مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

مونو پتاسیم فسفات

کشور سازنده: چین

بسته بندی: کیسه 25 کیلویی

درصد خلوص: 99% و محلول در آب

توضیحات

یکی از اجزاء حیاتی در کود سازگار با محیط زیست مونو پتاسیم فسفات، ماده مغذی و ضروری پتاسیم است. گیاهان مقدار زیادی پتاسیم را جذب می کنند بنابراین کود مونو پتاسیم فسفات می‌تواند سطوح پتاسیم برای تولید محصولی سالم را فراهم کند. این کود باعث تقویت ریشه و همچنین یک منبع تغذیه حیاتی برای گیاهان و میوه های حاوی قند است و باعث می شود محصول رسیده و خوش طعمی حاصل شود. فسفر نیز که بخش دیگر از این کود است به سنتز پروتئین در گیاه جهت رشد سالم، تقسیم سلولی و شکل گیری بافت گیاه کمک می کند.

ظرف حاوی مونو پتاسیم فسفات

در این مقاله به بررسی خصوصیات و کاربرد های این ماده می پردازیم و نکات مورد نظر جهت تهیه و مصرف کود پتاسیم فسفات را به طور کامل شرح می دهیم.

خرید مونو پتاسیم فسفات 

استعلام قیمت کود مونو پتاسیم فسفات تنها از طریق تماس با کارشناسان واحد فروش شرکت مبتکر اندیشان امکان پذیر است. همکاران ما آماده پاسخ گویی و ثبت سفارشات شما مشتریان گرامی می باشند.

خصوصیات شیمیایی و فیزیکی

این ماده شیمیایی در قالب کریستال های بی رنگ یا پودر سفید رنگ وجود دارد و در دمای 252.6 درجه سانتی گراد ذوب می شود.  محفظه حاوی این ماده می تواند در دمایی بین 5 درجه تا 30 درجه سانتی گراد نگهداری شود. مونو پتاسیم فسفات در آب انحلال پذیر است، کمی در اتانول حل می شود اما در سایر الکل ها حل نمی شود. 

کاربردهای مونو پتاسیم فسفات

مونو پتاسیم فسفات به عنوان یک افزودنی غذایی و در پزشکی استفاده می شود. در مقادیری که معمولا در مواد غذایی برای بسیاری از افراد استفاده می شود امن است، اما افراد مبتلا به بیماری کلیوی که نیاز به بررسی سطوح فسفات خود دارند ممکن است نیاز به اجتناب از غذاهای حاوی این افزودنی داشته باشند. ** مکمل های مونو پتاسیم فسفات را برای بار اول زیر نظر پزشک خود مصرف کنید تا مطمئن شوید برای شما بی خطر است.

1. استفاده به عنوان یک مکمل    

فسفر در بعضی از فرم ها در بسیاری از مولتی ویتامین ها و مکمل های مواد معدنی پیدا شده است برای کمک به اینکه به رژیم غذایی پیشنهادی 700 میلی گرم در روز برای بزرگسالان پاسخ دهد.

مکمل های اختصاصی مونو پتاسیم فسفات معمولا تنها برای درمان سطح فسفات پایین، مانند آنهایی که در اختلالات ارثی خاص رخ می دهد استفاده می شود. این مکمل تنها باید تحت نظارت یک پزشک استفاده شود. اکثر بزرگسالان نباید بیش از سطح قابل تحمل مصرف بالای 4000 میلی گرم فسفر در روز، که شامل فسفر از سایر مکمل ها و غذاها می شود مصرف کنند. شرایط بیماری های زمینه ای ممکن است تحمل شما را برای فسفر تغییر دهد، بنابراین با پزشک خود برای اطمینان از یک مصرف بی خطر چک کنید.

 2. استفاده به عنوان یک افزودنی غذایی  

مونو پتاسیم فسفات به تثبیت، ضخیم شدن و تنظیم اسیدیته و رطوبت در مواد غذایی کمک می کند. این ماده اغلب در مقادیر زیاد در نوشابه ها، کنسرو ماهی ، گوشت فرآوری شده، سوسیس، ژامبون و غذاهای پخته استفاده می شود. سبزیجات کنسروی و خشک، آدامس، شکلات، شیر تغلیظ شده، پودینگ، غلات صبحانه، آب نبات، شیرینی کراکر، نوشابه، ماکارونی، آب میوه، محصولات لبنی، جایگزین های نمک و ادویه های دیگر، سوپ و توفو همچنین می توانند حاوی پتاسیم فسفات باشند.

غذاهای حاوی مونو پتاسیم فسفات

به طور کلی، هر نوع از غذاهای فرآوری شده، از جمله غذاهای آماده، ممکن است حاوی فسفات مانند مونو پتاسیم فسفات اضافه شده باشند.

 3. استفاده های پزشکی      

مونو پتاسیم فسفات گاهی اوقات به عنوان یک دارو استفاده می شود. این ماده می تواند یک اثر دیورتیک داشته باشد و هنگامی که در مقادیر دارویی استفاده می شود به عنوان یک ملین عمل می کند. با این حال، فسفر می تواند با برخی از داروها، از جمله کورتیکوستروئیدها و دیورتیک های نگهدارنده پتاسیم برهمکنش نشان دهد، که خطر عوارض جانبی را افزایش دهد ؛ تنها زمانی از آن استفاده شود که توسط یک پزشک توصیه شده باشد.

ملاحظات بالقوه سلامتی 

مواد افزودنی فسفاته در مواد غذایی، مانند پتاسیم فسفات، نسبت به فسفاتی که به طور طبیعی در غذاها یافت می شود به آسانی توسط بدن جذب می شوند، که این خطر را در افراد با مشکلات کلیوی که ممکن است به طور ناخواسته بیش از حد فسفر مصرف کنند را افزایش می دهد. مصرف بیش از حد فسفر می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را با توجه به مقاله ای که در مجله انجمن پزشکی آلمان  Deutsches Arzteblatt International در ژانویه 2012 منتشر شده افزایش دهد و حتی در افراد با عملکرد طبیعی کلیه، خطر مرگ و میر را به هر علت افزایش می دهد.

کود مونو پتاسیم فسفات

برای استفاده از مونو پتاسیم فسفات، واحد اندازه گیری خود را بر اساس گرم (نه بر اساس حجم) در نظر بگیرید. برای مثال یک گرم از این ماده را در صد میلی لیتر آب 40 درجه سانتی گراد حل کنید. این ماده به میزان زیادی قابلیت انحلال در آب را دارد، با این حال میزان انحلال پذیری آن در آب بستگی به دمای آب مورد نظر دارد. برای استفاده از این کود باید در ابتدا pH خاک فعلی شما ثابت باشد و سپس با استفاده از کود مونو پتاسیم فسفات به بهره وری مورد نظر خود برسید. زمانی که میزان استفاده از کود نیتروژن باید محدود باشد، کود مونو پتاسیم فسفات به عنوان منبعی از فسفر و K به شما پیشنهاد می شود. این کود می تواند به خوبی عناصر ماکروی مورد نیاز گیاه را تامین نماید.

زمان و نحوه مصرف کود مونو پتاسیم فسفات

بهترین زمان استفاده از کود مونو پتاسیم فسفات در اوایل فصل رویش گیاهان می باشد. چون در آن زمان نیاز گیاه به فسفر و K برای استقرار ریشه خود به بالاترین حد ممکن می رسد. استفاده از این محصول در مرحله به ثمر رسیدن محصولاتی از قبیل میوه های قندی باعث افزایش قند آنها و افزایش کیفیت شان می شود.

یکی از معروفترین کودهای MKP نوع 34-52-0 آن است که دارای 52% P2O5 و 34% K2O است. یکی از نکات مهم برای استفاده از این محصول آگاهی از میزان حلالیت آن در آب است. در جدول زیر حلالیت این کود در آب در دماهای مختلف گزارش شده است:

40 30 20 10 0 دمای آب (درجه سانتی گراد)
33.5 28.0 22.6 18.3 14.8 حلالیت (گرم/100 گرم آب)

در جدول زیر اطلاعات لازم برای استفاده درست و مناسب از این کود به صورت آبیاری برای گیاهان مختلف شرح داده شده است: 

دوز کلی مورد نیاز زمان استفاده نوع
100 تا 200 کیلوگرم به ازای هر هکتار امکان استفاده در کل طول زمان رشد وجود دارد میوه های درختی
50 تا 200 کیلوگرم به ازای هر هکتار در میانه دوره آبیاری استفاده شود ، در صورت کمبود می توان قبل از شروع دوره استفاده کرد انگور
150-300  کیلوگرم به ازای هر هکتار امکان استفاده در کل دوره رشد وجود دارد مرکبات (درختان بالغ)
100-250 کیلوگرم به ازای هر هکتار در ابتدای دوره رویش ( دوره بین جوانه زنی و گل دهی) تا 2-4 هفته قبل از برداشت سبزیجات
100-200 کیلوگرم به ازای هر هکتار

150-300 کیلوگرم به ازای هر هکتار

از مرحله گلدهی تا مرحله رسیدن

1 ماه پس از کاشت تا مرحله بلوغ

 سیب زمینی

گوجه

200-300 کیلوگرم به ازای هر هکتار در طول کل دوره آبیاری می توان استفاده کرد موز

موارد منع استفاده از این کود

یکی از موارد مهمی که باید آن را در نظر بگیرید این است که استفاده از این کود در بعضی مناطق قدغن است، خصوصا اگر در مجاورت شما منابع بزرگ آبی نظیر دریا و دریاچه وجود دارد. زیرا آلودگی و ناپاکی حاصل از این خاک به دریا و دریاچه ها سرایت می کند.

فواید کود مونو پتاسیم فسفات

ترکیب فوق می تواند با سایر کودها ترکیب شده تا نیازهای غذایی محصولات را در طول چرخه رشد برآورده کند. استفاده از این ماده به دلیل افزایش جذب مواد مغذی، موجب رشد سریع و بهبود فوری گیاه می شود. به دليل EC پايين اين ماده نسبتا بدون ضرر برای استفاده بر روی برگ می باشد و خطر سوختگی گياه تقريبا وجود ندارد. در نتیجه می توان با حل نمودن آن در آب، این کود را به صورت محلول پاشی به گیاهان اعمال کرد. مصرف این ماده به فرو نشاندن بيماری های برگی مانند سفيدک دروغی بخصوص وقتی که ميزان آلودگی پايين است، کمک می کند. از آنجا که P و K عناصر ضروری برای رشد گیاه هستند، تامین این دو عنصر می تواند اثرات مستقیمی بر روی مراحل رشد، جوانه زنی، شکوفه دهی و میوه دهی گیاه داشته باشد.

گرید خوراکی

محصول فوق در گرید خوراکی در اغلب محصولات پخته شده، ژله ها، دسر ها، نوشیدنی ها، غذاهای دریایی، ژلاتین و… مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این ترکیب در مواد غذایی موجب مقوی تر شدن آن ها به دلیل وجود عناصر ضروری ای مانند پتاسیم و فسفر می شود. گرید خوراکی این محصول و استفاده از آن در محصولات غذایی ایمن گزارش شده است و مصرف آن خطری در پی نخواهد داشت.  افرادی که از خوردن موادی مانند کرفس، تخم مرغ، سویا، فرآورده های شیر، بادام زمینی، گندم، ماهی و صدف اجتناب می نمایند و یا به این محصولات حساسیت دارند، از خوردن مونو پتاسیم فسفات منع نمی گردند و می توانند عناصر مورد نیاز را از طریق مصرف این محصول در سایر مواد خوراکی دریافت نمایند. 

این ماده بدون گلوتن می باشد در نتیجه در افرادی که رژیم بدون گلوتن را رعایت می کنند خوردن این محصول طرفداران خاص خود را دارد.

همچنین پیش بینی می شود در سال های اخیر به دلیل پر طرفدار شدن این نوع رژیم، بازار جهانی محصول فوق روندی صعودی داشته باشد.

جمع بندی

همانطور که گفته شد گیاهان به دلایل زیادی به پتاسیم نیاز دارند. پتاسیم فعالیت آنزیم را در گیاهان ممکن می سازد. کود MKP حاوی این ماده شیمیایی است و نقش کلیدی در انتقال آب، تنفس و جذب مواد مغذی در آوند چوبی گیاه دارد. همچنین گرید غذایی مونو پتاسیم فسفات به عنوان افزودنی، عامل بافر، قارچ کش و منبع فسفر و پتاسیم در صنایع غذایی استفاده می شود.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مونو پتاسیم فسفات”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها