مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

خطرات نیتریت سدیم

خطرات نیتریت سدیم

پس از خرید نیتریت سدیم و به هنگام استفاده از آن همواره نکات ایمنی را رعایت فرمایید، چرا که هر گونه سهل انگاری در طول استفاده از این محصول می تواند خسارات جبران ناپذیری را به سلامت شما وارد کند.

اثرات حاد بالقوه

نیتریت سدیم از طریق پوست، استنشاق و خوردن جذب می شود. این ماده در صورت تماس چشمی، بلعیدن و استنشاق بسیار خطرناک و سوزش آور است.

تماس با چشم

در صورت تماس نیتریت سدیم با چشم ممکن است باعث ورم ملتحمه و تاری دائمی قرنیه شود. التهاب چشمی از روی قرمزی، اشک آوری و خارش آن مشخص می گردد.

بلع  

در صورتی که نیتریت سدیم بلعیده شود، بسیار مضر است. این کار می تواند باعث تحریک دستگاه گوارش و تهوع شود. ممکن است بر رفتار، مغز، سیستم عصبی (تغییر در فعالیت های حرکتی، عدم تعادل عضلانی، از دست دادن عکس العمل غیرارادی، تشنج، کما)، خون (متموگلوبینمی)، کبد، سوخت و ساز بدن، سیستم قلب و عروق (کاهش فشار خون، نبض سریع) و سیستم ادراری تاثیر بگذارد. همچنین ممکن است باعث ضعف شود.

تماس با پوست

به دلیل خاصیت نفوذی نیتریت سدیم، در صورت تماس با پوست خطرناک است. قرار گرفتن در معرض آن در  طولانی مدت ممکن است باعث سوختگی پوست و زخم شود. بیش از حد قرار گرفتن در معرض نیتریت سدیم از طریق استنشاق ممکن است باعث سوزش تنفسی گردد. در معرض شدید آن قرار گرفتن می تواند به مرگ منجر شود. این کار ممکن است باعث تحریک دستگاه تنفسی، سیانوز، اختلال هضم غذا، ورم ریوی، خفگی، مسمومیت های گوارشی شیمیایی و انسداد راه هوایی تنفسی گردد و منجر به مرگ شود. ممکن است تغییرات بیوشیمیایی ایجاد کند. ممکن است بر خون (متموگلوبینمی) و سیستم قلبی عروقی تاثیر بگذارد. 

اثرات بالقوه مزمن

نیتریت سدیم برای سلول های جسمی پستانداران، باکتری یا مخمر جهش زا است. ممکن است برای انسان اثرات ناقص کننده جنین در بر داشته باشد. نیتریت سدیم ممکن است برای خون، سیستم قلبی عروقی و عضلات سمی باشد. تکرار و یا قرار گرفتن در معرض طولانی مدت این ماده میتواند به اندام های هدف آسیب وارد کند. تماس مکرر با یک ماده سمی ممکن است با اجتماع آن در یک یا چند عضو بدن انسان، سلامت او را تهدید کند. از جمله اثرات مزمن نیتریت سدیم بر انسان می توان به امکان ایجاد سرطان، اثرات ژنتیکی، اثرات جانبی باروری و نقصهای هنگام تولد اشاره کرد.

اقدامات مربوط به کمکهای اولیه

در صورت تماس نیتریت سدیم با چشم، هرگونه لنز چشمی بررسی و برداشته شود. چشمها فوراً با مقدار زیادی آب به مدت حداقل 15 دقیقه شسته شوند. از آب سرد استفاده شود. فوراً به پزشک مراجعه شود.

تماس با پوست:

در صورت تماس نیتریت سدیم با پوست، با آب فراوان شسته شود. ناحیه صدمه دیده با نرم کننده پوشانده شود. لباس و کفشهای آلوده درآورده شود. از آب سرد استفاده شود. لباس ها قبل از استفاده مجدد شسته شوند. کفش ها قبل از استفاده مجدد کاملاً تمیز شوند و به پزشک مراجعه شود.

تماس جدی با پوست:

با صابون ضدعفونی کننده شسته شود و ناحیه آلوده شده با کرم ضد باکتری پوشانده شود. فوراً به پزشک مراجعه شود.

در صورت استنشاق نیتریت سدیم، هوای تازه تنفس شود. در صورت قطع نفس، تنفس مصنوعی داده شود. اگر تنفس سخت است، اکسیژن داده شود. فوراً به پزشک مراجعه شود.

استنشاق جدی:

در اسرع وقت، صدمه دیده به یک منطقه امن برده شود. لباس های تنگ مثل یقه، کراوات یا کمربند آزاد شوند. اگر تنفس مشکل است، اکسیژن داده شود. اگر صدمه دیده نفس نمی کشد، تنفس مصنوعی دهان به دهان انجام شود. هشدار: ممکن است کمک به کسی که از طریق استنشاق دچار مسمومیت یا عفونت شده است برای فردی که اقدام به تنفس مصنوعی دهان به دهان میکند خطرناک باشد. فوراً به پزشک مراجعه شود.

بلع:

اگر نیتریت سدیم بلعیده شده است، فرد صدمه دیده را مگر در صورت تجویز پرسنل پزشکی، وادار به استفراغ نکنید. هرگز از راه دهان به فرد بیهوش چیزی را نخورانید. لباس های تنگ مثل یقه، کراوات یا کمربند آزاد شوند. فوراً به پزشک مراجعه شود.

نیتریت سدیم ماده ای غیر قابل اشتعال می باشد. در حضور شوک یا حرارت کمی منفجره می باشد. اصطکاک و تماس سدیم نیتریت با مواد آلی و قابل احتراق، می تواند منجر به ایجاد آتش شود. 

خطرات انفجار

در گرمای بیش از 1000 درجه فارنهایت (538 سانتی گراد) قابل انفجار است. سدیم نیتریت در حضور تیوسانات در اثر گرما قابلیت انفجار دارد. مخلوط سدیم نیتریت و سیانیدهای مختلف در تماس باهم منفجر می شوند. مخلوط سدیم نیتریت با فتالیک اسید یا انیدرید در اثر حرارت به طرز شدیدی منفجر می شود. تلفیقی از اوره با سدیم نیتریت هم به همین صورت است. واکنش نیتریت ها زمانی که با آمیدوسولفات های فلزی گرما داده شوند ممکن است به طرز شدیدی به علت آزاد کردن نیتروژن و بخار مخلوط شده با آمونیوم سولفامات قابل انفجار شوند. اگر نمک آمونیوم با نمک نیتریل ذوب شوند نیز انفجار شدیدی رخ می دهد. شوک باعث انفجار نیتریت ها می شود. به جهت جلوگیری از خطر انفجار باید دقیقاً به همان صورت گفته شده انجام شود.

اقدامات شرایط غیر مترقبه

در صورت نشت جزئی نیتریت سدیم از یک ابزار مناسب برای برداشتن مواد جامد نشت کرده و گذاشتن در یک ظرف پسماند مناسب استفاده شود.

نشت زیاد

مواد اکسید کننده. مواد جامد سمی. از نشت آن اگر بی خطر است، جلوگیری شود. از ریختن آب به داخل ظرف سدیم نیتریت خودداری شود. از تماس با مواد قابل احتراق (چوب، کاغذ، روغن، لباس…) اجتناب شود. مواد خام با اسپری کردن آب نگهداری شوند. مواد نشت کرده را لمس نکنید. با اسپری آب میزان بخارات را کاهش دهید. از ورود مواد به داخل فاضلاب، مناطق زیرزمینی یا مسدود جلوگیری شود. در صورت نیاز مانع ساخته شود. برای دریافت کمک تماس گرفته شود.

جابجایی و انبارداری (نگهداری) نیتریت سدیم

  • سدیم نیتریت را در مکان در بسته نگهداری کنید.
  • دور از گرما نگهداری شود.
  • از منابع آتش زا دور نگه داشته شود.
  • از مواد قابل احتراق دور نگه داشته شود.
  • همراه با گرد و غبار تنفس نگردد.
  • در صورت تهویه ناکافی، از تجهیزات مناسب تنفسی استفاده گردد.
  • از اسیدها، قلیاها، عوامل کاهنده و مواد قابل احتراق دور نگه داشته شود.
  • به NFPA 43A، کد مربوط به جامدات و مایعات اکسنده مراجعه شود.
  • در دمای بالای 23 درجه سانتیگراد (4/73 درجه فارنهایت) نگهداری نشود.

کنترل تماس/حفاظت شخصی

کنترلهای مهندسی

از حصارهای مربوط به فرآیندهای شیمیایی، تهویه موضعی یا دیگر کنترلهای مهندسی برای حفظ سطوح موجود در هوا در محدودهی پایینتر از حدود مجاز توصیه شده استفاده شود. اگر عملکرد کاربران تولید گرد، دوده و یا غبار می کند، به جهت قرار گرفتن در معرض هوای آلوده پایینتر از حد تماس، از تهویه استفاده شود. 

به منظور حفاظت شخصی هنگام کار با سدیم نیتریت از عینک ایمنی، پیشبند مصنوعی و دستکش (غیر قابل نفوذ) استفاده کنید.

حفاظت شخصی در موارد نشت زیاد: از عینک دارای حفاظ، روپوش کامل، چکمه و دستکش استفاده کنید. لباس های حفاظتی پیشنهادی ممکن است کافی نباشند. قبل از حمل نیتریت سدیم با یک متخصص مشورت شود. 

اطلاعات زیست محیطی

امکان خطرناک بودن زیست تخریب کوتاه مدت سدیم نیتریت محتمل نیست. با این حال، زیست تخریب طولانی مدت محصولات محتمل است.

سمیت محصولات زیست تخریبی این ماده: محصولات زیست تخریب نسبت به خود محصولات سمیت کمتری دارند.

ملاحظات دفع پسماند

پسماندهای نیتریت سدیم باید طبق آنچه در آیین نامه های فدرال، ایالتی و محلی گفته شده، دفع شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها