مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

بی کربنات سدیم

کشور سازنده: چین / ایران

بسته بندی: کیسه 25 کیلویی

درصد خلوص: 99%

توضیحات

بی کربنات سدیم (Sodium bicarbonate) با فرمول مولکولی NaHCO3 و نام آیوپاک سدیم هیدروژن کربنات، تحت عنوان جوش شیرین نیز شناخته می شود. این ماده اغلب به صورت پودر و کریستالی ظاهر می شود و در صنایع داروسازی، زیباسازی دندان، پوست و مو، شیرینی و نان به عنوان یک عامل بافر، پرکننده الکترولیت و قلیایی کننده سیستمیک استفاده می شود.

خرید بی کربنات سدیم

در این مقاله به شرح خصوصیات، روش تولید و کاربرد های این ماده می پردازیم و نکات ایمنی که حین کار با آن باید بدانید را بررسی می کنیم.

خرید

برای ثبت سفارش و استعلام قیمت بی کربنات سدیم کافیست با کارشناسان شرکت مبتکر اندیشان تماس حاصل نمایید و سفارش خود را ثبت کنید تا محصول با بهترین کیفیت و مناسبترین قیمت در اختیار شما قرار گیرد.

خصوصیات شیمیایی و فیزیکی

بی کربنات سدیم (سدیم هیدروژن کربنات) یک نمک معدنی است که به عنوان یک عامل بافر و تنظیم کننده pH استفاده می شود، همچنین به عنوان خنثی کننده عمل می کند. در این قسمت به شرح برخی از خصوصیات این ماده می پردازیم:

نقطه ذوب

>300 °C

نقطه جوش 851 °C

دانسیته

2.16 g/mL

دمای نگهداری 

2-8 °C

اسیدیته 7.8 – 8.2
انحلال پذیری در آب

9 g/100 mL

این ماده در هوای خشک پایدار است، اما در هوای مرطوب و آب به آرامی تجزیه می شود.

روش تولید

بیشتر بی کربنات سدیم از واکنش محلول کربنات سدیم (Na2CO3) با دی اکسید کربن تولید می شود: 

Na2CO3(aq) + H2O(l) + CO2(g) → 2NaHCO3(aq)

همچنین می توان آن را با استفاده از فرآیند Solvay تولید کرد که از آمونیاک، دی اکسید کربن و نمک برای تولید سدیم هیدروژن کربنات طبق واکنش های زیر استفاده می کند:

2NH3(g) + CO2(g) + H2O(l) → (NH4)2CO3(aq)

(NH4)2CO3(aq) + CO2(g) + H2O(l) → 2NH3HCO3(aq)

NH4HCO3(aq) + NaCl(aq) → NaHCO3(s) + NH4Cl(aq)

فرایند سلوی که به آن فرایند آمونیاک-سودا نیز می گویند یک روش صنعتی برای تهیه جوش شیرین است و در دهه 1860 توسط ارنست سلوی ابداع شد. محصول نهایی این واکنش شامل آب نمک، سنگ آهک می باشد که بسیار ارزان و قابل دسترس است.

تجزیه بی کربنات سدیم

این ترکیب هنگامی که در کنار ترکیبی که هیدروژن آزاد دارد قرار بگیرد تجزیه شده و در آب حل می شود. مکانیسم این واکنش به این صورت است که:
هیدروژن در محیط آبی (مایع) خاصیت اسیدیته را زیاد می کند و اسیدیته زیاد محصولات باعث آسیب رساندن به بدن می شود. بی کربنات سدیم یک ماده شیمیایی ضروری است که به عنوان بافر بین اسید و باز تعادل ایجاد می کند.

دی اکسید کربن یک محصول فرعی عمده متابولیسم انرژی در ارگانیسم موجودات زنده و عامل مصرف (کاهش اسید) است.
آنزیم کربنیک آنهیدراز باعث تسهیل شدن واکنش بین CO2 و آب و  تولید کربونیک اسید (H2CO3) می شود.
کربنیک اسید به طور خود به خود به بی کربنات (HCO3) و یون هیدروژن (+H) تبدیل می شود و همچنین HCO3– می تواند با (هیدروژن +H) تولید کربنیک اسید کند. این واکنش ها، واکنش هایی برگشت پذیر هستند و می توانند در هر جهتی حرکت کنند.

کاربردها

پزشکی

سدیم هیدروژن کربنات به دلیل خواص قلیایی و ضد اسیدی که دارد به صورت گسترده توسط پزشکان برای درمان سوزش و اسیدی بودن معده تجویز می گردد، همچنین در مواردی نیز برای کاهش اسیدیته خون و یا ادرار مورد استفاده قرار می گیرد. 

بی کربنات سدیم در پزشکی

این ماده در فرم دارویی به صورت قرص و یا پودر، بسته به دلیل تجویز آن ممکن است تا  4 بار در روز به صورت خوراکی استفاده شود. این دارو باید طبق دستور العمل مندرج بر روی بسته و با توصیه پزشک مصرف گردد زیرا مصرف مقادیر کمتر و یا بیشتر از میزان تجویز شده می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. بی کربنات سدیم ویال نیز در غلظت های مختلف در درون آب برای مصارف تزریقی مورد استفاده قرار می گیرد. 

استفاده اصلی از سدیم هیدروژن کربنات به عنوان دارو برای رفع اسیدیته بالاست اما در برخی موارد خاص برای احیا و درمان اور دوز نیز مورد استفاده قرار می گیرد. 

مصرف بی کربنات سدیم برای دام

برای حیواناتی مانند گاو گوشتی، دام های شیرده، سگ، اسب و خوک جهت درمان اسیدوز متابولیک به صورت تزریقی مورد استفاده قرار می گیرد.

در ورزش

ورزشکار ها معمولا به دلیل ورزش های بی هوازی و سنگینی که انجام می دهند. سبب تولید اسید لاکتیک در بدن خود میگردند. همین عامل سبب می شود تا pH بدن افت پیدا کند و اسیدی شود. در نتیجه شاهد کاهش انقباض عضلات و کاهش انرژی به دلیل اسیدی شدن pH  خواهیم بود. به منظور حفظ تعادل ، خنثی سازی و برگرداندن pH  به حالت طبیعی (pH=7) ورزشکاران از جوش شیرین استفاده می کنند. این ماده سبب افزایش قدرت در ورزشکاران نیز می گردد.

عوارض جانبی و موارد منع استفاده از بی کربنات سدیم

این ماده مضراتی نیز دارد که از آن جمله می توان به نفخ ، گرفتگی معده و افزایش تشنگی اشاره کرد. در صورت داشتن نارسایی قلبی و مشکلات کلیوی قبل از استفاده از آن حتما با پزشک خود مشورت نمایید. این ماده ممکن است بر روی نوزاد و یا جنین تاثیر بگذارد. در صورتی که باردار هستید قبل از استفاده از آن به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت مصرف بیش از اندازه امکان ادم مغزی و آسیب های جدی کلیوی وجود دارد.

MSDS و اطلاعات ایمنی

سدیم هیدروژن کربنات در دمای حدود 50 درجه سانتیگراد شروع به تجزیه شدن به دی اکسید کربن، کربنات سدیم و آب می کند. در حرارت دادن به 250-300 درجه سانتیگراد، برای مدت کوتاهی، این ماده به طور کامل به کربنات سدیم بی آب تبدیل می شود.

ظرف حاوی بی کربنات سدیم

سدیم هیدروژن کربنات با اسیدها، نمک های اسیدی و بسیاری از نمک های آلکالوئیدی واکنش می دهد. در مخلوط های پودری، رطوبت اتمسفر یا آب متبلور از یک ماده دیگر برای واکنش بی کربنات سدیم با ترکیباتی مانند اسید بوریک یا زاج کافی است.

کار کردن با این ماده خطرات و نگرانی های کمی دارد. اما رعایت نکردن نکات ایمنی در هنگام کار با آن می تواند موجب تحریک پوست، آسیب به چشم و سوزش گلو گردد. هنگام حرارت دادن، این ماده به گاز های سمی مونوکسید کربن، دی اکسید کربن و اکسید سدیم تجزیه می گردد.

گزارش شده است که محلول سدیم هیدروژن کربنات با بسیاری از مواد دارویی مانند سیپروفلوکساسین، آمیودارون، نیکاردیپین و لووفلوکساسین ناسازگار است.

جمع بندی

در بررسی بی کربنات سدیم یا سدیم هیدروژن کربنات با این ماده و فرآیند تولید آن آشنا شدیم. همانطور که در این مقاله بیان شد جوش شیرین از نام های مترادف این نمک قلیایی حلال در آب است و با تجزیه در آب به سدیم و بی کربنات تبدیل می شود و به منظور کاهش اسیدیته در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. این اسید به عنوان یک آنتی اسید برای تسکین سوزش سر دل و سوء هاضمه نیز استفاده می شود.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “بی کربنات سدیم”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها