مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

پروتئین حیوانی چیست؟

پروتئین های حیوانی و گیاهی

پروتئین های حیوانی و گیاهی از دسته پروتئین هایی که در انواع مواد غذایی موجود است. اندازه گیری تاثیر  پروتئین به وسیله کیفیت و هضم آن انجام شده است و کیفیت آنها به توانایی آمینو اسیدهایی که در دسترس هستند و هضم شدن به وسیله بهترین مقدار پروتئین مصرفی بر می گردد.

منابع پروتئین

پروتئین حیوانی

به طور معمول، منابع پروتئین حیوانی به عنوان یک رژیم کامل از پروتئین شناخته می شود زیرا شامل تمامی آمینو اسیدهای ضروری مورد استفاده بدن می باشند.

پروتئین گیاهی

پروتئین هایی که از منابع گیاهی گرفته می شوند کامل نیستند وبه طور کلی فاقد یک یا دو مورد از آمینو اسیدهای ضروری هستند. بنابراین کسی که بخواهد پروتئین از منابع گیاهی دریافت کند (مانند گیاهخواران) نیازمند این است که از انواع متنوع سبزیجات، میوه ها، دانه ها و حبوبات مصرف کنند تا تمامی آمینواسیدهای ضروری را دریافت کنند و بتوانند بدون مصرف گوشت گاو، مرغ و لبنیات پروتئین مورد نیاز بدن را از طریق مصرف سبزیجات، میوه و… بدست بیاورند. به طور کل پروتئین های گیاهی نمره ای بالا در رتبه بندی از نظر ارزش بیولوژیکی نسبت به پروتئین های حیوانی ندارد.

منابع پروتئین حیوانی

منابع پروتئین حیوانی

این منابع شامل تخم مرغ، گوشت و مرغان دریایی و… است و دارای بالاترین کیفیت و منابع غذایی می باشد. این مواد در درجه اول دارای بالاترین کیفیت و حاوی تمامی پروتئین ها به همراه چربی اشباع و کلسترول است. مطالعات متعددی که بر روی گروه های مختلف مردم انجام شده نشان از اثرات مثبت پروتئین های حیوانی بوده است. اعتقاد بر این است که پروتئینی که از منابع حیوانی مصرف می شود در دوره آخر بارداری نقش مهمی در نوزادان متولد شده با وزن طبیعی دارد.

Godfrey و همکارانش در سال 1996 بررسی رفتار تغذیه بیش از 500 زن باردار برای تعیین تاثیر مصرف غذا بر رشد جفت و جنین آن ها انجام دادند و متوجه شدند کمبود پروتئین از منابع لبنی و گوشت تاثیر مستقیمی بر وزن کم نوزاد هنگام تولد دارد علاوه بر این برای افراد مسن نیز مفید است. رژیم های غذایی که متشکل از گوشت هستند منجر به تشکیل بافت و توده عضلانی در بدن میشود نسبت به افرادی که گیاه خوار هستند.

نگرانی که از نظر بهداشتی در رابطه با خطرات ناشی از مصرف پروتئین های حیوانی وجود دارد این است که ممکن است مصرف این مواد بروی سلامتی بیماری های قلبی عروقی (به دلیل مصرف زیاد چربی اشباع و کلسترول)، سلامت استخوان (جذب استخوان به وسیله آمینو اسیدهایی که حاوی گوگرد هستند) و دیگر بیماری های فیزیولوژیکی که مرتبط به رژیم های غذایی با پروتئین های بالا است به وجود بیاید.

کشک یا آب پنیر

آب پنیر یک اصطلاح عمومی است که به طور معمول به بخش شفاف شیر که پس از فرآیند انعقاد و حذف مواد غذایی باقی می ماند گفته می شود.

از این مایع، پروتئین های پنیری با استفاده از تکنیک های مختلف جدا می شود. آب پنیر یا کشک دارای دو گروه عمده از پروتئین شیر گاو است که 20% از شیر را تشکیل می دهند و باقی مانده آن شامل کازئین است. تمامی مواد تشکیل دهنده آب پنیر (کشک) حاوی مقادیر زیادی از اسید آمنیه های ضروری و شناخته شده می باشد.

عملکردهای بیولوژیکی این پروتئین ها دارای خواص بسیار مفید و شامل انواع ویتامین ها و مواد معدنی پروتئینی است و بیشتر برای تغذیه ورزشکاران مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین علاوه بر این از محصولات پنیری در سس سالاد، امولسیفایر ها، اغذیه کودکان و اغذیه های پزشکی کاربرد دارد.

انواع پروتئین های پنیری

3شکل اصلی پروتئین که طی فرایندهایی از آب پنیر بدست می آید: پودر آب پنیر، کنسانتره آب پنیر و جداسازی آب پنیر است.

در جدول زیر ترکیب پروتئین های آب پنیر نشان داده شده است.

ترکیب پروتئین های آب پنیر

 

آب پنیر یک پروتئین کامل است که مولکول های فعال بیولوژیکی آن باعث افزایش مزایای بیشتر آن در عملکرد فعالیت های بیولوژِکی بدن انسان می شود. این ماده حاوی مقدار زیادی سدیم اسید آمینه است که به نظر می رسد سطح گلوتاتیون را بالا می برد و دارای خواص انتی اکسیدانی قوی است که بدن را در برابر حملات بیماری های مختلف یاری می کند.

آب پنیر حاوی تعداد زیادی از پروتئین های دیگری است که تاثیر مثبتی بر عملکرد و فعالیت های ضد میکروبی بدن دارد. همچنین پروتئین آب پنیر حاوی غلظت بالای آمینو اسید های زنجیره ای (BCAA) است که نقش آنها در نگهداری بافت و پیشگیری از فعالیت های کاتابولیک در طول ورزش مهم است.

کازئین

کازئین جز اصلی پروتئین موجود در شیر گاو است که تقریبا 70 – 80 درصد کل پروتئین آن را تشکیل می دهد و رنگ سفید شیر ناشی از وجود این ماده است.

پروتئین های شیر دارای اهمیت فیزیولوژیکی زیادی برای بدن هستند که برای جذب مواد مغذی و ویتامین ها مفید و همچنین موجب افزایش میزان پپتیدهای بیو اکتیو شیر می شود. این پپتیدها موجب رشد ماهیچه ها و همچنین نقش پشتیبانی از وظایف ایمی را برعهده دارند.

تاثیر پروتئین های شیر بر رشد ماهیچه ها

کازئین میسلار شیر نوع خالص کازینی است که دیر هضم ترین نوع کازئین می باشد. هر مایسل حاوی 5 پروتئین شیر (الفا، بتا، گاما، دلتا و کاپا کازئین)، کلسیم، فسفر و چند ماده زیست فعال دیگر است، که یکی از ویژگی های آن توانایی ایجاد لخته یا ژل مانند شدن در معده می باشد.

این لخته در معده باعث تامین مواد مغذی و همچنین پخش آهسته اسید آمینه در جریان خون است که گاهی این عمل چندین ساعت طول می کشد. این عمل باعث حفظ و نگهداری نیتروژن در بدن می شود.

این پروتئین به دلیل پخش آرام در جریان خون مانع از تجزیه پروتئین می شود و این خود یعنی عاملی برای محافظت از ماهیچه ها که به این عمل آنتی کاتابولیک میگویند.

همچنین گفتیم این پروتئین به حفظ و نگهداری نیتروژن در بدن کمک می کند همانطور که می دانید 78 درصد اتمسفر را نیتروژن تشکیل داده و بخشی از تمامی پروتئین ها و همچنین ماده اصلی مواد الی و سلول های زنده است.

نیتروژن عامل اساسی برای سنتز پروتئین می باشد که در طی 24 ساعت از بدن دفع شده و باقی نیتروژن در ساختار های پوست و مو باقی می ماند.

برای اندازه گیری پروتئین موجود در بدن نیتروژن خروجی از ادرار را اندازه گیری می کنند و به این صورت هنگامی که کاتابولیسم پروتئین بیشتر از آنابابولیسم آن باشد یعنی نیتروژن موجود در ادرار بیشتر از نیتروژن مصرفی است و عدم تعادل نیتروژن در بدن یک عامل منفی است که موجب تحلیل بافت ها می شود.

هنگامی که نیتروژن مصرفی بیشتر از نیتروژن دفعی باشد تعادل نیتروژن در بدن مثبت است و این یکی از دلایل اهمیت پروتئین در ایجاد ماهیچه در بدن می باشد.

مزایای استفاده از رژیم پروتئین حیوانی

مصرف پروتئین های گیاهی علاوه بر ضرر هایی که دارد مزایایی نیز دارد. در مطالعات نشان داده شده است که افرادی که به طور مرتب ماهی مصرف می کنند ریسک بیماری های قلبی – عروقی و سکته در آن ها کاهش میابد.

همچنین مصرف تخم مرغ با کاهش وزن و بهبود کلسترول خون رابطه دارد و کسانی که در ابتدای صبح تخم مرغ می خورند در طول روز احساس سیری بیشتری دارند و غذای کمتری مصرف می کنند.

علاوه بر این ها مصرف منابع حیوانی با افزایش حجم عضلانی و کاهش از دست رفتن عضلات با افزایش سن رابطه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها