مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

متا سیلیکات سدیم

کشور سازنده: چین

بسته بندی: کیسه 25 کیلویی

خلوص: در دو گرید 5 آبه و خشک

توضیحات

متا سیلیکات سدیم (Sodium metasilicate) یک نمک سیلیک اسید است که به عنوان یک فرآورده غیر آلی طبقه بندی شده است. این محصول یک ماده غیر سمی، بدون بو و بی ضرر می باشد که به صورت پودر یا کریستالی سفید رنگ در دسترس می باشد. محلول آبی آن یک آلکالین است و قابلیت جذب رطوبت از هوا را دارد. سدیم متا سیلیکات کریستالی وزن مولکولی پایینی دارد و از واکنش بین آلکالین و آب کاستیک سودا تهیه شده است. از قابلیت ها و کاربرد های این ترکیب شیمیایی می توان به تصفیه کنندگی، پایدار سازی و مرطوب کنندگی اشاره کرد. 

متا سیلیکات سدیم

در این مقاله به شرح خصوصیات، روش تولید و کاربرد های این ماده می پردازیم و تاثیر آن بر محیط زیست را بررسی می کنیم.

خرید متا سیلیکات سدیم

استعلام قیمت متاسیلیکات سدیم تنها از طریق تماس با کارشناسان واحد فروش شرکت مبتکر اندیشان امکان پذیر است. همکاران ما آماده پاسخ گویی و ثبت سفارشات شما مشتریان گرامی می باشند.

خصوصیات شیمیایی و فیزیکی

این ماده در آب سرد انحلال پذیر است و در آب داغ نیز هیدرولیز می شود، اما در الکل ها و اسید ها انحلال ناپذیر است.

ساختار ساختار شیمیایی دو بعدی سدیم سیلیکات
فرمول شیمیایی Na2SiO3
نام های دیگر سدیم سیلیکات، سدیم سیلیکات، سیلیکان، سدیم پلی سیلیکات و واتر گلس
وزن مولکولی 122.062 گرم بر مول
نقطه ذوب 1098 درجه سانتی گراد
چگالی ویژه  1.1 الی 1.7 در 68 درجه فارنهایت
اشتعال پذیری در دما و فشار معمولی پایدار است و قابل اشتعال نمی باشد

وقتی محلول متا سیلیکات سدیم در معرض حرارت قرار بگیرد به یون های سدیم و سیلیسیک اسید هیدرولیز می شود و وقتی در معرض رطوبت قرار بگیرند، باعث خوردگی فلزاتی مانند روی، آلومینیوم و سرب می شود.

روش های تولید متا سیلیکات سدیم

سدیم سیلیکات یا اصلاحا واتر گلس عموما بسته به محصول مطلوب در دو یا سه مرحله تولید می شوند. از چین می توان به عنوان عمده ترین تولید کننده متا سیلیکات سدیم نام برد.

مرحله اول: تولید کولت

SiO2  و Na2CO در دمای 1100 الی 1200 درجه سانتی گراد جهت تولید آمرفوس جامد (کولت) شامل مخلوطی از SiO2  و Na2O، سوزانده می شود.

مرحله دوم: تبدیل به واتر گلس

کولت به عنوان خوراک وارد راکتور می شود و با آب و بخار مخلوط می گردد و تا تشکیل محیط پر فشاری را بدهد که در آن حل می گردد. محلول تولید شده واتر گلس نام دارد. واتر گلس پس از این مرحله از فرآیند به تانک نگهدارنده انتقال داده می شود و پس از آن به دست مصرف کننده می رسد.

مرحله سوم: نسبت دگرگونی و تغییر

بسیاری از خواص واتر گلس شدیدا به نسبت SiO2  و Na2O بستگی دارد. این نسبت می تواند با اضافه شدن سدیم هیدروکسید دستخوش تغییر گردد.

فرآیند تولید سدیم سیلیکات

تولید سدیم سیلیکات کمترین مرتبه خطرات زیست محیطی را دارد چرا که هیچگونه محصول جانبی مضری ندارد.

مقدار ناخالصی ها

بازه مقادیر ناخالصی در سدیم سیلیکات معمولی به صورت زیر است:

1- مقدار ماده فلوراید حدود 6.7 الی 9.5 PPm تعیین شده است.

2- مقادیر کلراید و آرسنیک به ترتیب حدود 130 الی 1900 و 0.1 الی 44 PPm اندازه گیری شده است.

3- بازه مقداری مواد چون کادمیوم و منیزیم نیز 10 الی 21 و 4 الی 26 PPm گزارش شده است.

کاربرد

متا سیلیکات سدیم در فرمولاسیون صابون، مواد شوینده و به عنوان عامل ضد خوردگی به کار می رود. بخشی از کاربردهای این ماده عبارتند از:

  • امولسیون کردن چربی و روغن
  • عامل ضد انعقاد در ترکیبات معدنی
  • جایگزین سدیم تری پلی فسفات در فرمولاسیون مواد شوینده
  • آبکاری فلزات
  • تهیه سیمان
  • تهیه مواد ضد حریق
  • حذف، پراکنده کردن و معلق نمودن ناخالصی ها

از دیگر کاربرد های این ماده می توان به مواد شوینده لباس، سرامیک و صنعت تهیه کاغذ، نساجی و جوهر چاپ اشاره کرد. در محصولات دارویی حاوی سدیم هیدروژن کربنات از این ماده شیمیایی به عنوان آنتی باکتریال استفاده می شود.

 

تاثیرات زیست محیطی متا سیلیکات سدیم

اگر به آب اضافه گردد، واتر گلس ابتدا به درون آب کشیده می شود و سپس با آب مخلوط می گردد. به این دلیل که این ترکیب شیمیایی که PH بالایی دارد، می تواند سمی نیز باشد. متا سیلیکات سدیم سمیتی نسبی در ارگانیزم های آبی دارد. به طور کلی این ماده در صنعت به طور گسترده (به طور حدودی 35 درصد در پاک کننده ها و صابون های شوینده، استفاده به عنوان کاتالیست در حدود 25 درصد، در صنعت چسب سازی حدود 5 درصد، 23 درصد در رنگدانه ها و 12 درصد در مصارف متفرقه) مورد استفاده قرار می گیرد و تقریبا می توان گفت که دوستدار محیط زیست است و مشکلاتی را برای زیست بوم جانوران و گیاهان به وجود نمی آورد.

جمع بندی

سیلیکات های سدیم دارای خواص مفید بسیاری هستند که در سایر نمک های قلیایی مشترک نیستند همچنین هزینه کم این نمک ها باعث استفاده از آنها در طیف وسیعی از کاربردها در صنایع مختلف می شود. متا سیلیکات های سدیم در صنعت به عنوان چسب، مواد تشکیل دهنده شوینده، سیمان، فرآیند ضد خوردگی، پایه های کاتالیزور، فلوکولانت ها و غیره استفاده می شود.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “متا سیلیکات سدیم”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها