مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

اسید ها

اسید ها

اسید ها مولکول ها یا یون هایی هستند که قادر به اهدای هیدروژن (پروتون یا یون هیدروژن) می باشند یا به طور متناوب قادر به تشکیل یک پیوند کووالانسی با یک جفت الکترون (لوئیس) هستند. اولين رده اهداكنندگان پروتون، اسيدهاي برونستد هستند. در مورد خاصی از محلول های آبی، اهدا کنندگان پروتون به شکل یون هیدرونیوم تشکیل شده و به عنوان آرنیوس شناخته می شوند. برونستد و لوری و کلیه نظریه آرنیوس شامل حلال های غیر آبی است. آنها معمولا یک اتم هیدروژن را به یک ساختار شیمیایی متصل می کنند که هنوز پس از اتمام هیدروژن مطلوب است.

خواص اسید ها

در آرنیوس آب دارای خواص مشخصی هستند که توصیف علمی اسید را ارائه می دهند. اینها از محلول های آبی با مزه ترش، می توانند لکوموس آبی را به رنگ قرمز تبدیل کنند و باد تشکیلات و فلزات معینی (مانند کلسیم) به شکل نمک واکنش نشان دهند. این کلمه از لاتین مشتق شده است.

یک محلول آبی دارای پی اچ کمتر از 7 است و به طور واضح نیز به عنوان “محلول در اسید” نامیده می شود، در حالی که تعریف دقیق تنها به حلال اشاره دارد. یک پی اچ پایین تر به معنای اسیدیته بالاتر و در نتیجه یک غلظت بالاتر از یون های مثبت هیدروژن در محلول است. مواد شیمیایی یا مواد دارای خاصیت اسید گفته می شود اسیدی هستند.

اسید های آلی معمولی

شامل هیدروکلریک (محلول کلرید هیدروژنی است که در اسید معده در معده یافت می شود و آنزیم های گوارش را فعال می کند)، اسید استیک (سرکه یک محلول آبی رقیق شده از این مایع)، اسید سولفوریک (در باتری های ماشین) و اسید سیتریک (در میوه های مرکبات یافت می شود). اسید فولیک در مواد غذایی و سبزیجات سبز رنگ به وفور یافت می شود. 

اسید فولیک که به نام های فولات یا ویتامین B9 نیز خوانده می شود برای بسیاری از اعمال بدن از جمله سلامتی سیستم عصبی، خون و یاخته ها حیاتی و اساسی است.

علت اصلی نقرس، تجمع اسید اوریک در بدن است که یا بر اثر تولید زیاد این ماده در بدن یا به علت ناتوانی کلیه در دفع آن، ایجاد می‌شود و به دنبال آن بلور‌های این ماده در مفاصل بدن رسوب می‌کنند. پس باید غلظتش در خون به اندازه ای باشد که موجب تجمع نگردد.

همانطور که این مثال ها نشان می دهند، اینها (به معنی گفتار) می توانند محلول ها یا مواد خالص باشند و از انواع جامد، مایعات یا گازها استخراج شوند. بعضی هایشان قوی و بعضی ضعیف یا متبلور و خورنده هستند، اما استثناء هایی نیز مانند کربورن ها و بوریک وجود دارد.

اسید لوئیس

که یک پیوند کووالانسی با یک جفت الکترون ایجاد می کند. به عنوان مثال، تری فلوراید بور است که اتم بور آن دارای یک مدار خالی است که می تواند یک پیوند کووالانسی را با به اشتراک گذاشتن یک الکترون از یک اتم در یک پایه، به عنوان مثال، اتم نیتروژن در آمونیاک، ایجاد کند.

لوئیس این را به عنوان تعمیم تعریف برنستد در نظر گرفت، به این معنی که یک ماده شیمیایی است که جفت الکترون را به طور مستقیم یا از طریق آزاد کردن پروتون ها در محلول می پذیرد و سپس جفت الکترون را می پذیرد. با این وجود، کلرید هیدروژن، استیک و اکثر انواع لوری-برونستد نمی توانند پیوند کووالانسی با یک جفت الکترون ایجاد کنند و بنابراین لوئیس نیستند. اینها انواعی از اسید های صنعتی هستند که کاربرد های عمده ای دارند. بسیاری از اسیدهای لوئیس غیر ارگانیک نیستند.

در اصطلاحات مدرن، اسید به طور ضمنی یک برونستد است و نه یک لوئیس، از آنجا که شیمیدان ها تقریبا همیشه اسید را یک لوئیس در نظر می گیرند.در سیستم نام گذاری کلاسیک، با توجه به آنیون ها نام گذاری می شوند. این پسوند یونیک، با یک پسوند جدید (و بعضی اوقات پیشوند) جایگزین شده است. به عنوان مثال، هیدروکلریک، کلرید به عنوان آنیون آن است، بنابراین پسوند “اید” آن را به صورت هیدروکلریک می کند.

در سیستم نامگذاری آیوپاک  “هیدرو” به سادگی به نام ترکیب یونی اضافه می شود. بنابراین، برای هیدروژن کلرید، نام به صورت کلرید هیدروژن آبی است. پیشوند “آبی” اضافه می شود فقط اگر ساخته شده از هیدروژن و یکی دیگر از عناصر باشد. ممکن است به عنوان اسید قوی و یا اسید ضعیف شناسایی شوند که براساس اینکه چطور آنها به یون هایشان در آب متفرق می شوند. قوی، مانند هیدروکلریک اسید، کاملا به یون های آن در آب تقسیم می شود. ضعیف تنها تا حدودی به یون های آن متصل می شود، بنابراین محلول حاوی آب، یون ها و اسید است.

اسید های مونوپروتیک

این اسید ها قادرند یک پروتون در هر مولکول را در طی فرآیند تجزیه (یونیزاسیون) نام گذاری کنند. اسیدهای پلی پروتیک، همچنین به عنوان اسید های پلی بازیک شناخته می شوند، می توانند بیش از یک پروتون در هر مولکول اسید اهدا کنند، در مقایسه با اسیدهای تک سلولی که تنها یک پروتون برای هر مولکول اهدا می کنند. انواع خاصی از اسیدهای پلی پروپتیک نام خاصی دارند، مانند اسید پروتئین (دو پروتون بالقوه برای اهدای خون) و سه پروتئینی (سه پروتون بالقوه برای اهدا).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها