مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

نیترات نقره

کشور سازنده: چین

بسته بندی: بطری های شیشه ای تیره 1 کیلویی

درصد خلوص: 99.9%

توضیحات

نیترات نقره (Silver Nitrate) با فرمول شیمیایی AgNO3 تحت عنوان نمک نقره نیز شناخته می شود. این ماده کریستالی بدون رنگ یا سفید است که در شکل جامد خود یک آرایش مسطح مثلثی هماهنگ شده دارد، اما وقتی در معرض نور یا مواد آلی قرار بگیرد به رنگ سیاه در می‌آید. قدرت ضد باکتری و ضد میکروبی قوی این ماده شیمیایی معدنی آن را به گزینه مناسب برای فعالیت های ضد انعقادی در صنایع پزشکی تبدیل کرده است. همچنین این ماده به عنوان پیش ساز سایر ترکیبات حاوی نقره نیز استفاده می شود.

ظرف حاوی نقره نیترات

در این مقاله به شرح مشخصات، روش تولید و کاربرد های این ماده می پردازیم و بازار جهانی آن را بررسی می کنیم.

فروش نیترات نقره

برای استعلام قیمت نیترات نقره با کیفیت تضمینی می توانید با کارشناسان شرکت مبتکر اندیشان در ارتباط باشید. 

مشخصات فنی نیترات نقره

این نمک نقره می تواند به شدت با مواد قابل احتراق واکنش دهد و واکنش آن با استیلن نیز منجر به انفجار می شود.

فرمول شیمیایی AgNO3
جرم مولی 169.872 g/mol
چگالی 4.35 g cm-3
نقطه ذوب 212 درجه سانتی گراد
نقطه جوش 440 درجه سانتی گراد
قابلیت انحلال استون، گلیسرول، اسید استیک، اتانول، متانول

این ماده در اسید نیتریک حل نمی شود.

روش تولید نیترات نقره

به‌ طور خلاصه این فرآیند به این صورت انجام می‌شود که در ابتدا نقره در اسید نیتریک رقیق‌ شده و محلول تبخیر می‌شود سپس ترکیب باقی‌ مانده حرارت داده می‌شود تا به رنگ قرمز کدر متمایل شود تا هر مقدار نیترات مس محلول در آب تجزیه شود و در ادامه فیلتر شده و دوباره کریستالیزه شود. مراحل تولید این محصول به پنج مرحله طبقه‌بندی می‌شود:

مرحله اول شامل حل شدن نقره توسط اسید نیتریک است

در مرحله دوم فیلتراسیون محلول نیترات صورت می گیرد

مرحله سوم تغلیظ محلول نیتروژن نقره انجام می شود

در مرحله چهارم کریستالی کردن محلول، و مرحله آخر خشک‌کردن نمک انجام می شود.

کاربرد نیترات نقره

این نمک نقره در پزشکی و بسیاری از صنایع کاربرد دارد که این قسمت به شرح برخی از آنها می پردازیم:

نیترات نقره در پزشکی

در سال 1881، این ماده به عنوان قطره چشم نوزادان استفاده می شد و از بروز عفونت های چشم ارثی جلوگیری می کرد. نتایج آزمایش نشان می‌دهد که قطره‌های چشم حاوی این ماده، در حذف باکتری‌های گنوکوکیک (gonococcal) که باعث عفونت چشم می‌شوند، بسیار مفید هستند. با این حال دیگر از این روش برای جلوگیری از عفونت چشم استفاده نمی شود. 

کاربرد نقره نیترات در قطره چشم

این ماده در در دندانپزشکی برای ترمیم زخم‌های دهان به کار می‌رود و در درمان و سوزاندن زگیل‌های پوستی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. 

نیترات نقره در صنعت

کاربرد های صنعتی این ماده عبارتند از:

  • این ترکیب همچنین در انواع مختلف رنگ‌ها و جوهرها استفاده می‌شود که شامل رنگ مو و جوهر قابل تمیز شدن به‌ کار برده می‌شود.
  • این محصول در مواد منفجره مختلف نیز استفاده می‌گردد که شامل فولرینات نقره (silver fulminate)، استیلید نقره (silver acetylide) و آزید نقره‌ای (silver azide) هستند.
  • AgNO3 به‌ طور مؤثر در روند آبکاری، به‌ ویژه در مورد پوشش نقره بر روی نیکل استفاده می‌شود. این نوع پوشش در تولید جواهرات و ساعت مچی استفاده می‌شود.
  • در عکاسی در مقادیر کم بلورهای این ماده با استفاده از ژلاتین برای ایجاد پایه فیلم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از نمک نقره در سرامیک‌سازی برای ایجاد رنگ‌های متفاوت در زمینه سفال استفاده می‌شود.

بازار جهانی نیترات نقره

بازار این ماده با کاهش میزان رشد در دهه گذشته مواجه شده است که عمدتاً به دلیل کاهش مصرف آن در کاربردهای عکاسی است. همچنین به دلیل ماهیت سمی آن، قوانین و مقررات دولت و حکومت به دلیل اثرات نامطبوعی که برای انسان و محیط‌ زیست ایجاد کند سعی در محدود کردن تولید این ماده دارد.

آمریکای شمالی بزرگترین تولیدکننده این محصول و کشورهای آمریکای لاتین، اروپا، آسیا و اقیانوسیه و خاورمیانه و آفریقا به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

MSDS و اطلاعات ایمنی

محفظه حاوی این ماده را در محلی خشک، خنک و با تهویه مناسب قرار دهید. از قرار دادن آن در کنار ترکیبات قابل اشتعال و روی زمین چوبی خودداری کنید. این ماده با عوامل کاهنده جدید، بازهای قوی، الکل ها، آمونیاک، هیدروژن پراکسید و استیلن سازگار نیست.

خطرات نیترات نقره

اگر این ماده تا دمای تجزیه شدن حرارت ببیند به اکسید های نیتروژن، اکسیژن و اکسید های نقره تبدیل می شود. در صورت بروز هرگونه مشکل، علاوه بر تماس با فوریت های پزشکی به نکات زیر توجه داشته باشید:

تماس با چشم

باعث سوختگی چشم می شود. بنابراین، پلک های خود را از هم باز نگه دارید و چشمان خود را حداقل به مدت 15 دقیقه با آب فراوان بشویید.

تماس با پوست

جذب این ماده از طریق پوست خطرناک است و می تواند باعث سوختگی شود. بنابراین، لباس های آلوده را در بیاورید و محل تماس را حداقل به مدت 15 دقیقه با آب فراوان بشویید.

بلعیدن

باعث سوختگی دستگاه گوارش می شود. مصرف نمک های محلول نقره می تواند باعث ابتلا به بیماری آرگیریا شود. پس از مسمومیت، در صورت هوشیار بودن فرد می تواند 2 الی 4 لیوان آب یا شیر بنوشد.

استنشاق

باعث حساسیت های شدید، سرفه، تنگی نفس و کما می شود. پیشنهاد می شود فرد محیط را ترک کند و به محیطی برود که هوای آزاد در آن جریان داشته باشد.

جمع بندی 

نیترات نقره یک ترکیب طبیعی است که در صنایع مختلف به ویژه به عنوان یک عامل ضد عفونی در مصارف پزشکی استفاده می شود. این ترکیب شیمیایی سوزاننده علاوه بر خواص ضد عفونی کنندگی، در تولید صنعتی سایر نمک های نقره و به عنوان یک معرف در شیمی تجزیه نیز کاربرد دارد.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نیترات نقره”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها