مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

کاربردهای اکسید کبالت

کاربرد های اکسید کبالت

کاربرد اکسید کبالت در لعاب و سرامیک

اکسید کبالت یک اکسید فلزی رنگی است که رنگ آبی آن در تمامی درجه های حرارت های، لعاب کاربرد دارد (مگر اینکه در درصد بالایی که به رنگ سیاه می باشد). اکسید کبالت مشکی یک منبع کلیدی CoO است که در لعاب، شیشه و میناکاری استفاده می شود.

کبالت یکی از قویترین رنگ های مورد استفاده در سرامیک است و در بیشتر موارد مقدار مصرفی آن 1% و یا کمتر است. مانند مس ذوب شده خاصیت اکسیداسیون بسیار زیادی دارد.

اکسید کبالت قرن ها به عنوان عامل رنگرزی در لعاب برای سرامیک ها مورد استفاده قرار می گرفت. این ماده در سفال هایی که تا قبل از 1400میلاد بوده پیدا شده است. جالب است بدانید مواد کبالت بسیار گران است و به شدت کاربرد عملی آن در بسیاری از موارد خیلی محدود است.

 

بیشتر بخوانید: نقش اکسیدهای فلزی در رنگ لعاب چیست؟

 

پودر اکسید کبالت خام CoO در طی ذوب برای لعاب ذوب نمی شود مگر اینکه در کوره کاهش پیدا کند. این عوارض به سادگی با تغییر در درصدها و تنظیم رنگ در صورت نیاز قابل بهبود است. علاوه بر این ها از اکسید کبالت (II) می توان در خشک کن ها استفاده شده با رنگ های روغنی نیز استفاده کرد تا سرعت خشک شدن رنگ ها را بهبود بخشد.

همانطور که می دانید کبالت (II) اکسید ازتجزیه اکسید کبالت Co2O3 در دمای 900 درجه  تولید می شود. این سنگ معدن همراه نیکل، آرسنیک، گوگرد و منگنز در کانادا، مراکش و جنوب افریقا بدست می آید. در طول فرایند سمی (Roasting) محصولات جانبی آرسنیک و گوگرد نیز تولید میشوند. این مواد را میتوان در نماهای سنگی و سرامیکی پیدا کرد.

نمک های سرامیکی تجاری اکسید کبالت بیشتر به صورت لعاب دهی مورد استفاده قرار می گیرند و درصد پوشش دهی آنها در بسته های مختلف متفاوت است. کربنات کبالت تمایل دارد در لعاب ها به طور چشمگیری پراکنده شود تا رنگ آبی به وجود آورد اما بدلیل کم بودن توانایی آن در لعاب دهی مشکلاتی نیز برای لعاب زدن نیز ایجاد می کند. برای لعاب دهی همانطور که اشاره شد کبالت آبی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.

در یک فرم کربنات CoO 63% در حالی که باید 93 % درصد باشد. بنابراین اگر میخواهید از فرم اکسید نسبت به کربنات استفاده کنید بهتر است آن را به 93 قسمت تقسیم و سپس هر قسمت را به 63 تقسیم کنید. اما اگر از فرم کربناته استفاده می کنید برای نسبت کربنات به اکسید بهتر است ماده را به 63 قسمت تقسیم و هر یک از قسمت ها را به 93 تقسیم کنید.
اما تمامی این محاسبات تقریبی است و علاوه براین محاسبات به کیفیت رنگ کبالت مورد استفاده نیز بستگی دارد.

کاربرد صنعتی

از اکسید کبالت برای تولید نمک کبالت (II) مانند تولید CoCl2 و Co(NO3)2 استفاده می شود. همچنین در خوراک و کود حیوانی بعنوان مکمل برای تولید ویتامین B12 یا کوبالامین مورد استفاده قرار میگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها