مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

زایلن

کشور سازنده: ایران

بسته بندی: بشکه 190 کیلویی

در صد خلوص: 99%

دسته بندی:

توضیحات

زایلن ماده ای شیمیایی و یک ترکیب آروماتیک می باشد که در صنعت به عنوان یک حلال مهم شناخته می شود. این ماده یک ترکیب آلی، مایعی بی رنگ ،فرار، قابل اشتعال و دارای بوی شیرین (بدلیل وجود 3گروه آروماتیک) است که به دی متیل بنزن نیز معروف می باشد. زایلن دارای 3 ایزومر به نام های: ارتو (o-)، متا (m-)، و پارا (p-) است که تفاوت این سه ایزومر تنها به محل قرار گرفتن گروه های متیل بستگی دارد.

خرید زایلن

جهت اطلاع از قیمت زایلن و ثبت سفارش با کارشناسان واحد فروش ما در شرکت مبتکر اندیشان در تماس باشید.

قیمت زایلن

مشخصات فنی زایلن

فرمول شیمیایی C8H6Cl4 
جرم مولی ۲۴۳٫۹۴۵۲۴ گرم بر مول

تولید 

در زبان یونانی xylo به معنی چوب است. زایلن یا دی متیل بنزن یک مخلوط هیدروکربن آروماتیک  متشکل از یک حلقه بنزن با دوگروه متیل است که جابجا می شوند. زایلن از جمله محصول های مهم پتروشیمیایی است که هنگام ساخت سوخت به دلیل کربنه شدن زغال سنگ کک تولید می شود. این ترکیب اولین بار توسط یک شیمیدان فرانسوی به نام آگوست کاهور  در سال 1850 به عنوان یکی از اجزای قطران چوب کشف و جداسازی شد. سالانه چندین میلیون تن از محصول فوق در جهان تولید می شود. این ماده در اثر متیلاسیون بنزن و تولوئن نیز ایجاد می شود. 

کاربردهای زایلن

حلال

محصول فوق یک ماده شیمیایی است که در ایالات متحده تولید شده و به طور گسترده به عنوان تینر و حلال رنگ، وارنیش (لاک) و جوهر مورد استفاده قرار می گیرد.
از این ماده به عنوان حلال در تولید محصولات آفت کش نیز استفاده می شود.
para xylene یکی از ایزومر های زایلن است که به عنوان
یکی از مواد خام اولیه برای تولید پلی اتیلن ترفتالات(PET) استفاده می شود.
از آن در تولید شیشه های آب معدنی، بطری های نوشابه ها و PET استفاده می شود.

کاربرد زایلن در بطری های PET

همچنین از para xylene در تولید ترفتالیک اسید خالص استفاده می شود، ترفتالیک تولید شده در صنعت نساجی برای ساخت پلی استر مورد استفاده قرا می گیرد.

بافت شناسی

از ماده در بافت شناسی به منظور حذف پارافین از اسلایدهای خشک میکروسکوپ که قبلا لکه دار شدن استفاده می شود.

سایر کاربرد ها

محصول فوق بعنوان یک ماده اولیه خام برای تولید مونومرها (مواد اولیه سازنده پلیمرها) که به آن ها ترفلاتیک اسید میگویند مورد استفاده قرار میگیرند.
ترفتالیک اسیدها به منظور تولید پلیمرها مورد استفاده قرار می گیرند.
این ماده یک عامل تمیز کننده خوب برای مواد سیلیکونی و استیل است.
از این ماده برای ضدعفونی کردن وسایل و بسیاری از موارد استفاده می شود. همچنین برای تولید بنزین نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

خطرات زایلن

  • استفاده از محصول فوق در مقادیر کم موجب سرگیجه و توهم می شود.
  • قرار گرفتن در معرض بوی زایلن موجب تحریک بینی شده و بلعیدن زایلن موجب تحریک گلو می گردد از طرفی این ماده می تواند از طریق دهان و بینی جذب بدن و باعث علائمی مانند ناراحتی معده، سرگیجه، سر درد، آسیب دیدن کلیه ها و کبد شود.
  • به علت قابلیت اشتعال، بخار آن باعث آتش سوزی می شود. برای چشم و همين طور برای غشای مخاطی و تنفسی مضر می باشد.
  • تماس با اين مايع سبب تورم جدی پوست و ناراحتی چشم می شود. استنشاق آن و همچنين قورت دادن آن بصورت اتفاقی و يا جذب آن از طريق پوست بسيار زيان آور است. تماس زایلن با پوست دست موجب حساسیت و قرمزی پوست و تماس مداوم موجب خشکی، ترک خوردگی و تاول زدن می شود و تماس با چشم می تواند باعث التهاب چشم و پلک شود. 

جمع بندی

این ماده یک ترکیب شیمیایی به صورت مخلوطی چرب و مایعی بی رنگ است و یکی از 30 ترکیب شیمیایی است که به طور انبوه تولید و در صنایع مختلف به عنوان حلال مورد استفاده قرار می گیرد. حدود نیم تا یک درصد از نفت خام را زایلین تشکیل می دهد و به مقدار کمتر در گازوئیل و سوخت هواپیما یافت می شود. زایلین سه فرم ایزومری دارد که در بالا به آن اشاره شد که نامگذاری آنها بر اساس این است که کدام اتم کربن (از حلقه بنزن) به دو گروه متیل متصل است. این ماده در صنعت تولید چسب برای کاهش ویسکوزیته، تولید پلیمر، تولید پوشش های ضد آب، صنایع چرم،شوینده ها، روان کننده ها، کاغذ سازی و لوله های خط انتقال زایلن به میزان زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “زایلن”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها