مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

ایزوتیازولین

کشور سازنده: ایران

بسته بندی: بشکه

درصد خلوص: 14% و 1.5%

توضیحات

ایزوتیازولین (Isothiazolinone) با فرمول شیمیایی C3H3NOS که بعضا ایزوتیازولینون یا ایزوتیازولون نیز نامیده می شود، ماده ای هتروسیکلیک (شامل مولکول هایی که دارای حلقه ای با حداقل دو عنصر، که معمولا یکی از آن ها کربن است) می باشد که در مقایسه با سایر ترکیبات هتروسیکلیک قدمت کمتری دارد و اخیرا کشف شده است. این ماده به تنهایی کاربردی ندارد اما مشتقات آن به طور گسترده در از بین بردن و کنترل میکروب ها، باکتری ها و قارچ ها مورد استفاده قرار می گیرند.

محلول ایزوتیازولین

اغلب در صنایع تصفیه آب، فلزکاری، صنایع و محصولات آرایشی و بهداشتی مانند شامپو ها و برج های خنک کننده و غیره مورد استفاده قرار می گیرد و هدف از استفاده آن ها به طور کلی مهار فعالیت میکروب ها است.

خرید ایزوتیازولین

برای ثبت سفارش و استعلام قیمت ایزوتیازولین کافیست با کارشناسان شرکت مبتکر اندیشان تماس حاصل نمایید و سفارش خود را ثبت کنید تا محصول با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار گیرد.

خصوصیات شیمیایی و فیزیکی

این ماده بیشتر محلول در آب است و به صورت بی رنگ، شفاف و یا مایل به زرد وجود دارد.

نام آیوپاک 1,2-thiazol-3-one
فرمول مولکولی C3H3NOS
وزن مولکولی 101.123
CAS number 1003-07-2 
ضریب شکست بین 1.373 الی 1.381
دانسیته  در دمای 25 درجه سانتی گراد حدود 1.66 الی 1.226 گرم بر میلی لیتر
 PH در دمای 25 درجه سانتی گراد 1.5 الی 3 
حلالیت در آب محلول بی رنگ و کاملا شفاف یا کمی متمایل به زرد است.

در صورتی که در معرض حرارت لازم برای تجزیه شدن قرار بگیرد به اکسید های نیتروژن، اکسید های سولفور و اکسید های کربن تبدیل می شود.

ساختار های مولکولی ایزوتیازولین

همانطور که در قبل توضیح داده شد، این ماده به تنهایی کاربردی در صنعت ندارد اما مشتقات آن کاربرد های زیادی پیدا کرده است. در زیر به سه نوع از ساختار مولکولی این محصول اشاره خواهیم کرد.

متیل ایزوتیازولین (MIT)

این نوع ساختار معمولا در مواد شوینده و پاک کننده خانگی کاربرد زیادی دارد. ساختار شیمیایی MIT به صورت زیر نشان داده می شود.

متیل ایزوتیازولینون

متیل کلرو ایزوتیازولینون (CIT)

این ماده نیز به عنوان نگهدارنده در محصولات و تولیدات آرایشی و بهداشتی به کرات مورد استفاده قرار می گیرند. این ساختار نیز به شکل زیر نشان داده می شود.

متیل کلرو ایزوتیازولینون

بنز ایزوتیازولینون (BIT)

ایزوتیازولینون در ترکیب با BIT علاوه بر داشتن فعالیت بیولوژیکی، در مواردی همچون برش و فلزکاری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار BIT نیز به صورت تصویر زیر نشان داده می شود.

بنز ایزوتیازولینون

به طور کلی می توان گفت که در محصولات آرایشی و بهداشتی می توان حداکثر از 15 ppm استفاده کرد، زیرا در صورت مصرف مقدار بیشتر امکان وارد شدن آسیب به پوست وجود دارد. اما در غلظت های پایین تر عملکرد موثری دارد.

سنتز و روش تولید ایزوتیازولین

روش های مختلفی جهت سنتز ایزوتیازولینون مورد استفاده قرار می گیرد. اما به طور معمول این ماده در مقیاس صنعتی از مشتقات حلقه بسته 3- سولفانیل پروپان آمید تولید می گردد. این ها نیز به نوبه خود از اکریلیک اسید به همراه 3- مرکاپتو پروپیونیک اسید حاصل می شوند.

روش تولید ایزوتیازولین

حلقه بسته شامل تبدیل گروه تیول به ذرات فعال واکنشی است که توسط اتم نیتروژن مرکزی مورد حمله نوکلئوفیلی قرار می گیرد. که معمولا شامل اکسیداسیون 3- سولفانیل پروپانامید و تبدیل به ذرات دی سولفید متناظر می شوند. شرایط این واکنش ها، حلقه ایزوتیازولیدین میانی را جهت حصول محصول دلخواه اکسید می کند.

تولید ایزوتیازولین

کاربرد ها و مصارف ایزوتیازولین

ایزوتیازولینون دارای کاربرد های فراوان و قابل توجهی است. در ادامه سعی می شود به مهمترین کاربرد های این محصول شیمیایی پرداخته شود.

نگهدارنده

در شامپو ها افزودنی هایی اضافه می گردد که از بوی نامطبوع در طول زمان جلوگیری به عمل آید. زیرا شامپو محل مناسبی جهت زیست برخی میکرو ارگانیزم ها می باشد که در صورت عدم اضافه کردن مواد نگهدارنده، به سرعت فاسد می شوند و باعث بوی نامطبوع می شوند. در واقع می توان گفت که اصلی ترین نگهدارنده های شامپو، ایزوتیازولین ها می باشند. از این ماده همچنین به عنوان ماده ضد عفونی کننده در وسایل و لوازم دندان پزشکی و حتی در صنایع چسب سازی و مهر و موم استفاده می شود.

تصفیه آب

ایزوتیازولین به دلیل خاصیت میکروب کشی یکی از مهمترین مواد شیمیایی در تصفیه آب است. همچنین در سیستم های استخراج نفت و برج های خنک کننده نیز کاربرد دارد.

سایر کاربرد ها

این ماده در حفاظت چوب و فلز کاری نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

ملاحظات ایمنی ایزوتیازولینون

ایزوتیازولین نباید در معرض اکسید کننده های قوی و آمین هایی مانند اتانول آمین قرار بگیرد. این ماده برای سلامتی انسان کمی خطرناک است و توصیه می گردد که قبل از تماس با آن، msds را مطالعه کنید. در صورت تماس با پوست و چشم ها باید آن ها را به مدت حداقل 15 دقیقه و با مقدار زیادی آب شستشو دهید.

جمع بندی

ایزوتیازولینون یک نگهدارنده ضد میکروبی است که معمولا برای کنترل باکتری ها، قارچ ها و… استفاده می شود. بیشتر در محلول های آبی کاربرد دارد، زیرا محل های مرطوب بهترین مکان برای رشد باکتری ها هستند. همانطور که گفته شد ایزوتیازولینون ها به دلیل فعالیت باکتریواستاتیک و قارچی در صنایع آرایشی و بهداشتی به عنوان افزودنی های شیمیایی استفاده می شوند. ایزوتیازولینون ها علیرغم اثربخشی به عنوان بایوسیدها، حساس کننده های قوی هستند و تحریکات و آلرژی های پوستی ایجاد می کنند و ممکن است خطرات اکوتوکسیکولوژیکی داشته باشند.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ایزوتیازولین”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها