مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

سوربیتول

کشور سازنده: آلمان و چین

بسته بندی: کیسه 25 کیلویی

درصد خلوص: 99%

توضیحات

سوربیتول (Sorbitol) با فرمول شیمیایی C6H14O6 نوعی الکل قند است. الکل های قند مواد افزودنی هستند که بخشی از خواصشان مشابه قندها، و بخش دیگر مشابه الکل است و به عنوان ماده افزودنی برای ایجاد طعم شیرین در غذا کاربرد دارند. از ترکیبات طبیعی حاوی الکل قند سوربیتول می توان به سیب، زردآلو، خرما، توت ها، هلو، آلو و انجیر اشاره کرد.

سوربیتول

در این مقاله به بررسی کاربرد و عوارض این ماده می پردازیم.

خرید سوربیتول

برای ثبت سفارش و استعلام قیمت سوربیتول کافیست با کارشناسان شرکت مبتکر اندیشان تماس حاصل نمایید و سفارش خود را ثبت کنید تا محصول با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار گیرد.

تاریخچه

در سال 1872، دانشمند فرانسوی تحت عنوان ژوزف بوسینگولت این ماده را از توت های درخت بارانک (mountain ash) بدست آورد. امروزه، این ماده از هیدروژن دار کردن گلوکز بوجود می آید.

خصوصیات شیمیایی و فیزیکی

این ماده در قالب پودر های کریستالی سفید رنگ و بدون بو وجود دارد و از ویژگی های آن می توان به جذب رطوبت اشاره کرد.

ساختار ساختار سوربیتول
فرمول شیمیایی C6H14O6
اسیدیته 6-7
نقطه ذوب 95 – 99 °C
نقطه اشتعال >100 °C
جرم مولی 182.17
چگالی 1.28 g/mL در دمای 25 درجه سانتی گراد

سوربیتول در آب، گلیسرین و پروپیلن گلیکول حل می شود، به میزان کمتری در اتانول، متانول و استیک اسید و فنول انحلال پذیر است و در حلال های آلی غیر قابل انحلال می باشد.  

انوع سوربیتول

سوربیتول به صورت مایع و پودری وجود دارد. شکل متبلور این ماده، پودر سفید رنگ جذب کننده رطوبت است و شکل غیر متبلور آن به صورت مایع شفاف است.

کاربرد سوربیتول

این ماده در صنایع متعددی مورد استفاده قرار می گیرد که در این بخش به بررسی بخشی از آنها می پردازیم.

خمیردندان

سوربیتول به عنوان عامل مرطوب کننده و ضد انجماد در فرمولاسیون خمیر دندان مورد استفاده قرار می گیرد و طعم و رنگ خوبی در آن ایجاد می کند.

محصولات آرایشی

این ماده برای جلوگیری از خشکی پوست استفاده می شود و ماده امولسیون کننده را نرم می کند. همچنین، برای نگهداری طولانی مدت گزینه مناسبی است.

کاربرد سوربیتول در محصولات آرایشی

این ماده در سوسپانسیون ها و کرم ها اثر تثبیت کننده دارد و گرفتن و از دست دادن آب را کنترل می کند. از آن در تهیه روغن های مو و پوست نیز استفاده می شود.

سوربیتول خوراکی

این الکل قند گروه آلدئیدی ندارد. بنابراین، به راحتی اکسید نمی شود و مصرف این ماده در غذا باعث تازگی مواد غذایی می شود. همچنین، تأثیر کمتری نسبت به قند در بدن دارد و به اندازه قند و شکر قند خون را افزایش نمی دهد. بنابراین، می تواند به عنوان عامل شیرین کننده و ماده مغذی در رژیم غذایی افراد دیابتی و غذاهای رژیمی (نوشابه و بستنی رژیمی) مورد استفاده قرار بگیرد.

از آنجایی که این الکل قندی برخلاف سایر ترکیبات شیرین کننده باعث پوسیدگی دندان نمی شود، به عنوان ماده شیرین کننده آدامس کاربرد دارد.

سوربیتول در بدنسازی

این ماده به عنوان یک ماده شیرین کننده کم کالری در مواد غذایی و مکمل های ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد.

داروی سوربیتول

از این الکل قند به عنوان ماده خامی در فرمولاسیون ویتامین C، شربت، قرص و ماده تزریق استفاده می کنند و باعث انتشار داروها و پایداری آنها می شود.

پودر سوربیتول برای یبوست

همانطور که در مورد دیگر الکل های قندی وجود دارد، غذاهای حاوی این ماده، می توانند باعث ایجاد ناراحتی های دستگاه گوارش شوند. این ماده به وسیله رسیدن آب به روده بزرگ، تحریک حرکات روده، به عنوان یک ملین کار می کند و برای افراد سالمند قابل استفاده است.

پودر سوربیتول

توجه داشته باشید که مصرف این ماده بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود.

سوخت راکت

مخلوطی از سوربیتول و نیترات پتاسیم به عنوان سوخت راکت استفاده می شود.

به جای مواد شیمیایی بالقوه کلیدی برای تولید سوخت از منابع زیست توده شناخته شده است. کربوهیدراتهای موجود در زیست توده از قبیل سلولز هیدرولیز ترتیبی و هیدروژناسیون در حضور کاتالیزورهای فلزی برای تولید سوربیتول دارند. کاهش کامل آن، راه را برای آلکان ها، مانند هگزان، که می تواند به جای سوخت زیستی استفاده شود، باز می کند. هیدروژن مورد نیاز برای این واکنش می تواند توسط اصلاح سدیم فیتالیزاسیون فاز آبی تولید شود.

عوارض سوربیتول

مصرف بیش از اندازه این ماده در برخی افراد منجر به بروز علائمی همچون اسهال و نفخ می شود. همچنین، بيماران‌ مبتلا به‌ عدم‌ تحمل‌ ارثی فروكتوز يا بیماری های كليوی يا آسيب‌ شديد كبد نباید از آن استفاده کنند.

در صورتی که پس از استفاده از محصولات حاوی این ماده علائمی مانند تنگی نفس، اسهال، ضعف، گیجی و حالت تهوع پیدا کردید، سریعا با فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

جمع بندی

به طور خلاصه کالری سوربیتول حدود یک سوم کمتر از شکر و 60 درصد شیرین تر از آن است و به طور طبیعی در توت ها، سیب، هلو و… وجود دارد. از آن برای حفظ رطوبت، افزودن شیرینی، ایجاد بافت به محصولات و همچنین حمایت بالقوه از سلامت گوارش و دهان استفاده می شود. این ماده در صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی استفاده می شود و به دلیل مقاومت در برابر باکتری های دهان که باعث تجزیه قند و آزاد کردن گاز های اسیدی که منجر به پوسیدگی دندان می شوند در خمیر دندان ها کاربرد دارد.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “سوربیتول”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها