه حاوی آن را در معرض گرمای شدید، رطوبت یا ترکیبات ناسازگاری مانند اکسیدکننده های قوی قرار ندهید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “سدیم تری پلی فسفات”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها