مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

مونو اتانول آمین

کشور سازنده: چین

بسته بندی: بشکه 230 کیلویی

درصد خلوص: 99%

توضیحات

مونو اتانول آمین (MEA) مایعی ویسکوز، بی رنگ، چسبناک و با بوی نامطلوبی مانند بوی ماهی می باشد. این ماده از واکنش بین اتیلن اکساید و آمونیاک مایع تولید می شود. به طور کلی جاذب رطوبت و کربن دی اکسید است و در صورت تجزیه شدن توسط نور، به رنگ زرد یا قهوه ای در می آید. MEA کاربردهای فراوانی در صنعت جهت تولید مواد دارویی، صابون ها، مواد آرایشی و بهداشتی و… پیدا کرده است. همچنین در پالایشگاه های گازی به عنوان حلال جهت جذب گازهای اسیدی همچون کربن دی اکسید، سولفید هیدروژن و ترکیبات گوگرد دار از گاز طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد.  

خرید مونو اتانول آمین

برای ثبت سفارش و استعلام قیمت مونو اتانول آمین کافیست با کارشناسان شرکت مبتکر اندیشان تماس حاصل نمایید و سفارش خود را ثبت کنید تا محصول با بهترین کیفیت و مناسبترین قیمت در اختیار شما قرار گیرد.

قیمت مونو اتانول آمین صنعتی

مشخصات فنی مونو اتانول آمین

فرمول شیمیایی C2H7NO
وزن مولکولی  61.084 گرم بر مول
نقطه جوش 171 درجه سانتی گراد
نقطه ذوب 50.5 درجه سانتی گراد
چگالی  حدود 1.016 در دمای 68 درجه فارنهایت
حلالیت  در آب و در حدود 1000000 میلی گرم بر لیتر 
ثابت تفکیک
9.5 در دمای 25 درجه سانتی گراد

تولید مونو اتانول آمین 

مونو اتانول آمین از ترکیب اتیلن استات و آمونیاک طبق واکنش زیر به وجود می آید که در طول این واکنش دو آمین دیگر با نام های دی اتانول آمین و تری اتانول آمین نیز به دست می آیند. نسبت تولید محصولات مختلف با تغییر استکیومتری واکنش قابل تنظیم است. این واکنش گرماده بوده و می بایست از بالا رفتن دما و رسیدن به نقطه اشتعال، جلوگیری کرد.  

C2H4O + NH3     →     H2NCH2CH2OH

سالانه 300 میلیون کیلوگرم اتانول آمین طی این واکنش ها تولید می­شود. 

کاربرد مونو اتانول آمین

شیرین کردن گاز (GAS SWEETENING)

بیشترین کاربرد مونو اتانول آمین مایع در تصفیه گاز برای جذب گازهای اسیدی است. از مونو اتانول آمین برای حذف آلاینده های کربن دی اکسید و هیدروژن سولفید در فرآیند شیرین کردن گاز استفاده می شود. مونو اتانول آمین و دی اتانول آمین با کربن دی اکسید در دمای  محیط ترکیب می شوند و وقتی در معرض دمای بالا قرار می گیرند گاز اسید و آمین (به منظور استفاده مجدد در این واکنش) تولید می کنند. در جریان سنتز گاز مونو اتانول آمین برای تصفیه گاز مورد استفاده قرار می گیرد و آمونیاک، هیدروژن و کربن مونواکسید تولید میکند. اولین آلاینده ای که طی این فرایند حذف می شود، کربن دی اکسید است. طی واکنش های بعدی که توسط دی اتانول آمین در تصفیه طبیعی گاز در پالایشگاه صورت میگیرد، آلاینده ای که حذف می شود هیدروژن سولفید می باشد.

نساجی

در فرآیند نساجی کاربرد اتانول آمین ها به عنوان واکنش حد واسط برای آماده سازی روکش های نخی بادوام و نرم کننده ها است. چون مقدار آلکالین در صابون های آمینی کم است، این صابون ها برای پاک کردن ابریشم و پشم مورد استفاده قرار می گیرند. دی اتانول آمین و تری اتانول آمین در ساخت رنگ مصنوعی ابریشم نیز به کار می روند.

خشک شویی

خاصیت آبدوستی اتانول آمین ها باعث می شود تا در خشک شویی کاربرد عمده ای داشته باشند. نمک های اتانول آمین خواص ضد الکتریسیته و ضد زنگ دارند و به همین علت در زمینه نرم کنندگی منسوجات نیز کاربرد دارند.

فلز کاری

وجود اسید عامل اصلی خوردگی سطح فلزات به خصوص در حضور رطوبت است. به منظور جلوگیری از خوردگی، اتانول آمین ها اغلب به عنوان خنثی کننده اجزای اسیدی در اسپری های روان کننده به کار می روند.

مواد آرایشی و بهداشتی

اسیدهای چرب با اتانول آمین خنثی می شوند. به خصوص تری اتانول آمین برای اوملسیون های روغن در آب امولسی فایرهای بسیار مناسبی هستند. ساختارکرمی و کف کردن شامپوها و لوازم آرایشی به دلیل دی اتانول آمین موجود در آنهاست که در واقع جز مواد معمول تشکیل دهنده این مواد می باشد. یکی از مشتقات دی اتانول آمین کوکو آمید دی اتانول آمین یا روغن نارگیل است که در شوینده ها از آن استفاده می شود. همچنین دی اتانول آمین ماده اولیه در تولید مورفولین نیز می باشد. 

بازار جهانی

با افزایش جهانی تقاضا در صنایع نهایی مانند پاک کننده ها و نساجی انتظار می رود که بازار داد و ستد مونو اتانول آمین شاهد رشد در هفت سال آینده باشد. این محصول کاربرد گسترده ای در صنعت به عنوان ماده اولیه برای تولید پاک کننده ها، پولیش ها و مواد دارویی پیدا کرده است. انتظار می رود که  صنعتی شدن اقتصاد های در حال توسعه در منطقه آسیا پاسفیک مانند چین و هند، فاکتور کلیدی افزایش رشد تقاضای این ماده در دوره پیش بینی شده باقی بماند.

افزایش زمینه های کاربری این محصول مانند بازدارندگی خوردگی در فلز باعث تقاضای روز افزون MEA شده است. افزایش تقاضای مصرف سورفکتانت ها در اروپا و آمریکای شمالی یکی دیگر از عوامل امیدوار کننده در راستای تحقق رشد پیش بینی شده خواهد بود. پیش بینی می شود که تقاضای مونو اتانول آمین در  شیرین سازی گاز طبیعی به رشد قابل توجه 5 درصدی در طول مدت پیش بینی شده دست پیدا کند.

خطرات مونو اتانول آمین

مونو اتانول آمین در صورت تماس با چشم می تواند سبب تحریک شدید با علائم مشخصه قرمزی، ورم و سوختگی شیمیایی در چشم شود. مایع رقیق تر این ماده می تواند سبب آسیب قرنیه شود. در صدمات شدید نابینایی اتفاق می افتد. غلظت پایین بخار این ماده باعث اختلال در دید می شود که به آن «مه آبی» یا «هاله دید» می گویند. 

تماس مونو اتانول آمین با پوست می تواند منجر به مشکلات زیر شود. ناراحتی و درد در موضع آلوده شده، قرمزی بسیار شدید، ورم همراه با سوختگی های شیمیایی، تاول و همچنین آسیب های بافتی.

مونو اتانول آمین از راه گوارشی سمیت بسیار کمی دارد، اما می تواند سبب تحریکات شدید، سوختگی دهان، گلو، مری و شکم همراه با درد سینه و شکم، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، سرگیجه، تشنگی، ضعف و غش کردن شود. همچنین می تواند حالتی شبیه شوک، افتادن فشار خون، ضربان نبض کند، بیهوشی و کما را به همراه داشته باشد. 

بخار مونو اتانول آمین در صورت تنفس می تواند سبب تحریکات چشم، بینی، گلو و دستگاه تنفسی شود. علائم مواجهه با این ماده می تواند شامل سرفه، خس خس سینه، کوتاه شدن و سخت شدن تنفس، سردرد، حالت تهوع، استفراغ و درد سینه باشد. در غلظت های بالا می تواند سبب صدمات شدید ریه ها شود که شبیه التهابات ریوی در اثر تماس با مواد شیمیایی است. همچنین امکان صدمه به کبد و کلیه ها وجود دارد.

اقدامات ضروری پس از تماس با بدن

در هنگام تماس با پوست: در این مواقع باید فورا محل مورد تماس را با آب و صابون شستشو داد.

به دلیل قرمزی چشم در صورت تماس تماس باعث قرمزی چشم می شود در نتیجه حتما به مدت حدود 15 دقیقه با آب و صابون شستشو داده شود.  

احتیاط های لازم هنگام کار

به منظور حفاظت از پوست از دستکش، لباس و کفش های مقاوم در برابر مواد شیمیایی استفاده شود. 

برای حفاظت چشم از عینک ایمنی مخصوص مواد شیمیایی استفاده شود. نقاب صورت در بعضی از مواقع ضروری است. 

برای حفاظت از بدن از دستکش، لباس و کفش های مقاوم در برابر مواد شیمیایی استفاده شود.

استفاده اجباری ماسک های پیشنهادی NIOSH و برای غلظت های بالای  300 ppm از ماسک شیمیایی با فیلتر کارتریجی مخصوص اتانول آمین یا ماسک های کانیستردار مخصوص گازها یا SAR یا تمام صورت SCBA استفاده شود. 

در صورت آلودگی محیط کار تا زمانی که آلودگی به طور کامل برطرف نشده محیط را محدود کنید و تمیز کردن محیط آلوده را فقط توسط افراد آموزش دیده انجام دهید. این افراد می بایست از کلیه تجهیزات ایمنی فردی مورد نیاز استفاده کنند. محیط را تهویه کرده و منابع قابل اشتعال و محترق را از محیط آلوده دور کنید. 

به هیچ عنوان به مواد ریخته شده دست نزنید. مواد ریخته شده را در یک فضای بسته قرار دهید. از نشت مواد به طور ایمن جلوگیری کنید زیرا می تواند به وسیله خاک، ماسه یا سایر مواد جاذبی که با این مواد واکنش نمی دهند، آلودگی را برطرف کنید. مایع آلوده را به وسیله پمپ یا سایر وسایل وکیوم کننده برداشته و در ظروف مناسب با درپوش و برچسب مخصوص ریخته شود.

از تولید بخارات و پراکندگی آن در هوای محیط کار و تماس با تجهیزات آلوده جلوگیری کنید. قبل از حمل و نقل ظروف محتوی این ماده را از نظر نشتی بررسی کنید. سیستم های حمل و نقل بسته الزامی است. در هر صورت ظروف باید کوچک باشد و میزان کمی از ماده داخل ظروف ریخته شود. در هنگام حمل و نقل، وسایل نقلیه مخصوص جابه جایی این مواد باید در مقابل مواد خورنده مقاوم باشند. 

این ماده را در محیطی خشک، خنک و با تهویه محیطی مناسب و به دور از گرما و سایر منابع مشتعل و محترق دیگر نگهداری کنید. فضای انبار می بایست از مواد قابل اشتعال مثل پارچه فرسوده و مقوا پاکیزه باشد. 

جمع بندی

مونو اتانول آمین (MEA) یک ترکیب آلی چسبناک، شفاف و مایع است. این ماده با ویژگی الکل و آمین از اکسید اتیلن و آمونیاک به دست می آید و در مواد شوینده، مراقبت شخصی، نساجی، محصولات تصفیه چوب و محصولات فلزکاری برای جلوگیری از خوردگی استفاده می شود. همچنین برای حذف گازهای اسیدی حاوی H2S و CO2 در عملیات پالایش نفت کاربرد دارد.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مونو اتانول آمین”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها