مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

دی متیل فرمامید

کشور سازنده:  تایوان/ چین

بسته بندی: بشکه 165 کیلویی

درصد خلوص: %99

دسته بندی:

توضیحات

دی متیل فرمامید یک ترکیب آلی با فرمول مولکولی CH3)2NCOH) می باشد که اختصارا به آن DMF نیز گفته می شود (البته این اختصار ممکن است برای دی متیل فوران و دی متیل فومارات نیز استفاده شود). این ماده یک حلال آپروتیک قطبی، بی رنگ و امتزاج پذیر با آب و بسیار موثر برای انواع واکنش های شیمیایی است. به طور معمول بدون بو است اما در مواردی که تخریب شده باشد به علت وجود ناخالصی دی متیل آمین بوی ماهی می دهد. علاوه بر این DMF یک واکنشگر مهم شیمیایی نیز هست به عنوان مثال از DMF می توان به عنوان لیگاند در تهیه کمپلکس های فلزی استفاده کرد. همانطور که از اسم آن هم مشخص است از فرمامید یعنی آمیدی از فرمیک اسید مشتق شده است.

خرید دی متیل فرمامید

شما مشتریان گرامی می توانید برای استعلام قیمت دی متیل فرمامید با تضمین کیفیت از طریق تماس با کارشناسان واحد فروش شرکت مبتکر اندیشان سفارش خود را ثبت و در کوتاهترین زمان ممکن محصول خود را دریافت نمایید.

فروش دی متیل فرمامید

مشخصات فنی دی متیل فرمامید

نقطه جوش 153 درجه سانتیگراد
چگالی 92/0 گرم بر مترمکعب
حلالیت امتزاج پذیر با آب

ساختار مولکولی

ترکیب مذکور به علت ساختاری که دارد در بسیاری از واکنش های شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. از این ترکیب آلی می توان به عنوان عامل دهیدراسیون، کاهنده و یا حتی کاتالیزور استفاده کرد. ساختار آن مشابه تصویر زیر است.

ساختار دی متیل فرمامید

این محصول همانند دیگر ترکیب های دارای نیتروژن دارای وارونگی می باشد و جایگاه گروه های آن در چرخش است. همچنین پیوند کربن-نیتروژن و کربن-اکسیژن در آن بصورت رزونانسی هستند. همچنین ماده مذکور یک حلال پایدار است و ساختار آن در اثر نور و یا اکسیژن تغییر نمی کند. اما جاذب آب است و می تواند آب را از محیط اطراف خود جذب کند به همین علت باید تحت گاز نیتروژن نگهداری شود. همچنین یک حلال غیرخورنده است و به طور کلی بهتر است از فلزاتی مثل قلع، مس و آلیاژهای آن ها دور باشد.

تولید حلال دی متیل فرمامید

اولین بار DMF  توسط آلبرت وارلی شیمیدان فرانسوی با تقطیر مخلوطی از دی متیل آمین هیدروکلریک و پتاسیم فرمات تهیه شد. اما به طور کلی می توان این حلال را با ترکیب نمودن متیل فرمات و دی متیل آمین و یا با استفاده از واکنش دی متیل آمین با کربن مونوکسید تهیه کرد. 

خالص سازی و خشک کردن

حلال مذکور در دمای اتاق به آهستگی و در رفلاکس با سرعت بیشتری تخریب می شود و در نتیجه آن دی متیل آمین و کربن مونو اکسید آزاد میکند. وجود ناخالصی های اسیدی یا بازی تخریب این ماده را سرعت می بخشد. قرار دادن DMF در واکنشگرهای خشک کن مثل کلسیم هیدرید یا سدیم هیدروکسید برای چند ساعت در دمای اتاق منجر به تخریب قابل توجه آن میگردد . خشک کردن آن میتواند با خشک شدن توسط باریم اکسید(BaO)  یا غربالهای مولکولی 4A در طول شب و سر ریز کردن ماده عاری از آب انجام گیرد. خالص سازی و خشک کردن با تقطیر در خلا در فشار حدود 20 mmHg انجام می شود و می توان آن را در غربال های 4A ذخیره کرد.

کاربردهای دی متیل فرمامید

کاربردهای گسترده ای به علت ویژگی های ساختاری برای این ماده وجود دارد که در ادامه سعی کردیم به برخی از آن ها اشاره کنیم:

  • اولین و مهمترین کاربرد مربوط به استفاده به عنوان حلال با سرعت تبخیر کم است.
  • استفاده برای تولید فیبرهای آکریلیک و پلاستیک ها 
  • کاربرد به عنوان حلال در کوپلینگ پپتید برای صنایع دارویی
  • در تولید آفت کش ها
  • تولید چسب
  • سنتز چرم مصنوعی
  • فیبرها
  • فیلم
  • پوشش سطح 
  • به عنوان کاتالیزور برای سنتز آسیل هالیدها
  • همچنین بعنوان حلال و واکنشگر در واکنش هک از آن استفاده می شود.

بطور ویژه از ماده مذکور برای جداسازی و تعلیق نانو لوله های کربنی و همچنین در سنتز ترکیبات آلی فلزی به عنوان منبع کربن دی اکسید استفاده می شوند.

خطرات و MSDS دی متیل فرمامید

در هنگام کار از محافظ صورت یا عینک استفاده شود. این ماده بسیار اشتعال پذیر است به همین دلیل لازم است از قرار دادن آن در کنار شعله و یا مکان های گرم خودداری شود. این ترکیب برای محیط زیست مضر است بنابراین اقدامات بازیافت پیش از دور ریز الزامی است. استنشاق دی متیل فرمامید می تواند باعث ایجاد احساس گیجی، تهوع، سردرد، مشکلات پوستی و… شود. همچنین بلع آن می تواند باعث آسیب به کبد گردد و در زنان باردار نیز آسیب به جنین را در پی خواهد داشت. در ادامه به طور خلاصه این خطرات بررسی و راه های مقابله با آنها نیز بیان شده است.

 هنگام احتراق: از اسپری آب، کف، پودر، دی اکسید کربن استفاده کنید.

در صورت استنشاق: استنشاق ممکن است باعث ایجاد احساس گیجی، سردرد، تهوع، مشکلات پوستی، تپش قلب، ضعف و… شود. هنگام بروز حادثه کافیست از هوای تازه استفاده کنید تا اثرات از بین برود و در صورت ادامه مشکل به مرکز درمانی مراجعه کنید.

در صورت تماس با پوست و چشم: این ماده باعث ایجاد سوزش، قرمزی و درد و آسیب جدی به چشم ها می شود. هنگام بروز حادثه محل تماس را سریعا با آب شسته و در صورت برخورد با چشم چند دقیقه چشم ها را نبز با آب بشویید و به مرکز درمانی مراجعه کنید.

در صورت بلع و گوارش: بلع و گوارش این حلال منجر به آسیب به کبد و گوارش می شود و به طور کلی مسمومیت می شود. بنابراین لازم است در صورت بروز مشکل به مراکز درمانی مراجعه کنید.

جمع بندی

همانطور که گفته شد دی متیل فرمامید یک حلال آلی است و به دلیل ثابت دی الکتریک بالا، ماهیت آپروتیک، دامنه وسیع مایع و فراریت کم در صنایع گوناگون بسیار جذاب است و برای واکنش های شیمیایی و سایر کاربردها که به قدرت حلالیت بالایی نیاز دارند استفاده می شود. این ماده ساخت الیاف مصنوعی، پلاستیک و سایر مواد شیمیایی استفاده می شود و کارگران این مجموعه های صنعتی نمونه‌هایی از افراد در معرض خطر این ماده اند به ویژه کارگرانی که در مجموعه های تولید پلاستیک مشغول به کار هستند.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دی متیل فرمامید”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها