مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

حلال 402

کشور سازنده: ایران (اصفهان، تبریز، شیراز و کرمانشاه) / چین

بسته بندی: بشکه 220 لیتری

درصد خلوص: 99%

دسته بندی:

توضیحات

حلال 402 (White Spirit) که در واقع عضوی از خانواده بزرگ حلال هایی با نام های mineral spirit یا Stanford solvent و یا به طور کلی تینر رنگ است. دامنه دمای جوش حلال 402 بین 150 تا 220 درجه سانتی گراد و دارای رنگی شفاف و بویی قابل تشخیص است که در آب نامحلول و دمای خود اشتعالی آن نیز 232 درجه سانتی گراد است.

ظرف حاوی حلال 402

در این مقاله به شرح مشخصات و کاربرد های این ماده می پردازیم، سپس اطلاعات ایمنی و بازار جهانی آن را بررسی می کنیم.

خرید حلال 402

شرکت مبتکر اندیشان در زمینه فروش انواع حلال های شیمیایی صنعتی با تضمین کیفیت و خلوص بالا اماده ارائه مشاوره به شما مشتریان گرامی می باشد. برای استعلام قیمت حلال 402 با کارشناسان فروش ما در تماس باشید.

مشخصات حلال 402

محصول فوق ترکیبی از هیدروکربن های پارافینی و آروماتیک هایی با دامنه تقطیر 200 تا 142 درجه سانتی گراد است و جز حلال های آروماتیک پایین تقسیم بندی می شود. این ماده از نظر شیمیایی پایدار است و خاصیت خورندگی ندارد.

این ترکیب آروماتیک به عنوان حلال برای از بین بردن لکه های مختلف و همچنین به منظور حلال در صنعت رنگ سازی مورد استفاده قرار می گیرد. زدودن ترکیبات آروماتیک از این حلال موجب بی بو شدن و افزایش کاربری آن در صنعت رنگ گردیده است.

این ماده در سه گرید تولید می شود. گرید A به منظور استفاده در صنعت چاپ و رنگ استفاده می شود. گرید B در وارنیش ها، الکل، چاپ پارچه، واکس خانگی و روکش کف و غیره استفاده می شود و گرید C به طور عمده در تولید حلال های روان کاری از سطح فلزات و اسپری های تمیز کننده و غیره کاربرد دارد.

کاربرد های حلال 402

این ماده به طور گسترده در تهیه رنگ ها مورد استفاده قرار می گیرد. هنرمندان از این ترکیب به عنوان جایگزینی برای ترپنتین به دلیل اشتعال پذیری و میزان سمیت کمتر آن، استفاده می کنند. همچنین این ترکیب در مصارف دیگری هم چون رنگرزی پارچه، پاک کردن سطح فلزات، ساخت مبلمان، پولیش های کفش و کف زمین، فرمولاسیون پاک کننده های خشک، فرایند استخراج، صنایع لاستیک و تولید آسفالت مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده غیرخورنده و دارای پایداری شیمیایی است.

کاربرد حلال 402 در تهیه رنگ ها

حلال 402 در واقع ترکیبی از مخلوط های آلیفاتیک و alicyclic است که درواقع مخلوطی از هیدروکربن های C7 تا C12 محسوب می شوند. وایت اسپریت نامحلول در آب است و از این جهت می توان از آن در فرایند استخراج، اسپری ها، محافظ های چوب، رنگ ها ، تولید لاک ناخن و یا در تولید آسفالت استفاده کرد. در اروپای غربی حدود 60% از white spirit ها صرف مصارف تولید رنگ و لاک ناخن می شود. White spirit پرکاربرترین حلال مورد استفاده در صنایع رنگ است. در مصارف خانگی از آن عموما به منظور پاک کردن قلموهای نقاشی بعد از انجام کار، استفاده می گردد. از آن همچنین به عنوان ماده مشتعل کننده کوره های زغال چوب، حذف چسب باقی مانده بر روی سطوح غیر متخلخل و غیره استفاده می شود.

انواع و گریدهای حلال 402:

سه نوع و سه گرید مختلف از وایت اسپریت وجود دارد. دسته بندی انواع این مواد بر اساس نوع تولید آنهاست که شامل:

  • (hydrodesulfurization (removal of sulfur) alone (type 1
  • (solvent extraction (type 2
  • (hydrogenation (type 3

حال هر کدام از این دسته ها خود به سه گرید مختلف تقسیم بندی می شوند. گرید با نقطه فلش پایین، گرید معمولی و گرید با نقطه فلش بالا همچنین یک گرید از درجه صفر نیز وجود دارد که با نام جزء تقطیر شده شناخته می شود و عمدتا شامل هیدروکربن های اشباع C9 تا C12 با دامنه جوش بین  140 تا 200 درجه سانتی گراد است. به حلال 402 اصطلاحا آروماتیک پایین می گویند. همچنین حلال آروماتیک بالا را نیز با نام حلال ویژه می شناسند که به عنوان رقیق کننده در صنایع الکل سازی، رنگ سازی و صنعت چاپ کاربرد دارد.

چرا این ترکیب جز آروماتیک پایین طبقه بندی می شود؟

همانطور که گفته شد این ماده در گرید های مختلفی تولید می شود. باید توجه نمود گرید 1 از وایت اسپریت ها حاوی حداکثر 25 درصد ترکیبات آروماتیک می باشد و گرید شماره 2 از این ماده حاوی حداکثر 17 درصد از ترکیبات آروماتیک نفتا می باشد. این مواد نقطه جوش های متفاوتی دارند و در اثر تقطیر نفت سفید به دست می آیند. با این حال برای هر دو گرید فرایند هیدرو سولفوریزاسیون یا همان گوگرد زدایی قبل و یا بعد از تقطیر صورت می پذیرد.

بازار مصرفی این ماده و پیش بینی های صورت گرفته:

در سال 2016 ارزش بازار جهانی وایت اسپریت چیزی در حدود 5360 میلیون دلار بوده است و پیش بینی می شود که این بازار تا سال 2023، به طور میانگین سالانه 5.3% رشد داشته باشد و به بیش از 7671 میلیون دلار برسد. در سال 2016 بخش تینرهای رنگ، بیشترین میزان مصرف حلال 402را در سراسر جهان داشته است. از این جهت گرید آروماتیک پایین این محصول که در بخش رنگ کاربرد دارد رشد بیشتری نسبت به سایر گریدها داشته است.

از بزرگترین تولید کنندگان وایت اسپریت ها (به خصوص حلال 402) در سراسر جهان می توان به شرکت های زیر اشاره کرد:

ExxonMobil Corporation, Royal Dutch Shell Plc., Total S.A., Idemitsu Kosan Co., Ltd., Compaa Espaola de Petrleos, S.A.U., Neste Oyj, Haltermann Carless, DHC Solvent Chemie GmbH, Al Sanea Chemical Products, and GSB Chemicals.

از عمده تولید کنندگان این محصول در کشور می توان به: پالاشگاه تبریز، اصفهان، کرمانشاه،  شیراز و بندر عباس اشاره کرد.

شرایط نگهداری و حمل و نقل

حلال 402 را در محیط خشک، خنک، دارای تهویه مناسب و به دور از اشعه مستقیم آفتاب، گرما و سایر منابع اشتعال زا نگهداری نمایید. برای انبار کردن این محصول باید از ظروف در بسته استفاده کرد.

جمع بندی

کاربرد گسترده و کیفیت بالای  White Spirit آن را به یکی از محبوب ترین حلال ها در جهان تبدیل کرده است. این ماده به صورت تقطیر کسری از نفتا یا نفت سفید در 4 گرید تولید و عمدتاً به عنوان حلال در صنعت رنگ استفاده می شود و با کاهش ویسکوزیته رنگ اجازه می دهند رنگ برای مدت کوتاه تری خشک شود. سایر کاربرد های ذکر شده برای این حلال استفاده از آن در محصولات نگهدارنده چوب، چربی زدا، مواد ضد خوردگی، محصولات کنترل آفات و دافع حشرات است.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “حلال 402”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها