مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

سدیم کربنات

کشور سازنده: ایران (مراغه)

بسته بندی: کیسه 50 کیلویی

درصد خلوص: 99%

توضیحات

سدیم کربنات (Sodium Carbonate) یک ترکیب شیمیایی غیر آلی است. این ترکیب در واقع فرم مونوهیدرات کریستال کربنات یا به عبارت دیگر نمک سدیم کربنیک است که قابلیت انحلال در آب را دارد. این ترکیب عموما به صورت یک کریستال دکاهیدرات در قالب یک جامد پودری وجود دارد. در دمای اتاق به صورت یک جامد پودری سفید رنگ و بی بو و با طعمی قلیایی است که خاصیت جذب رطوبت دارد. روش تولید کربنات سدیم، در گذشته به طور سنتی از خاکستر گیاهان رشد کرده بر روی خاک های غنی از سدیم بوده است. این ترکیب را در مقیاس های تجاری از ترکیب نمک خوراکی (سدیم کلرید) و سنگ آهک با استفاده از فرایندی به نام Solvay سنتز می شود.

فروش سدیم کربنات

در این مقاله به شرح روش های تولید و کاربردهای این ماده می پردازیم و بازار جهانی آن را بررسی می کنیم.

خرید سدیم کربنات

استعلام قیمت سدیم کربنات تنها از طریق تماس با کارشناسان واحد فروش شرکت مبتکر اندیشان امکان پذیر است. همکاران ما آماده پاسخ گویی و ثبت سفارشات شما مشتریان گرامی می باشند.

مشخصات فنی سدیم کربنات

پودر های سفید کریستالی و جاذب رطوبتی هستند که در اتانول حل نمی شود.

نام های دیگر خاکستر سودا یا کریستال سودا 
فرمول مولکولی Na2CO3 
جرم مولکولی 106 گرم بر مول
دانسیته 2.53
نقطه ذوب 851 درجه سانتی گراد
نقطه جوش 1600 درجه سانتی گراد

این ماده با خلوص بیش از 98 درصد تولید می شوند و انواع ناخالص آن حاوی کمتر از 1.5% آب، کمتر از 0.5% سدیم کلراید، کمتر از 0.1% سولفات، کمتر از 0.1% کلسیم، کمتر از 0.1% منیزیم و کمتر از 0.004% آهن هستند. 

روش های تولید 

به طور کلی، بیشتر کربنات سدیم از استخراج رسوبات طبیعی این ماده صورت می گیرد، اما دو روش برای سنتز آن وجود دارد که به بررسی آنها می پردازیم.

روش اول استفاده از سدیم کلراید و کلسیم کربنات

واکنش کلی که بین سدیم کلراید و کلسیم کربنات رخ میدهد به این صورت مشاهده میشود:

CaCO3 + 2NaCl     →      CaCl2 + Na2CO3

گرچه کلسیم کربنات بسیار نامحلول است ولی در واکنش با نمک محلول بعد از طی کردن 7مرحله ما محصول حاصل می شود. این فرایند به  عنوان فرایند آمونیاک-سودا یا (فرایند Solvay) شناخته می شود، که به نام شیمیدان بلژیکی در سال 1861 به ثبت رسیده است. درسال 1861 یکی از دانشمندان بلژیکی به نام ارنست سولوای روشی را ابداع کرد که در آن سدیم کلرید با آمونیاک واکنش داده و سدیم کربنات را تولید شد. این فرایند در برجی بزرگ میان تهی اتفاق می افتد که در انتهای برج کلسیم کربنات (سنگ آهک) به وسیله حرارت به کربن دی اکسید تبدیل می شود و از قسمت بالایی برج محلول غلیظ سدیم کلرید و آمونیاک وارد شده و سدیم بی کربنات در انتهای برج ته نشین میشود. سدیم بی کربنات ته نشین شده در انتهای برج را به وسیله حرارت دادن به سدیم کربنات و آب و کربن دی اکسید تبدیل می کنند در این روش محصول جانبی که حاصل می شود آمونیاک بوده که مجدد تولید و در مجاورت آهک (کلسیم هیدروکسید) باقی مانده واکنش داده و کربن دی اکسید تولید می کند.

فرایند solvay برای تهیه سدیم کربنات

تنها فراورده اضافی آن کلسیم کلرید می باشد به همین دلیل این روش، روشی اقتصادی و به صرفه است و سرعت تولید در آن بسیار بالاست.

روش اول استفاده از سنگ های ترونا و اوککلیت

فرایند solvay در آمریکا استفاده نمی شود در عوض، در صنعت از دو سنگ استفاده می کند که حدود 30 درصد از تولیدات جهان مربوط می شود. سنگ trona است که در Wyoming  به مقدار زیادی پیدا می شود.
سنگ ترونا (trona) یک کانی خاکستری که به صورت تبخیری در رسوبات نمکی رخ می دهد و شامل یک کربنات هیدراته و بی کربنات سدیم است.
فرمول شیمیایی trona به صورت زیر است:

Na2CO3.NaHCO3.2H2O

از این ماده به عنوان یک جامد و برای احتراق دی اکسید کربن، برای تولید کربنات سدیم استخراج می شود:

سایر سنگ های معدنی مانند nahocolite که سدیم هیدروژن کربنات را دارد در اثر گرما سدیم کربنات تولید می کنند.

فرایند های دیگری نیز برای تولید سدیم کربنات وجود دارد که عبارتند از:

فرایند Leblanc

در سال 1791، شیمیدان فرانسوی نیکلاس لبلتک روشی جدید برای تولید خاکستر سودا ابداع کرد در این روش مواد اولیه شامل سولفوریک اسید و زغال سنگ است.
ابتدا نمک دریایی(سدیم کلرید) را در سولفوریک اسید جوشانده تا سدیم سولفور و گاز هیدروژن کلرید تولید شود. همچنین مخلوط سدیم سولفات با سنگ آهک خرد شده (کلسیم کربنات) و زغال حرارت داده می شود تا سدیم کربنات به همراه کربن دی اکسید و کلسیم سولفور حاصل شود.
هیدروکلریک اسید حاصل از این فرایند یکی از منابع اصلی و مهم الودگی هوا است و سولفید کلسیم بعنوان یک محصول جانبی شناخته شده است که یک فراورده بی فایده ای است.
از این روش تا اواخر دهه 1880 استفاده می شد.

فرایند Hou

این فرایند توسط دانشمند چینی در سال 1930 ابداع شد این فرایند شبیه به فرآیند سولوای می باشد اما به جای واکنش دادن محلول باقی مانده با آهک، کربن دی اکسید و آمونیاک یک محلول تشکیل می دهد و سدیم کلرید 40 درجه را به محلول اضافه کرده سپس این ترکیب را تا 10درجه سانتی گراد سرد می کنند و آمونیوم کلرید ته نشین شده با فیلتر جدا می شود و این آمونیوم کلرید را دوباره برای تولید سدیم بی کربنات استفاده می کنند.
در این روش مشکل تولید کلسیم کلرید به عنوان ماده جانبی حل شده و از محصول آمونیوم کلراید برای کوددهی استفاده می کنند. این روش جدید ترین روش و به روز ترین روش تولید این نمک است.

تولید سالیانه کربنات سدیم

چین بزرگترین تولید کننده سدیم کربنات است که 46% از تولیدات را به خود اختصاص می دهد و آمریکا 23% از تولیدات را به خود اختصاص داده است.

تولید در جهان 52میلیون تن
تولید در چین 25میلیون تن
تولید در آمریکا 12میلیون
اروپا 11میلیون تن
روسیه 0.71میلیون تن

آسیا بزرگترین مصرف کننده این ماده در زمینه ساخت کاغذ، مواد شیمیایی، تصفیه آب است. دو کشور پر جمعیت هند و چین نیز در این منطقه قرار دارند که بر بازار خرید این ماده تاثیر گذار هستند.

کاربرد ها

سدیم کربنات ماده خام مهمی برای صنایع مختلف به شمار می آید. این ماده در تهیه مواد شوینده، صابون، بافت پارچه، چرم، رنگ، ترکیبات دارویی و تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد. در این بخش به بررسی برخی از کاربردهای آن می پردازیم:

ساخت شیشه

این ترکیب شیمیایی در ساخت و تولید شیشه بسیار کاربرد دارد. سدیم کربنات در واقع به عنوان فلاکس سیلیکا عمل می کند که موجب کاهش نقطه ذوب مخلوط به یک سطح قابل دسترس که به لحاظ اقتصادی دارای توجیه باشد، می شود. این مخلوط “سودا شیشه” دارای انحلال نسبی در آب است و از این جهت به مخلوط مقداری کلسیم کربنات اضافه می کنند تا از انحلال پذیری آن درون آب جلوگیری کند.

تنظیم کننده اسیدیته

از خاکستر سودا جهت تنظیم PH و ایجاد شرایط قلیایی در مواردی که نیاز به وجود یک محیط قلیایی برای انجام عملیات است استفاده می کنند. گاهی نیز از Na2CO3 درون استخرهای شنا به منظور افزایش PH آب که ممکن است به دلیل اضافه کردن کلر یا سایر افزونه های حاوی اسید کاهش یافته باشد، استفاده می کنند.

الکترولیت شیمیایی

در مباحث الکتروشیمی از Na2CO3 گاهی به عنوان الکترولیت استفاده می کنند. الکترولیت ها عموما دارای مبنای نمکی هستند و از این جهت Na2CO3 در فرایند الکترولیز به عنوان یک هادی، عملکرد خوب و قابل قبولی دارد. یکی از ویژگی های خوب این ماده در استفاده از آن به عنوان یک الکترود این است که بر خلاف یون های کلراید که منجر به تولید گاز کلر خواهند شد، یون های کربنات برای آنها خورنده نیست.

ترکیبات قلیایی

این نمک جزء خانواده ترکیبات شیمیایی کلر قلیایی محسوب می شود و به همراه کاستیک سودا به عنوان یکی از اصلی ترین منابع ترکیبات قلیایی، در بسیاری از فرایندها مورد استفاده قرار می گیرند. سودا اش تجاری بسیار خالص بوده و در گریدهای مختلف که تفاوت آنها در میزان چگالیشان است، به فروش می رسد.

بازار جهانی سدیم کربنات

صنعت شیشه 53% میزان مصرف جهانی کربنات سدیم را در اختیار دارد و پیش بینی می شود در طی سال های آینده این بازار به طور سالانه حدود 2% رشد خواهد داشت. در مرحله ی بعد، تولید صابون و مواد شوینده قرار دارد. این بخش حدود 15% از میزان مصرف جهانی Na2CO3 را در سال 2016 تشکیل داده است. فراورده های شیمیایی پایین دست آن و تولید فلزاتی مانند آلومینیوم و سایر فلزات معدنی نیز از حوزه های پرکاربرد این ترکیب محسوب می شود.  

بازار جهانی سدیم کربنات

در سال 2016، شرق آسیا و چین به ترتیب حدود 46% و 21% از میزان تولید این نمک را تشکیل داده اند. که بدان معناست که بخش قابل توجهی از تولید جهانی این ماده را این کشورها در اختیار دارند. هم چنین پیش بینی می شود تا سال 2022 این کشورها هم چنان بزرگترین تولید کنندگان یک چنین ترکیباتی باقی خواهند ماند. در طی سال های 2000 تا 2016 میزان مصرف چین به طور میانگین 8% در سال رشد داشته است که عدد بسیار بزرگی است.

جمع بندی

همانطور که قبلا اشاره شد، این ترکیب از منابع طبیعی سنتز می شود. چهار کاربرد سدیم کربنات که اصلی محسوب می شوند، عبارتند از ساخت شیشه، کاربرد به عنوان الکترولیت شیمیایی، ‌تنظیم کننده PH و کاربرد در ترکیبات قلیایی. البته این ماده در ساخت صابون، بوراکس، در شوینده ها به منظور نرم کردن آب، صنایع رنگ و کاغذ سازی نیز کاربرد دارد ولی کاربرد آن در هریک از این بخش ها قابل قیاس با چهار مورد ذکر شده نیست.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “سدیم کربنات”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها