مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

پتاسیم سیترات

کشور سازنده: چین

بسته بندی: کیسه 25 کیلویی

درصد خلوص: 99%

توضیحات

پتاسیم سیترات ترکیبی از نمک پتاسیم و سیتریک اسید است و به دلیل دارا بودن عنصر معدنی و ضروری پتاسیم در بسیاری از مواد غذایی دارای فیبر، مانند سبزی ها، میوه ها، آجیل و حبوبات یافت می شود. این ترکیب به عنوان افزودنی در مواد غذایی استفاده می شود و می تواند موجب بهبود ضربان قلب و سلامت استخوان ها و برای درمان سنگ کلیه مورد استفاده قرار می گیرد و هم به صورت طبیعی و هم به صورت قرص، پودر و… تجویز می گردد.

خرید پتاسیم سیترات

برای استعلام قیمت پتاسیم سیترات با تضمین کیفیت و تحویل در کوتاهترین زمان با کارشناسان واحد فروش ما در شرکت مبتکر اندیشان در تماس باشید.

ساختار سیترات پتاسیم

پتاسیم در چه موادی موجود می باشد؟

  • برخلاف سایر مواد مغذی ضروری (مانند کلسیم، ویتامینD، و ویتامین B)، پتاسیم در مواد غذایی به صورت غنی شده موجود نمی باشد زیرا موجب افزایش سریع فشار خون می گردد.
  • گرچه وقتی K از منابع طبیعی وارد بدن می شود به دلیل وجود فیبر همراه با پتاسیم، فیبر موجود جذب می گردد و باعث می شود که پتاسیم به درستی نقش خود را در بدن ایفا کند.

مواد غذایی حاوی پتاسیم

در فرم مکمل یا دارو، K با مولکول های دیگر مانند کربنات، کلرید یا هیدروکسید ترکیب می شود تا نمک ایجاد شود.

پتاسیم که به اسید سیتریک متصل است، Potassium citrate را تشکیل می دهد.

سیترات پتاسیم و سنگ کلیه

مکانیزم عمل پتاسیم سیترات در بدن

Potassium citrate اغلب برای بهبود سنگ کلیه استفاده می شود.

این ماده به طور خاص به حذف پروتون ها یا بارهای مثبت اتم ها کمک می کند که اسیدیته را در ادرار کاهش می دهد.

علاوه بر این، ماده فوق می تواند نمک های تشکیل دهنده سنگ مانند اگزالات کلسیم، فسفات کلسیم و اسید اوریک را در مثانه کریستالیزه کند.

بلورزدایی به دلیل دو مکانیسم Potassium citrate اتفاق می افتد و همین امر باعث افزایش pH ادرار می شود و آن را قلیایی می کند. علاوه بر این باعث افزایش میزان سیترات ادرار شده و در نتیجه خطر ایجاد سنگ را کاهش می دهد.

مطالعات نشان می دهد که استفاده از سیترات پتاسیم، تشکیل سنگ و بازگشت آنرا کاهش می دهد. به طور کلی، حفظ تعادل اسیدی در مثانه، مانع از تشکیل انواع سنگ های کلیه می شود همینطور تعداد دفعات سنگ کلسیم کلیوی ادرار کودکان را کاهش می دهد.

نقش پتاسیم سیترات در بدن

پتاسیم سیترات در بدنسازی به عنوان یک الکترولیت به کنترل عضلات، عملکرد عصبی و ضربان قلب ما کمک می کند و بر تعادل مایعات بدن ما تأثیر می گذارد. اگر فردی در رژیم غذایی روزانه خود از گیاهان زیادی استفاده نماید شانس زیادی برای دریافت پتاسیم کافی دارد اما اگر رژیم غذایی شامل غذاهای فرآوری شده باشد شانس فرد برای دریافت پتاسیم مورد نیاز کم می شود.

پتاسیم نیز برای سلامت قلب، عملکرد ادراری، تعادل اسید و باز، دستگاه گوارش و واکنش های مختلف آنزیمی حیاتی است. به دلیل این نقش ها، می توان آن را برای درمان بسیاری از شرایط بیماری زا مورد استفاده قرار داد. پتاسیم سیترات به طور خاص باعث ایجاد عوارض قلیایی در بدن می شود و باعث می شود سطوح pH ادرار را متعادل سازد.

سیترات پتاسیم و سکته مغزی

اثر پتاسیم بر فشار خون و ضربان قلب موجب کاهش خطر سکته مغزی می شود. یک تحقیق نشان می دهد که افزایش هر 390 میلی گرم K در رژیم غذایی باعث کاهش 40 درصدی مرگ و میر ناشی از سکته مغزی می شود. این یافته نشان داد که مصرف K باعث کاهش فشارخون در افراد مبتلا به فشارخون و خطر سکته کاهش می دهد.

پتاسیم سیترات و سلامت استخوان ها

هنگامی که خون بدن حالت اسیدی پیدا می کند (اغلب بدلیل نداشتن رژیم مناسب) بدن برای تعادل سازی خون کلسیم را از استخوان ها جذب می کند تا از شدت اسیدیته کم کند و خون را قلیایی کند.

بنابراین حفظ تعادل PH مناسب برای سلامت استخوان، حتی اگر کلسیم مصرفی مناسب باشد، از اهمیت خاصی برخوردار است.

پتاسیم سیترات و سلامت استخوان ها

در مطالعه ای که بر روی 52 فرد بزرگسال صورت پذیرفت دانشمندان دریافتند که مقدار کلسیم دریافتی در روز اگر 3519 میلی گرم در روز باشد موجب بهبود تعادل کلسیم در بدن می شود و از استخوان ها محافظت می کند.

در مطالعه دیگری که تراکم استخوانی (BMD) افراد سالم را بررسی می کرد نشان داد که مقدار سیترات پتاسیم موجود در بدن این افراد در یک سال 2345 میلیگرم افزایش پیدا کرده است. آن ها همچنین مکمل های کلسیم و ویتامین D دریافت کردند که این دو ویتامین نیز میتوانند نقش بسزایی در تعادل کلسیم بدن داشته باشند.

در زنان سالم یائسه بعد از گذشت 2سال استفاده از سدیم سیترات در کاهش تراکم استخوانی و یا افزایش BMD تاثیری ندارد.

این نتایج در مقایسه با شواهدی که در یک مطالعه آزمایشگاهی یافت می شود، نشان می دهد که سیترات پتاسیم می تواند از پیشرفت پوکی استخوان (BMD پایین) جلوگیری کند.

برای درمان و پیشگیری از سنگ کلیه

بزرگسالان در ابتدا، 15 تا 30 mEq دو بار در روز یا 10 تا 20 mEq سه بار در روز. پزشک ممکن است در صورت نیاز دوز شما را افزایش دهد. با این حال، مقدار دوز مصرفی معمولاً بیش از 100 میلی گرم در روز نخواهد بود.

معمولا برای رسیدن به مقدار سیترات 320 الی 640 mg/day در ادارار و pH 6 الی 7 معمولا مقدار دوز مصرف آن را حداکثر 100 mEq/day مشخص می نمایند.

مقدار مصرف

مقدار مصرفی در هر بیمار بسته به شرایط متفاوت خواهد بود در نتیجه مقدار مصرف این دارو را پزشک شما و بر اساس سیترات موجود در ادرار و یا سایر آزمایش های مورد نیاز مشخص می نماید اما معمولا طریقه مصرف آن به صورت زیر می باشد:

در hypocitraturia خفیف و یا متوسط (سیترات موجود در اوره بیش از 150 mg/day)

  • 10 mEq پتاسیم سیترات سدیم به صورت خوراکی سه بار در روز مصرف کنید

در hypocitraturia شدید (سیترات موجود در اوره کمتر از 150 mg/day)

mEq۵۳ 30 از این ماده به صورت خوراکی دو بار در روز و یا 20 mEq از این ماده را 3 بار در روز همراه با غذا و یا 30 دقیقه بعد از آن مصرف نمایید.

چه موقع از این دارو استفاده نکنیم؟

اگر از بیماری زخم معده رنج می برید، سطح K خونتان بالا می باشد، کمبود آب بدن، مشکلات کلیوی، عفونت های دستگاه ادراری و یا دیابت کنترل نشده دارید مصرف این دارو برای شما توصیه نمی گردد و حتما باید پیش از مصرف آن با پزشک خود مشورت نمایید. در صورت بروز مشکل در مری، معده و یا روده برای هضم و یا بلع نباید از این قرص استفاده کنید.

حتما قرص مذکور را به طور کامل ببلعید و از جویدن و شکستن آن به دلیل آزاد شدن یکباره غلطت زیادی از این ماده پرهیز نمایید. مکیدن این قرص نیز می تواند تحریک گلو و دهان را در پی داشته باشد. حداقل 30 دقیقه پس از مصرف این دارو از دراز کشیدن خودداری کنید. بهترین زمان مصرف این ماده همراه با غذا و یا میان وعده و یا حداکثر 30 دقیقه پس از مصرف غذا می باشد. ممکن است پزشک شما عملکرد پتاسیم موجود در بدن شما و تاثیرات آن بر روی قلب را با کمک دستگاه های سنجش ضربان قلب مورد بررسی قرار دهد. 

عوارض پتاسیم سیترات

  • برخی از علائم حساسیت به این ماده مانند مشکل تنفسی، تورم و کهیر و… می باشد و با مشاهده این علائم با پزشک خود مشورت کنید.
  • با افزایش میزان پتاسیم در خون علائمی چون درد در جناق سینه، تپش قلب، ضعف حرکتی و تهوع، اسهال یا مدفوع سیاه بروز می کند که با در میان گذاشتن با پزشک توصیه های لازم برای ترک دارو صورت می گیرد.
  • بانوان باردار یا شیرده حتما پیش از مصرف این دارو به پزشک خود اطلاع دهند.

درصورتی که این ماده مایع باشد

این ماده به صورت مایع باید با حداقل با 4 انس ( نصف فنجان) آب سرد و یا آبمیوه مخلوط گردد. مخلوط را آرام آرام و در مدت 5 الی 10 دقیقه بنوشید. برای اینکه مطمئن شوید کل محلول را با دوز مشخص دریافت نموده اید کمی آب به لیوان اضافه نمایید ، به آرامی بچرخانید و فوراً آن را بنوشید.

از مصرف این قرص با دارو های زیر بپرهیزید

این دارو را با سایر دارو  هایی که منجر به افزایش سطح K موجود در بدن می شوند مصرف ننماید زیرا می تواند در اثر بالا رفتن مقدار K موجود، منجر به ایست قلبی گردد.

داروهایی که باعث کاهش سرعت انتقال مواد غذایی از طریق روده می شوند، می توانند هضم این قرص را از طریق دستگاه گوارش به تأخیر بیاندازند و منجر به افزایش سوزش، زخم یا باریک شدن روده کوچک شوند. از جمله این دارو های می توان به آتروپین، لوپرامید، لیراگلوتید (ساکسزندا، ویکتوزا) و داروهای مشابه اشاره نمود.

مهار کننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE) به عنوان مثال، آنالاپریل [وازوتک]، داروهای مسدود کننده گیرنده آنژیوتانسین (ARB) به عنوان مثال، والسالارتان [دیووان]) و داروهای خاص ادرارآور به عنوان مثال، اسپیرونولاکتون [آلداکتون] و تریامترن [Dyrenium] سطح پتاسیم بدن را افزایش داده و باعث می شوند مقدار زیادی پتاسیم در خون هنگام ترکیب با این مکمل ها زیاد شود. در نتیجه سطح K خون باید به طور مرتب در این بیماران اندازه گیری شود.

این دارو به چه صورت هایی موجود است؟

این دارو در دوز های (5mEq (540mg و (10mEq (1080mg و (15mEq (1620mg به صورت قرص موجود می باشد. محلول این ماده در ایالت متحده آمریکا دیگر در بازار موجود نمی باشد.

شرایط نگهداری

قرص این ماده را در دمای اتاق و در یک ظرف محکم در بسته نگه داری نمایید. 

جمع بندی

سیترات پتاسیم یک قلیایی کننده ادرار است و برای درمان بیماری سنگ کلیه به نام اسیدوز توبولار کلیوی استفاده می شود. این ماده با کریستال کردن نمک های سنگ ساز مانند اگزالات کلسیم، فسفات کلسیم و اسید اوریک در مثانه با افزایش pH و سطح سیترات ادرار عمل می کند. همچنین این ماده در یک برنامه غذایی یا ورزشی می تواند به کاهش چربی اضافی بدن و در نتیجه افزایش توده عضلانی کمک کند.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پتاسیم سیترات”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها