مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

چه میوه هایی حاوی اسید اگزالیک هستند و چه زمانی نباید مصرف شوند؟

میوه هایی حاوی اسید اگزالیک

اگر شما سابقه سنگ کلیه کلسیم اگزالاتی یا بیماری کلیوی داشته باشید، ممکن است نیاز داشته باشید مصرف اگزالیک اسید را محدود کنید. برخی میوه ها به طور طبیعی حاوی اسید اگزالیک هستند. بنابراین اگر شما یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید که شامل میوه ها، سبزیجات، حبوبات و آجیل شما مصرف کننده اگزالیک اسید یا اگزالات هستید. برای اغلب افراد این یک مشکل نیست چون  اگزالیک اسید از طریق ادرار دفع می شود.

مضرات اگزالیک اسید 

براساس دستاوردهای سازمان OHF (Oxalosis and Hyperoxaluria Foundation) که وظیفه درمان و آگاه سازی مردم در رابطه با بیماری هایی از قبیل هیپراگزالوری و سنگ کلیه از جنس اگزالات کلسیم را دارد. بیش از 90 درصد اسید اگزالیک که شما مصرف می کنید، از طریق ادرار دفع می شود. مشکل بالقوه زمانی رخ می دهد که این اسید در کلیه با کلسیم برخورد کند، چون آنها می توانند با هم ترکیب و متبلور شده و تشکیل سنگ کلیه از جنس اگزالات کلسیم دهند. در افراد مبتلا به سنگ‌های کلیوی از نوع اگزالات کلسیم، کاهش مقدار اگزالات در رژیم غدایی ممکن است مانع از تشکیل سنگ شود. اگر شما بیماری کلیوی یا یک بیماری نادر به نام هیپراگزالوری (hyperoxaluria) اولیه دارید، ممکن است نیاز داشته باشید میزان اگزالات موجود در رژیم غذایی خود را محدود کنید. اینکه آیا شما باید میزان مصرف اگزالات را محدود کنید بستگی به نیازهای فردی تان دارد، بنابراین جهت  تعیین بهترین رژیم غذایی برای وضعییتان  با یک متخصص رژیم غذایی مشورت کنید.

میوه های حاوی اسید اگزالیک زیاد  

میوه هایی حاوی این اسید عبارتند از: برگ زرد آلو، انجیر، کیوی، آلو، توت قرمز و ریواس که در 150 گرم از آنها مقدار 26 تا 99 میلی گرم اگزالات موجود است. با توجه به تحقیقات دانشگاه نیویورک در یک رژیم غذایی کم اگزالات برای جلوگیری از سنگ کلیه، نباید روزانه بیشتر از 50 میلی گرم از این ماده در روز مصرف شود. با این وجود سازمان OHF  مصرف کمتر از 80 میلی گرم در روز را پیشنهاد میکند.

میوه هایی حاوی اسید اگزالیک متوسط  

 براساس گزارش های سازمان OHF  میوه هایی که حاوی 10 تا 25 میلی گرم از این ماده در 150 گرم هستند، منابع  متعادل اگزالات اند. اگر شما مصرف آنها را برای جلوگیری از سنگ کلیه محدود می کنید شما می توانید از خوردن میوه هایی که در این دسته قرارمی گیرند لذت ببرید تا زمانیکه حداقل 200 میلی گرم کلسیم در هر وعده غذایی و مقدار زیادی مایعات مصرف کنید. میوه های با اگزالات متعادل عبارتند از: تمشک، زغال اخته، آلو، انبه و پرتقال همچنین انگور بیدانه سیاه و سفید، آلبالو و آلو بنفش نیز به این لیست اضافه شده است.

میوه هایی حاوی اسید اگزالیک کم

بر اساس OHF، اغلب افراد با سنگ های از نوع اگزالات کلسیم می توانند با خوردن میوه های با میزان اگزالیک کم مدارا کنند مادامی که در هر وعده غذایی کلسیم مصرف کنند و از خوردن مایعات دربغ نکنند. با توجه به گزارش های OHF و دانشگاه نیویورک شما می توانید از خوردن سیب، زرد آلوهای تازه، موز، گیلاس، انگور، ملون، خربزه، آناناس، نارنگی و شلیل لذت ببرید. OHF تمشک و کشمش را هم به لیست اضافه می کند. در حالی که NYU  همچنین گیریپ فروت، پرتقال، هلو و گلابی را هم شامل می شود.

درباره توت فرنگی ها

توت فرنگی های منجمد منبع متوسط اگزالات اند درحالیکه هم OHF  وهم NYU موافق اند که توت فرنگی تازه میوه ای با مقدار اگزالات کم است. دانشگاه Wisconsin-Madison توصیه می کند مصرف توت فرنگی محدود شود زیرا آنها مقدار اگزالات را در ادرار افزایش می دهد. 

محصول مرتبط: خرید اسید اگزالیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها