مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

کاربرد انواع پلاستیک و ویژگی های آن در بسته بندی مواد غذایی

کاربرد انواع پلاستیک و ویژگی های آن در بسته بندی مواد غذایی

کاربرد انواع پلاستیک و ویژگی های آن در بسته بندی مواد غذایی: آیا می دانستید پلاستیک ها از عناصر گوناگونی مانند کربن، هیدروژن اکسیژن و سولفور ساخته شده اند و برای ساخت بسیاری از محصولاتی که ما روزانه با آن ها سر و کار داریم، استفاده می شوند. 

پلاستیک ها انواع مختلفی دارند، تعدادی از آن ها شفاف و با دوام هستند و نور را از خود عبور می دهند. این نوع پلاستیک ها برای ساخت عینک های طبی و همچنین عینک های ایمنی مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع دیگری از پلاستیک ها با وجود وزن کمی که دارند از مقاومت بالایی برخوردارند و این امکان را فراهم می کنند که محصولات بیشتری را در بسته بندی های کوچکتر و سبکتر حمل کنیم. همچنین پلاستیک ها می توانند در برابر باکتری ها مقاوم باشند و برای بسته بندی مواد غذایی و مواد دارویی مورد استفاده قرار بگیرند.

پلاستیک ها در انواع مختلف بسته بندی های مواد غذایی و ظرف ها ی پلاستیکی به دلیل مقاومت در برابر آسیب و خراب شدن و همچنین حفظ سلامت و تازگی مواد غذایی مورد استقاده قرار می گیرند.

انواع پلاستیک در بسته بندی مواد غذایی

شما ممکن است تا به حال شماره ای از 1 تا 7 در زیر و یا کنارظروف بسته بندی پلاستیکی دیده باشید. این شماره درج شده بر روی پلاستیک ها کد شناسایی رزین است که به عنوان شماره بازیافت نیز شناخته می شود. همچنین این شماره ها می توانند برای مشتریانی که مایل به همکاری در بازیافت ظروف پلاستیکی هستند، راهنمای خوبی نیز باشد. اکثریت رزین های پلاستیکی 1 تا 7 مورد استفاده در ظروف بسته بندی قابل بازیافت هستند.

به طور معمول جوامع در برنامه های بازیافت خود به جمع آوری بطری های پلاستیکی ساخته شده از PET (#1) و HDPE (#2) می پردازند اما برنامه های خود را برای جمع آوری دیگر انواع مختلف پلاستیک نیز توسعه می دهند. گرچه اکثر جوامع ساکنین خود را به جمع آوری مواد پلاستیکی جهت بازیافت، به صورت بطری و در های پلاستیکی و ظروف تشویق می کنند اما برخی از جوامع علاوه بر موارد ذکر شده به کد شناسایی رزین نیز اشاره می کنند و آن را به ساکنین آموزش می دهند.

ایمنی پلاستیک ها در بسته بندی مواد غذایی

اداره غذا و داروی آمریکا ایمنی تمام پلاستیک هایی که می توانند در بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار بگیرند و با غذا در ارتباط باشند را در لیستی تنظیم نموده است.لیستی از این مواد تایید شده را می توان در پایگاه داده های اداره ی غذا و داروی آمریکا مشاهده کرد.

شماره درج شده روی پلاستیک ها جهت بسته بندی مواد غذایی

کد شناسایی رزین و یا شماره ی بازیافت درج شده بر روی پلاستیک، نوع پلاستیک را مشخص می کند. در زیر به اطلاعات بیشتر از شایع ترین پلاستیک های مورد استفاده در مواد غذایی که به وسیله انجمن مهندسان پلاستیک، صنعت پلاستیک و همچنین اطلاعات ایمنی و سلامتی اداره غذا و داروی آمریکا تایید شده است می پردازیم.

 کد رزین 1/ کد بازیافت 1 PETE یا PET

پلی اتیلن ترفتالات

PET یا PETE

پلی اتیلن ترفتالات یک پلاستیک سبک وزن است که به صورت سخت و یا نیمه سخت مورد استفاده قرار می گیرد که باعث می شود مقاومت بیشتری در برابر ضربه داشته باشد و از مواد غذایی و یا مایعات موجود در داخل بسته بندی به خوبی محافظت کند. همچنین لازم به ذکر است که PET قابل بازیافت می باشد.

PET به چه صورت استفاده می شود؟

این ماده معمولا در بسته بندی مواد غذایی مانند: نوشابه ها، نوشیدنی های ورزشی، آب خالص، سس گوجه فرنگی، سس سالاد، ویتامین ها، بطری های روغن های، گیاهی، کره بادام زمینی مورد استفاده قرار می گیرد.

FDA نیز سلامت این ماده را برای استفاده در بسته بندی محصولات غذایی تایید نموده است.

HDPE  کد بازیافت 2/ کد رزین 2

پلی اتیلن

HDPE پلی اتیلن با چگالی بالا یک پلاستیک سخت و غیر شفاف و سبک وزن ولی بسیار مقاوم است. برای مثال یک ظرف با بسته بندی اچ دی پی ای برای حمل شیر، می تواند تنها دو اونس وزن داشته باشد، با این وجود آنقدر مقاومت دارد که تواند یک گالن شیر را با آن جا به جا کرد. این ماده قابل بازیافت نیز می باشد

HDPE به طور معمول برای بسته بندی آب میوه ها و شیر، کره های فشرده شده، سیروب های شکلات و کیسه های خوار و بار مورد استفاده قرار می گیرد. FDA  سلامت این ماده را در ارتباط با مواد غذایی تایید نموده است.

PVC  کد بازیافت 3/ کد رزین 3

PVC کلر ماده اولیه سازنده پلی وینیل کلراید یا همان پی وی سی است. پی وی سی یک نوع معمول از پلاستیک است که از نظر بیولوژیکی و شیمیایی مقاومت خوبی دارد. این دو ویژگی باعث می شود که مواد نگهداری شده در ظروف پی وی سی مانند دارو ها به خوبی محافظت شوند.

FDA سلامت این ماده را در ارتباط با مواد غذایی تایید نموده است. PVC  ماده ای قابل بازیافت می باشد و برای بسته بندی داروهای ضد باکتری و بسته بندی های کوچک و فشرده شده محصولات گوناگون و همچنین در بسته بندی های درب دار و یا حفره دار مانند ظرف نگهداری آدامس و… مورد استفاده قرار می گیرد.

LDPE  کد بازیافت 4/ کد رزین 4

LDPE پلی اتیلن کم چگالی یا ال دی پی ای از برخی دیگر از رزین ها نازک تر است ولی از مقاومت حرارتی بالایی برخوردار است. با توجه به سختی و انعطاف پذیر بودن آن، ال دی پی ای در پوشش هایی مورد استفاده قرار میگیرد که در صورت گرم شدن تغییر شکلی در آن ایجاد نشود و محکم باشد.

LDPE معمولا در بسته بندی مواد غذایی از جمله قهوه، کیسه های نان، درپوش های حلقه ای نوشابه و بسته بندی های میوه و سبزیجات موجود در فروشگاه های مواد غذایی مورد استفاده قرار میگیرد.

LDPE پلی اتیلن

PP کد بازیافت 5/ کد رزین 5

PP یا پلی پروپیلن تا حدودی سفت ولی بی دوام تر از پلاستیک های دیگر است. پی پی در هنگام تولید می تواند نیمه شفاف یا مات و با رنگ های مختلف ساخته شود.

پی پی به دلیل نقطه ذوب بالایی که دارد در ساخت ظروف قابل استفاده در مایکروویو و قابل شست و شو در ماشین ظرف شویی مورد استفاده قرار میگیرد و معمولا در بسته بندی مواد غذایی از جمله ماست، شربت، خامه ترش، پنیر خامه ای و همچنین بطری های دارویی مورد استفاده قرار میگیرد.

PS  کد بازیافت 6/ کد رزین 6

PS یا پلی استایرن پلاستیکی بدون انعطاف، بدون رنگ و سخت و محکم است. می توان پی اس را در هنگام ساخت در قالب های مختلفی با اشکال گوناگون ریخت و با توجه به جزییات قالب آن را به شکل های مختلف مانند قاشق و چنگال پلاستیکی تولید کرد.

PS در بسته بندی مواد غذایی در ساخت فنجان های پلاستیکی، سینی های غذا و نانوایی ها، ظروف موجود در فست فود ها، فنجان های داغ و ظرف نگه داری تخم مرغ مورد استفاده قرار می گیرد.

Other  یا  O کد بازیافت 7/ کد رزین 7

کد رزین شماره 7 در بسته بندی نشان می دهد که بسته بندی موجود با یک رزین پلاستیکی به غیر از 6 رزین ذکر شده در بالا، مانند پلی کربنات، پلی پلیکات بیو پلاستیک و یا بیش از یک نوع ماده رزین پلاستیک ساخته شده است.

O در بسته بندی های پلاستیکی برای ساخت گالن های نگهدارنده آب در آبسردکن ها، بطری کچاپ و مرکبات و همچنین فنجان و قوطی و پک های پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها