مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

مونو سدیم فسفات

کشور تولید کننده: چین

بسته بندی: کیسه 25 کیلویی

درصد خلوص : 99/6% و محلول در آب (گرید صنعتی)

توضیحات

مونو سدیم فسفات (Monosodium phosphate) که به اختصار با MSP نمایش داده می شود، ترکیب جامد و سفید رنگی است که رطوبت را جذب می کند و به عنوان بافر، برای استخراج DNA، جبران کمبود فسفر در بدن، ساخت پوشش های مینای دندان، ضد حریق و امولسیون کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

ظرف حاوی مونو سدیم فسفات

در این مقاله به شرح خصوصیات، روش تولید، کاربردها و شرایط نگهداری این ماده می پردازیم و بازار جهانی خرید آن را بررسی می کنیم.

فروش مونو سدیم فسفات 

استعلام قیمت مونو سدیم فسفات تنها از طریق تماس با کارشناسان واحد فروش شرکت مبتکر اندیشان امکان پذیر است. همکاران ما آماده پاسخ گویی و ثبت سفارشات شما مشتریان گرامی می باشند.

خصوصیات شیمیایی و فیزیکی

این ماده جامد سفید رنگ در آب محلول است اما در الکل، اتر و کلروفرم حل نمی شود.

شناسه پاپ کم 24204
فرمول شیمیایی NaH2PO4
جرم مولکولی 119.98 g/mol
چگالی 2.36 g/cm3
نقطه ذوب 200 درجه سانتی گراد
شکل ظاهری پودر سفید یا بلور های بدون رنگ و بدون بو

MSF در دمای بیش از 250 درجه سانتی گراد تجزیه می شود بنابراین با وجود اشتعال پذیر نبودن، نباید در معرض حرارت قرار بگیرد.

تولید مونو سدیم فسفات 

یکی از روش های تهیه ی این ماده، خنثی سازی جزئی اسید فسفریک با سدیم هیدروکسید طبق واکنش زیر است:

H3PO4 + NaOH → NaH2PO4 + H2O

در روش دیگر MSP از واکنش دی سدیم هیدروژن فسفات با اسید فسفریک تهیه می شود:

Na2HPO4 + HPO4 → 2NaH2PO4

کاربرد ها

مونو سدیم فسفات به عنوان عامل کمپلکس ساز، امولسیون کننده، تثبیت کننده رنگ، ضد حریق، واکنشگر و بافر مورد استفاده قرار می گیرد و در جوشکاری و لحیم کاری نیز به عنوان جایگزینی برای بوراکس مصرف می شود. در اینجا به شرح برخی از کاربردهای این ماده در صنایع مختلف می پردازیم:

پزشکی

این ترکیب شیمیایی عنصر مهمی در بدن انسان است. این ماده همچنین برای انجام بسیاری از آزمایش های شیمیایی ویژگی های مطلوبی دارد. در شرایط آزمایشگاهی و در بدن انسان به عنوان یک بافر به کنترل نوسانات سریع PH کمک می کند و  ممکن است پزشک با توجه به علائم کمبود فسفر که ممکن است به دلیل رژیم غذایی نامناسب یا بیماری های دیگر ایجاد شده باشد، این مکمل غذایی را تجویز کند. حفظ تعادل این ماده در بدن بسیاری از جنبه های سلامت انسان را تامین می کند.

مکمل مونو سدیم فسفات

سلول های بدن برای رشد، ترمیم و عملکرد صحیح به فسفر نیاز دارند و البته بیشترین حضور مونو سدیم فسفات در استخوان هاست به طوری که کمبود فسفر در بدن موجب علائمی چون اضطراب، استخوان درد، خستگی و تنفس نامنظم می شود. البته باید در نظر داشت مصرف میزان بالای این مکمل ها ممکن است موجب اختلالات کلیوی شود. اگرچه ترکیب فوق به خصوص همراه با سایر داروها سمی است اما محلول آن به عنوان ملین به کاهش علائم یبوست کمک می کند. 

مونو سدیم فسفات در دندانپزشکی

این ماده در دندانپزشکی برای ساخت پوشش های مصنوعی دندان، حفظ مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی به خمیر دندان اضافه می ­شود و همچنین، به طور جداگانه برای محافظت از دهان و دندان در دهانشویه ها کاربرد دارد.

این ماده در تصفیه آب و هم چنین در شیر خشک، غذای دام و به عنوان امولسیفایر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

MSDS و اطلاعات ایمنی

MSP می تواند باعث حساسیت چشم، پوست و مجاری تنفسی شود. این ماده اشتعال پذیر نیست اما باید در محلی خنک و با تهویه مناسب قرار بگیرد که تجمع گرد و غبار در آن حداقل میزان ممکن باشد. این ماده یک نمک اسیدی است بنابراین با ترکیبات قلیایی، کربنات ها و عوامل اکسید کننده سازگاری ندارد.

اگر این ماده در معرض حرارت زیاد قرار بگیرد ممکن است تجزیه شود و به کربن مونوکسید، کربن دی اکسید، اکسید های فسفر و گازهای سمی و حساسیت زا تبدیل شود.

مونو سدیم فسفات نباید با نمک کلسیم، آلومینیوم و منیزیم مصرف شود زیرا آنها با فسفات پیوند می دهند و باعث کاهش جذب این ماده در دستگاه گوارش می شوند.

بازار جهانی

مونو سدیم فسفات در صنایع متعددی کاربرد دارد و با توجه به افزایش تقاضاها برای خرید این ماده، به نظر می رسد بازار آن رشد داشته باشد. مناطق تولید کننده این ماده عبارتند از:

  • آمریکای شمالی (ایالات متحده و کانادا)
  • اروپا (بریتانیا، آلمان، فرانسه و…)
  • آسیا (چین، ژاپن، هند و…)
  • آمریکای لاتین (برزیل، مکزیک و…)
  • خاورمیانه و آفریقا

به دلیل افزایش مصرف این ماده در رژیم های پرپروتئین، در سال 2022 بازار MSP در آمریکای شمالی 27.4% رشد پیدا کرد. به نظر می رسد با توجه به حضور کارخانجات نساجی و سایر تولید کنندگان، روند صعودی فروش این ماده پیدا کند.

پیشبینی بازار مونو سدیم فسفات

 اروپا نیز با نرخ رشد 24.5%، نقش قابل توجهی در این بازار داشته است.

جمع بندی

مونو سدیم فسفات یک عامل کمپلکس ساز است که در جوشکاری و لحیم کاری به جای بوراکس مورد استفاده قرار می گیرد. می توان این ماده را به دو طریق تهیه کرد. در روش اول اسید فسفریک را با سدیم هیدروکسید خنثی می کنند و در روش دوم اسید فسفریک را با دی سدیم هیدروژن فسفات واکنش می دهند و از MSP تولید شده در صنایع متعددی استفاده می کنند. اما این ماده با ترکیبات قلیایی و کربنات ها ناسازگار است و نباید آن را در معرض عوامل اکسید کننده، گرد و غبار و حرارت قرار داد. به نظر می رسد در سال های آینده رشد قابل توجهی در انتظار بازار فروش این ماده باشد و آمریکای شمالی و اروپا سهم قابل توجهی در رشد بازار داشته باشند.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مونو سدیم فسفات”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها