مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

هیدروکلریک اسید

کشور سازنده: ایران

بسته بندی: بشکه

درصد خلوص: 37%

توضیحات

هیدروکلریک اسید که با نام muriatic acid نیز شناخته می شود، یک مایع بی رنگ و یا زردکمرنگ با میزان سمیت و خورندگی بالا است. این ترکیب دارای کاربردهای بسیاری از جمله تولید انواع کلرایدها، فراورش سنگ های معدنی و همچنین در تولید فلزات مانند قلع است. چون HCl یک اسید قوی است، عموما در موارد لازم برای خنثی سازی یک محلول، از این ترکیب استفاده می کنند. به طور کلی هیدروکلریک اسید کاربردهای وسیعی دارد و در بسیاری از صنایع می توان استفاده از آن را مشاهده کرد.

خرید هیدروکلریک اسید

استعلام قیمت هیدروکلریک اسید برای مصارف صنعتی با تضمین کیفیت و قیمت مناسب از طریق مشاوره با کارشناسان فروش شرکت مبتکر اندیشان امکان پذیر است.

هیدروکلریک اسید 37%

مشخصات فنی هیدروکلریک اسید

فرمول مولکولی HCl
جرم مولکولی 36.46 g/mol 
چگالی 1.18g/cm3
شکل ظاهری مایع شفاف و بی‌رنگ تا زرد

تولید هیدروکلریک اسید

HCl را از انحلال هیدروژن کلراید در آب تولید می کنند. خود هیدروژن کلراید را نیز می توان به طرق مختلفی تولید کرد. از این جهت روش های گوناگونی به منظور سنتز HCl وجود دارد. عموما در یک نگاه بهینه واحد تولید HCl را جداگانه نمی سازند بلکه آن در کنار سایر واحدهای تولید محصولات شیمیایی به صورت یکپارچه ساخته می شود.

هیدروکلرید اسید به صورت محلول با غلظت حداکثر 38% (گرید غلیظ آن) تولید می شود. هر چند تولید آن تا 40% نیز به طور شیمیایی امکان پذیر است اما به دلیل قابل توجه شدن نرخ تبخیر آن در محلول، در آن صورت حمل و نقل و نگه داری آن نیازمند اقدامات احتیاطی ویژه ای مانند سرد سازی و pressurization خواهد بود. اما غلظت بهینه آن در مقیاس تجاری بین 30% تا 35% است. به بهینه شدن بالانس بازده انتقال آن و میزان هدر رفت محصول ناشی از تبخیر آن. به منظور کاربردهای خانگی، به خصوص به منظور تمیز کاری از گریدهایی با غلظت 10% تا 12% استفاده می شود. البته در این حالت نیز حتما توصیه می شود پیش از شروع به کار حتما محلول با اب رقیق شود.

اسید کلریدریک در معده

جالب است بدانید که HCl در داخل معده انسان به منظور کمک به هضم غذا تولید می شود. HCl در واقع اسید معده است که بخش مهمی از کار سیستم گوارش ما را انجام می دهد. در حالت عادی، هیدروکلریک اسید معده باعث آسیب به بافت سلول های بدن انسان می شود، اما درون معده ی انسان یک لایه ی زخیمی از ماهیچه دارای یک هورمون خاصی به نام secretin وجود دارد که از دیواره های معده ی انسان محافظت می کند. در بعضی موارد ممکن است در اثر سوء هاضمه و یا حتی یک زخم معده که در اثر عدم رفتار صحیح مکانیزم های موجود در بدن انسان ایجاد شود، این دیواره از بین برود و اسید با لایه های زیرین دیواره ی معده تماس پیدا کند و این امر موجب درد شدید و ناراحتی های طولانی مدت در ناحیه معدهی انسان می شود.

اما این تنها جایی نیست که ما می توانیم این ترکیب را پیدا کنیم بلکه همان طور که گفته شد در طیف وسیعی از صنایع می توان این ترکیب را یافت. لازم به توضیح است که پیش از شروع به کار حتما MSDS هیدروکلریک اسید مطالعه گردد.

کاربرد هیدروکلریک اسید

  • در ساخت و تولید ترکیبات آلی مانند دی کلرواتان و وینیل کلراید کاربرد دارد. این ترکیبات در ساخت PVC (Poly Vinyl Chloride) استفاده می شود.
  • تنظیم سطح PH رنج بسیار متنوعی از مواد در طی فرایند تولید آنها مانند: مانند تصفیه آب آشامیدنی، انواع مواد غذایی و دارویی
  • کاهش PH آب استخر و تنظیم آن متناسب با بدن شناگران
  • خالص سازی نمک خوراکی
  • در بازیافت فلزات به منظور پاک کردن و حذف زنگ زدگی ها از سطح فلز
  • در فرایند تولید چرم طبیعی
  • باز تولید یون های مبدل
  • تولید ترکیبات غیرآلی همانند ferric acid و aluminium chlorohydrate که در تصفیه آب کاربرد دارند
  • استفاده از این ترکیب در اسید کاری چاه نفت در مراحل پایانی حفاری چاه به منظور افزایش میزان دبی نفت خروجی از چاه
  • در تولید طیف گسترده ای از افزونه ها مانند فراکتوز، سیتریک اسید و هیدرولیز پروتین سبزیجات

تولید کنندگان هیدروکلرید اسید

از بزرگترین کمپانی های تولیدکننده ی این محصول در حال حاضر در سراسر جهان می توان به  Dow chemical با تولید 2 میلیون تن در سال و هم چنین Georgia Gulf Corporation ،Tosoh Corporation ،Akzo Nobel ،Tessenderlo با ظرفیت هر کدام 1.5 میلیون تن در سال اشاره کرد. در حال حاضر میزان تولید جهانی این محصول چیزی در حدود 20 میلیون تن در سال است. که از این میزان 3 میلیون تن در سال آن به صورت مستقیم سنتز می شود و مابقی آن از سایر محصولات آلی و سنتز های مشابه تولید می شود.

نکات ایمنی اسید کلریدریک (MSDS)

بخارات این ماده سمی است و خطر استنشاق گاز اسید کلریدریک وجود دارد. بخارات و غبار های حاصل از این ماده نیز بسیار خورنده می باشد و باعث آسیب به ریه و مجاری تنفسی می شود برای همین هنگام کار استفاده از ماسک، عینک و سایر تجهیزات محافظتی الزامی است.

تماس ایت اسید با پوست بسیار خورنده است از این جهت لباس و دستکش محافظ باید هنگام کار استفاده شود.

شرایط نگهداری کلریدریک اسید

بهترین ظروف برای نگهداری این ماده ظروف پلی ونیل کلراید است.

این ماده باید دور از نور خورشید در دمای کمتر از 35 درجه سانتی گراد در مکانی خشک و به دور از یخ زدگی نگهداری شود.

جمع بندی

در این مقاله به مشخصات اسید هیدروکلریک، تولید و کاربرد های آن بررسی شد. این اسید در تولید کلریدها، کودها و رنگها، در آبکاری الکتریکی و در صنایع عکاسی، تصفیه آب، نساجی و لاستیک استفاده می شود.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “هیدروکلریک اسید”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها