مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

سنجش خلوص کلرید روی

سنجش خلوص کلرید روی

پودری خشک و سفید رنگ است و به راحتی در آب و الکل حل می شود. محلول کلرید روی به کاغذ لیتموس واکنشی مانند اسید نشان می دهد و کاغذ لیتموس را به رنگ قرمز در می آورد. در حال حاضر بیشترین کاربری این ترکیب در مطافر سنتز و تولید مواد آزمایشگاهی و هم چنین صنعت نساجی است. این ماده یک ترکیب جاذب رطوبت است و در هنگام نگه داری باید دور رطوبت هوا نگه داری شود.

تست سنجش خلوص کلرید روی

تست حلالیت

محلول 1 گرم از کلرید روی در 1 میلی لیتر آب باید شفاف و یا به مقدار بسیار اندکی کدر باشد. در صورت خالص بودن کلرید روی، هر گونه عاملی که موجب کدر شدن محلول می شود باید با افزودن 3 میلی لیتر الکل و 1 قطره هیدروکلریک اسید ناپدید شود.

سولفات

10 میلی لیتر محلول کلرید روی اسیدی شده با نسبت 1 به 10 به وسیله ی چند قطره هیدروکلریک اسید رقیق، نباید با محلول باریم کلرید واکنش دهد در صورت عدم انجام واکنش و کدر نشدن محلول می توان نتیجه گرفت که کلرید روی عاری از هر گونه سولفات است.

فلزات و قلیا های خارجی

برای شناسایی فلزات و قلیا ها در کلرید روی از دو تست شناسایی زیر کمک می گیرند:

  • بعد از افزودن هیدروژن سولفید به محلول حاوی 1 گرم از روی کلرید در 10 میلی لیتر آب اسیدی شده با هیدروکلریک اسید، محلول باید بدون تغییر باقی بماند در این صورت می توان از خلوص کلرید روی از فلزات و قلیا ها اطمینان حاصل کرد.
  • راه حل دوم این است که 1 گرم از روی کلرید بعد از مخلوط کردن با 10 میلی لیتر آب و 10 میلی لیتر آمونیاک  باید تشکیل محلول شفافی دهد و بعد از افزودن هیدروژن سولفید به محلول باید رسوب سفید رنگی تشکیل شود. در صورت خالص بودن روی کلرید بعد از صاف کردن محلول و خشک کردن رسوب و مشتعل کردن آن نباید چیزی از ماده باقی بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها