مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

ایزوپروپیل الکل

کشور سازنده: LG کره جنوبی
بسته بندی: بشکه 160 کیلویی
درصد خلوص: در دو گرید دارویی (99.9%) و ریکاوری

دسته بندی:

توضیحات

ایزوپروپیل الکل که ایزوپروپانول نیز نامیده می شود مایعی بی رنگ و آتش گیر است. این ماده بسیار فرار است و در صورت باز بودن سرپوش به سرعت تبخیر می گردد. هنگامی که دچار زخمی جزئی می شوید، باید این الکل در جعبه کمک های اولیه شما قرار داشته باشد. این ماده جهت مصارف زیادی مانند مصارف خانگی، صنعتی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. ایزوپروپانول همچنین در از بین بردن باکتری های بیماری زا و مضر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

خرید ایزوپروپیل الکل

شرکت مبتکر اندیشان در زمینه فروش مواد شیمیایی برای کلیه صنایع فعال است. برای استعلام قیمت ایزوپروپیل الکل می توانید با کارشناسان واحد فروش ما در ارتباط باشید.

خرید الکل ایزوپروپیل

مشخصات فنی ایزوپروپیل الکل

وزن مولکولی  60.096 گرم بر مول
نقطه جوش 180.5 درجه فارنهایت در فشار یک اتمسفر
نقطه ذوب  127.3- درجه فارنهایت
نقطه فلش 53 درجه فارنهایت
نقطه اشتعال 750 درجه فارنهایت
چگالی  0.785 در 68 درجه ی فارنهایت
فشار بخار حدود 33 میلی متر جیوه در دمای 25 درجه سانتی گراد
حلالیت در آب 106 میلی گرم بر لیتر در دمای 72 درجه فارنهایت
انحلال در حلال های آلی مانند بنزن بسیار انحلال پذیر
ساختار شیمیایی
ساختار شیمیایی ایزوپروپیل الکل

روش تولید ایزوپروپانول

این ماده از روش های مختلفی تولید می شود. فرایند هیدراته کردن غیر مستقیم، واکنش دو مرحله ای پروپیلن و اسید سولفوریک و هیدراته کردن مستقیم اسید کاتالیز شده پروپیلن ولی دو روش تولید که ماده اولیه آنها  پروپیلن است در صنعت رایج تر می باشد.روش هیدراته کردن غیرمستقیم پروپیلن

در این روش از اسید سولفوریک متداول برای جذب پروپیلن استفاده می شود و سپس آنرا به ایزوپروپیل الکل هیدرولیز می کند این روش دارای معایب زیادی است از جمله مصرف زیاد اسید سولفوریک، خوردگی سخت افزاری و مصرف انرژی بالا که تولید آنرا محدود می کند.

روش هیدراتاسیون مستقیم پروپیلن

هیدراتاسیون مستقیم یک تکنولوژی و فناوری جدید است که نواقص و ضعف های هیدراتاسیون غیر مستقیم را ندارد. در این روش از کاتالیزورهای فعال که با حفاظت محیط زیست سازگار هستند استفاده می شود. از مزایای این روش راندمان بالا، مصرف کم انرژی می توان نام برد. امروزه این روش یکی از روش های توسعه و تولید هیدراتاسیون پروپیلن است.

هیدراتاسیون مستقیم دارای 3نوع است که به کاتالیزور بستگی دارد:

  • روش اسید فسفریک (Veba)

استفاده از فسفات ها به عنوان کاتالیزور، این واکنش در فاز گاز اتفاق می افتد و انحلال اسید فسفریک با انتخاب شرایط واکنش که باعث حفظ آب در فاز گاز می شود، مهار می شود. از این روش برای غلطت بالا پروپیلن به عنوان یک ماده خام استفاده می شود که در هربار عبور از پروپیلن حجم بسیار زیادی از گاز را تبدیل می کند.

  • روش Texaco

در این روش یک کاتالیزور زئولیت بسیار فعال و یا رزین کاتیونی مبدل به عنوان کاتالیزور استفاده می شود. از انجا که این کاتالیزور دارای فعالیت خوب و مقاوم در برابر آب است می توان واکنش را در یک درجه واکنش پایین تر انجام داد.

  • روش Heteropolyacid (Deshan-Suda)

یک هیدروپلی سدیم مبتنی بر تنگستن به عنوان یک کاتالیزور استفاده می شود. واکنش در دما و فشار بالا انجام می شود. از آنجا که درجه حرارت بالا برای تعادل شیمیایی نامطلوب است، به منظور افزایش نرخ تبدیل پروپیلن، فشار بالا، نسبت آب بزرگ به الفین استفاده می شود.

از میان سه روش فوق، روش اسید جامد دارای مزایای شرایط واکنش خفیف، تبدیل بالاتر پروپیلن و مصرف انرژی پایین تر نسبت به دو روش دیگر است و توجه مردم را جلب کرده است. در سال های اخیر، اکثر کشورها و مناطق فناوری های جدید را برای تولید ایزوپروپیل الکل، مانند کره جنوبی و تایوان، به تصویب رسانده اند. در حال حاضر، اکثر تاسیسات تولید ایزوپروپانول در چین هنوز از روش اسید فسفریک و روش اسید سولفوریک اسید برای تولید ایزوپروپیل الکل استفاده می کنند که در سطح پیشرفته در کشورهای خارجی عقب مانده است و نمی توانند نیازهای توسعه اقتصادی را تامین کنند.

کاربرد های ایزوپروپیل الکل

گرید صنعتی

جهت تهیه چسب و وسایل شیمیایی مربوط به مهر و موم، تولید مواد شیمیایی غیر آفت کش، سوخت و مشتقات سوختی، روغن های روان کننده و رنگ کاری و مواد پوششی و حلال های پاکنند ه و تمیز کننده مورد استفاده قرار می گیرند.

گرید دارویی

این ماده در بطری های ایزوپروپیل الکل 70 درصد به عنوان الکل ماساژ مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین در ضد عفونی کردن زخم و ساخت مواد ترمیمی پوست مورد نیز کاربرد دارند. این ترکیب شیمیایی به عنوان ماده اولیه در تولید و ساخت عطر و ادکلن ها، تولید شیشه شور ها و صابون ها نیز استفاده می شوند.

خاصیت ضد عفونی کنندگی

عفونت های بیمارستانی یکی از عوامل مرگ و میر در بیمارستان ها می باشد. این عفونت می تواند از بیماری به بیمار دیگر از طریق دستگاه های پزشکی انتقال یابد.

شیوع عفونت های بیمارستانی چیزی در حدود 6 الی 12 درصد گزارش شده است. با این حال این نرخ در بعضی از کشور های توسعه نیافته نیز به 65 درصد هم می رسد

همین امر دلایل اهمیت اتانول و محصول فوق را در تمیز سازی سطوح بیشتر نشان می دهد.

نتایج نشان می دهد که برخی از میکروارگانیسم ها از جمله استافیلوکوکوس، اشرشیاکلی (E. coli)، سودوموناس و انتروباکتر در دستگاه های پزشکی رشد می یابند. طبق یافته ها پس از ضد عفونی نمودن تجهیزات، تنها دو میکروارگانیسم (استافیلوکوکوس و اشرشیا کولی) روی دستگاه هایی که با اتانول ضد عفونی شده بودند رشد کردند و در دستگاه هایی که با ایزوپروپیل الکل ضدعفونی شده بودند، رشد میکروارگانیسم ها به هیچ وجه دیده نشد.

ایزوپروپیل الکل معمولترین ضد عفونی کننده مورد استفاده در پزشکی، داروسازی، بیمارستان ها، اتاق های تمیز است و همچنین در صنایع الکترونیک و تولید تجهیزات پزشکی کاربرد دارد.

چه غلظتی بهترین خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد؟

محلول هایی حاوی 60-90%  ایزوپروپیل الکل و 40-10% آب خالص توانایی از بین بردن باکتری، قارچ و ویروس را دارند. هنگامی که غلظت الکل در محلول به پایینتر از 50% برسد، اثرگذاری آن به سرعت کاهش پیدا می کند. قابل ذکر است که لزوما درصد بالاتر الکل در محلول دلیلی بر قدرت بالاتر میکروب کشی نیست.

نقش آب در جلوگیری از رشد میکروارگانیسم چیست؟

حضور آب یک عامل بسیار مهم در نابودسازی و جلوگیری از رشد میکروارگانیسم های بیماری زاست. آب به عنوان کاتالیست عمل کرده و نقشی اساسی را در تغییر ماهیت پروتئین های غشای سلولی بازی می کند. محلول 70 درصد ایزوپروپیل الکل کاملا به دیواره سلولی نفوذ کرده و باعث انعقاد تمامی پروتئین ها می گردد که در نهایت باعث مرگ میکروارگانیسم خواهد شد.

غلظت های بالاتر از 91% سریعا باعث انعقاد پروتئین ها می شوند، این انعقاد سریع یک لایه محافظ را بر روی سطح ایجاد می کند و از نفوذ محلول به داخل میکروارگانیسم جلوگیری می کند. این محلول های غلیظ توانایی از بین بردن برخی از باکتری ها را دارند اما برای اثرگذاری به مدت زمان بیشتری نیاز دارند.

محلول 50% ایزوپروپیل الکل در کمتر از 10 ثانیه قادر است باکتری های Staphylococcus Aureus را از بین ببرد در حالیکه محلول 90% با مدت تماس بیش از 2 ساعت همچنان ناکارآمد است.

برخی از باکتری ها در صورت نامساعد بودن شرایط بیرونی به اسپور تبدیل می شوند. اسپورها ساختارهای مقاومی دارند و با ضدعفونی کننده های معمولی از بین نمی روند. ایزوپروپیل الکل نیز قابلیت ریشه کن کردن این اسپورها و همچنین ویروس های آبدوست مانند فلج اطفال را ندارد. اما با این حال بسیاری از عوامل بیماری زا را می تواند از بین ببرد.

از همین رو است که در مقابله با بیماری هایی مانند کرونا که اخیرا وارد کشور شده است، شدیدا توصیه می شود که ضدعفونی کننده ها به تنهایی قادر به کشتن ویروس ها نیستند و استفاده از آب و صابون نباید فراموش شود.

آیا این ماده می تواند قارچ ها را نابود کند؟

بله، این ماده می تواند قارچ ها را نیز نابود کند اما اسپور های قارچ را نابود نمی سازد. با این حال هیدروژن پراکسید برای این منظور بسیار موثر تر واقع می شود.

نکات ایمنی

این ماده ممکن است از طریق استنشاق بخاراتش در بدن جذب شود. از علائم جذب آن در بدن، سوزش چشم، بینی و گلو، سر درد است.

بازار جهانی ایزوپروپیل الکل

موسسه تکناویو به تازگی گزارشی در مورد بازار جهانی محصول فوق از سال 2018 تا سال 2022 منتشر کرده است. بر طبق این گزارش انتظار می رود که بازار داد و ستد این ماده در سال های مذکور شاهد رشدی حدود 4 درصد باشد. فاکتور کلیدی در این میزان رشد را می توان در کاربرد ایزوپروپانول در حلال ها دانست. این ماده بدل یکی از حلال های پر مصرف (به دلیل خواص انحلال ویژه)  شده است. در سال 2017 در حدود 48 درصد از بازار کل این ترکیب شیمیایی در اختیار کاربرد به عنوان حلال ایزوپروپانول بوده است. در شکل زیر نمودار دایره ای مصارف جهانی مختلف  ایزوپروپانول را مشاهده می کنید.

نمودار مصرف جهانی ایزوپروپانول

جمع بندی

ایزوپروپیل الکل یکی از رایج ترین ترکیبات آلی الکل است که به راحتی از واکنش پروپیلن با اسید سولفوریک و به دنبال آن هیدرولیز سنتز می شود. در برخی موارد هیدراتاسیون پروپیلن در یک مرحله و با استفاده از آب و کاتالیزور در فشار بالا انجام می شود. ایزوپروپیل الکل برای استفاده به عنوان یک ضد عفونی کننده الکلی، در لوسیون های افترشیو، لوسیون دست و سایر لوازم آرایشی استفاده می شود. در صنعت نیز به عنوان یک حلال ارزان قیمت برای لوازم آرایشی، داروها و همچنین برای دناتوره کردن اتانول (الکل اتیلیک) استفاده می شود. این الکل به گاز مرطوب اضافه شده و به جلوگیری از جدا شدن و یخ زدگی یک لایه آب کمک می کند. ایزوپروپیل الکل به راحتی به استون که یکی دیگر از حلال های مهم است اکسید می شود.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ایزوپروپیل الکل”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها