مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

تری سدیم فسفات

کشور سازنده: چین 

بسته بندی: کیسه 25 کیلویی

درصد خلوص: 98.5%

توضیحات

تری سدیم فسفات (Trisodium phosphate) با فرمول شیمیایی Na3PO4، به صورت پودر سفيد یا کریستال های بی رنگ وجود دارد. TSP به راحتی در آب داغ حل می شود اما در ترکیبات آلی انحلال پذیر نیست. این ماده به عنوان پاک کننده برای از بین بردن چربی، لکه و کپک مورد استفاده قرار می گیرد و در تهیه برخی فرآورده های غذایی نیز کاربرد دارد. همین الان در کابینت های خود به دنبال محصولاتی از قبیل بیسکویت، کورن فلکس و در کل فرآورده های صبحانه ای بگردید که حاوی غلاتی نظیر گندم یا جو هستند. به احتمال زیاد شما می توانید نام این ماده را در لیست مواد تشکیل دهنده آنها ببینید.

فراورده صبحانه حاوی تری سدیم فسفات

در این مقاله به بررسی کاربردهای TSP، مسمویت و جایگزین هایی برای آن می پردازیم.

خرید تری سدیم فسفات

برای استعلام قیمت تری سدیم فسفات با کیفیت و تضمین شده به همراه برگه آنالیز محصول با کارشناسان فروش شرکت مبتکر اندیشان تماس حاصل کنید و در کمترین زمان محصول خود را دریافت نمایید.

کاربرد 

تری سدیم فسفات یک ماده تمیز کننده، روان کننده، افزودنی غذایی و لکه زدا است که از سال ها پیش به عنوان شوینده خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده باعث مختل شدن فعالیت سلول های باکتری می شود.

عامل پاک کننده

این ماده با اسیدیته 12 در دسته ترکیبات قلیایی قرار می گیرد. مواد قلیایی معمولاً دارای یک ظرفیت قوی برای نفوذ در گریس ها و روغن ها هستند. با این حال، به دلیل نگرانی های زیست محیطی، تولیدکنندگان شروع به جایگزین کردن TSP با سدیم کربنات، سورفکتانت های غیر یونی و مقدار کمی سدیم فسفات در بسیاری از محصولات شوینده کردند. این ترکیبات علیرغم ایمن تر بودن، به اندازه TSP موثر نیستند. علاوه بر این، می توان از این ماده برای پاکسازی سطوح قبل از رنگ و نقاشی استفاده کرد. همچنین، می توان از مخلوط آن با سفیده کننده ها برای از بین بردن کپک استفاده کرد. این ماده می تواند به فلز و سطوح رنگ شده آسیب برساند، چوب ها را رنگی کند و بر سطح شیشه نیز لکه هایی بر جای بگذارد.

افزودنی های غذایی

TSP غالباً به عنوان یک تنظیم کننده اسیدیته، امولسیون کننده، ضخیم کننده و حجم دهنده مواد غذایی استفاده می شود. این افزودنی غذایی تحت عنوان E339 نیز شناخته شده است.

محصولات حاوی تری سدیم فسفات

کارخانه های بسیاری در تولید خوراکی های صبحانه (مبنی بر گندم و غلات) از این ماده استفاده می کنند برخی از آنها عبارتند از:

  • پنیرهای فرآوری شده
  • سوپ های کنسرو شده
  • کیک های غیرخانگی و مواد غذایی پخته شده (کاربرد به عنوان خمیرمایه)
  • خمیر دندان
  • خمیردندان کودکان
  • دهانشویه
  • رنگ مو و محصولات سفید کننده

این ماده در دیگ های بخار، تهیه لاستیک و چاپ عکس کابرد دارد و در پودرهای لباس شویی و همچنین صنایع تصفیه برق آبی نیز باعث از بین رفتن سختی آب می شود. بافت پنیز را بهبود می بخشد و از جدا شدن فاز آبی در شیر منجمد جلوگیری می کند. به عنوان مواد افزودنی خوراکی و نگه دارنده به منظور نگهداری رطوبت و در مصارف گوشت و کنسرو ها استفاده می شود.

همچنین، TSP به دلیل اثر ملینی که دارد در ایالات متحده بدون نسخه پزشک در دسترس قرار می گیرد. با این حال، برای استفاده از این این ماده بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

مکمل ورزشی

این ماده گاهی به عنوان مکمل غذایی با هدف بهبود عملکرد در طی ورزش و تمرین در نظر گرفته می شود و همچنین به طور بالقوه موجب کاهش تولید لاکتیک اسید در ماهیچه ها، افزایش قدرت و ماکسیمم جذب انرژی می شود.

تری سدیم فسفات در مکمل های ورزشی

بر اساس مطالعه ای که در سال 2007 در نشریه علوم و پزشکی در ورزش منتشر شد، دوچرخه سواران آموزش دیده بعد از مصرف TSP در یک آزمایش 1/16 کیلومتری عملکرد بهتری داشتند که این خود نشان دهنده آن است که این ماده می تواند منافع زیادی را برای عملکرد ورزشکاران ارائه کند.

MSDS و اطلاعات ایمنی

تری سدیم فسفات ماده ای خطرناک، سمی و خورنده است و از طریق پوست، چشم، بلعیدن و نفس کشیدن وارد بدن می شود. ظروف حاوی TSP، در صورت گرم شدن، قابلیت انفجار دارند. بنابراین این ماده را از گرما و ترکیبات ناسازگار دور نگه دارید. اگر مقدار زیادی از این ماده را در فرم کریستالی آن مصرف کنید، شما به احتمال زیاد درد شکم و احساس سوزش را تجربه خواهید کرد و مصرف آن در دوز های بالا ممکن است باعث آسیب جدی یا غش کردن شود. این ماده در فرم پودر جامد خشک دارای اثر خورندگی بر روی پوست، چشم ها و سیستم تنفسی است. اگر با مواد شیمیایی کار می کنید، از سیگار کشیدن یا غذا خوردن در محل کار بپرهیزید.

مسمومیت 

در صورت بلع، تنفس یا لمس این ماده امکان بروز مسمویت وجود دارد که علائمی همچون تنگی نفس، درد شدید در گلو، چشم، بینی، گوش، لب یا زبان، حالت غش، سوزش پوست یا سوختگی، استفراغ، اسهال و درد شدید شکم را به همراه دارد.

اظهارات سازمان های غذا و دارو 

سازمان ملی غذا و دارو، این ماده را به عنوان ماده ای ایمن شناسایی کرده است. اما این ماده برای محیط زیست ضرر دارد. 

طبق بررسی های دقیق و پژوهش های علمی انجام شده، مصرف اندک این ماده برای بدن مضر نیست. با این حال، فرم کریستالی سفید آن می تواند لایه پوشاننده معده شما را تحریک و باعث درد معده و ناراحتی معده و روده شود. بنابراین باید با احتیاط مصرف شود. برای جلوگیری از سوزش می توانید به عنوان یک محلول بافر از آن استفاده کنید.

پودر سفید تری سدیم فسفات

انجمن غذا و دارو TSP به همراه دی سدیم فسفات و مونو سدیم فسفات را به عنوان افزودنی های ایمن در غذا در نظر گرفته اند. همچنین برای استفاده در داروهای ملین بدون نسخه تایید شده اند. اگر هرگونه نگرانی درباره افزودنی های غذایی یا مکمل های رژیم غذایی خود دارید، با پزشک مشورت کنید.

میزان مصرف استاندارد این ماده تا سقف 70 میلی گرم در روز پیشنهاد شده است. برخی از عادت ها و رژیم های غذایی که غالبا شامل غذاهای ناسالم است، میزان استفاده از این ماده را به 500 میلی گرم در روز می رساند که خطر پوکی استخوان و سایر بیماری ها را افزایش می دهد. 

جایگزین 

شما می توانید محصولاتی شامل سدیم کربنات و زئولیت را جایگزین ترکیبات حاوی TSP کنید. با این حال، سدیم کربنات به دلیل اثرگذاری کمتری که دارد، نتوانست جایگزین خوبی برای تری سدیم فسفات باشد. زئولیت ها معمولاً به عنوان عامل حجیم کننده به مواد شوینده لباس اضافه می شود. آنها به سرعت در آب می شکنند. بنابراین، نسبت به سایر محصولات مبتنی بر TSP، با محیط زیست سازگار تر هستند.

جمع بندی

همانطور که اشاره شد تری سدیم فسفات یک افزودنی غذایی است که حاوی سدیم و فسفات معدنی است. افزودنی های فسفات سدیم در محصولات غذایی و مکمل های ورزشی جهت کاهش اسیدیته و بهبود بافت در غذاهایی مانند محصولات پخته شده و… استفاده می شوند و از نظر سازمان غذا و دارو تایید شده است. اما به دلیل خطراتی که برای محیط زیست دارد می توان از جایگزین هایی مانند سدیم کربنات و زئولیت استفاده کنیم که با وجود اثرگذاری کمتر سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند. 

برای اطلاع از قیمت تری سدیم فسفات با ما در ارتباط باشید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “تری سدیم فسفات”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها