مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

تولوئن

کشور سازنده: ایران (تبریز – اصفهان)

بسته بندی: بشکه 185 کیلویی

درصد خلوص: 

دسته بندی:

توضیحات

تولوئن مایعی بی‌رنگ، نامحلول در آب و با بوی شبیه تینرهای رنگ معمولی است. فرمول شیمیایی آن C6H5CH۳ می باشد و جز هیدروکربن های آروماتیک است که به مقدار زیادی در قطران زغال سنگ یافت می‌شود. از آن به عنوان حلال در صنایع مختلفی چون رنگ و رزین استفاده می شود. این ماده از واکنش یدید متیل (CH3I) با بنزن و آلومینیوم کلراید (AlCl3) در شرایط آزمایشگاهی تولید می شود. 

خرید تولوئن

جهت استعلام قیمت تولوئن در شرکت مبتکر اندیشان با کارشناسان واحد فروش ما در ارتباط باشید تا محصول شما با بالاترین کیفیت در کوتاهترین زمان تحویل گردد.

 

کاربرد تولوئن 

این ماده به عنوان یک مادهٔ اولیه و همچنین حلال شیمیایی کاربرد دارد. از دیگر کاربردهای آن می توان به حلال رنگ، تینر، درزگیر سیلیکونی، واکنش‌گر شیمیایی، پلاستیک، جوهر چاپ، چسب، لاک و ضدعفونی کننده و گندزدا اشاره کرد. همچنین می‌توان از آن برای ساخت فوم و TNT استفاده نمود. نکته جالب دو مورد تولوئن کاربرد آن به عنوان دارویی استنشاقی برای زدودن سموم می‌باشد.

 

خطرات

میزان سمی بودن این ترکیب شیمیایی در مقایسه با بنزن بسیار کمتر است و غلظت بسیار بالایی لازم است تا تنفس بخارات آن منجر به مرگ شود، اما غلظت‌های کمتر آن به راحتی بر روی سیستم عصبی تأثیر می‌گذارند. غلظت‌های کم تا متوسط این ماده، منجر به ایجاد خستگی، سرگیجه، ضعف، رفتار نامتعادل، نقصان حافظه، بی‌خوابی، کم‌اشتهایی، و کم شدن دید و شنوایی می‌گردد. با از بین رفتن حضور تولوئن، این حالات نیز کم می‌شوند. تولوئن ممکن است بر کلیه اثر نامطلوب بگذارد . هیچ مدرکی دال بر سرطان‌زا بودن تولوئن در دست نیست. 

غلظت مجاز  ppm۲۰۰ برای محیط کار و  mg/l۱ برای آب آشامیدنی توصیه شده‌اند. تولوئن نه تنها از طریق استنشاق بخارش می‌تواند به بدن انسان وارد شود، بلکه از خاک‌های آلوده شده هم این امکان وجود دارد؛ چرا که در این حالت، امکان تماس مستقیم انسان با خاک، نوشیدن آب زیرزمینی آلوده و تبخیر از خاک وجود دارد. با توجه به سرطان‌زا بودن بنزن، هم اکنون از تولوئن که خواصی مشابه با بنزن دارد، به عنوان جانشین استفاده می‌شود.

بازار جهانی

تنوع مشتقات تولوئن پتروشیمی و استفاده آن در صنايع مختلف، اين محصول را به عنوان يک كالای استراتژيک مطرح ساخته است و از همين روی نوسان قيمت آن بر بسياری از صنايع توليدی اثرگذار است. لازم به توضیح است که پیش از شروع به کار آن،حتما msds تولوئن مطالعه گردد.

تهیه این ماده عموما به منظور تولید بنزن یا پارا-زایلن, جهت تولید پلی اتیلن ترفتالات (PET) رزین ها و یا toluene diisocyanates (TDI) که برای تولید پولی اورتان مورد استفاده قرارمی گیرد. همچنین این ترکیب به طور گسترده به عنوان حلال در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. یک بخش اصلی از تولید این ماده در حال حاضر به منظور تولید محصولات پالایشگاهی, به خصوص بنزین, مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی مقادیری از تولوئن را به منظور افزایش عدد اکتان به مخلوط بنزین اضافه می کنند. پیش بینی می شود که به طور میانگین طی سال های 2017 تا 2022 میزان ظرفیت تولید این ترکیب شیمیایی در سراسر جهان افزایش خواهد یافت. اما این این رشد در کشورهای درحال توسعه متمرکز است و رشدی در قاره آمریکا، اروپای غربی و یا ژاپن شاهد نخواهیم بود. همچنین بیشترین میزان افزایش تولید این محصول مربوط است به کشورهای شرق آسیا به خصوص چین و یا منطقه  خاورمیانه است.

در نمودار زیر سهم هر یک از مناطق مختلف را از بازار جهانی تولوئن مشاهده می کنید.

بازار جهانی تولوئن

می توانیم بگوییم که مصرف جهانی این ماده از سال 2012 تا کنون حدود 3.7% در سال رشد داشته است. البته این میزان همراه با لحاظ کردن میزان مصرف آن در مخلوط بنزین است. که اگر تنها کاربرد آن به عنوان حلال و یا صنایع پایین دست شیمیایی را در نظر بگیریم, این عدد به 1.6% در سال کاهش خواهد یافت. نکته ی جالب توجه این که در طی پنج سال آینده میزان مصرف در دو حوزه ی خاورمیانه و شرق آسیا, بیش از 99% از حجم رشد تولوئن را تشکیل می دهند. و این میزان سالانه 2% طی پنج سال آینده افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر از تولوئن ایرانی می توان به تولوئن اصفهان و تولوئن تبریز اشاره کرد.

جمع بندی

همان طور که گفته شد تولوئن ساده ترین هیدروکربن آروماتیک است. تقریباً بیشترین میزان تولید و فروش جهانی تولوئن در پالایشگاه های نفت به عنوان افزودنی بنزین بر آورد شده و استفاده از آن به عنوان یک حلال نسبتاً ناچیز است. این ترکیب یک ماده اولیه در تولید رنگ ها، جوهرها، لاک ها، رقیق کننده های رنگ، چسب ها، لاک ناخن، مواد پاک کننده و لاستیک است.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “تولوئن”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها