مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

سنجش خلوص پتاسیم اگزالات

سنجش خلوص پتاسیم اگزالات

پتاسیم اگزالات با فرمول شیمیایی K2C2O4 و جرم مولی 184.308 گرم بر مول به شکل بلورهای اورومبیک است و در سه قسمت از آب حل می شود و محلول آبی آن نسبت به کاغد لیتموس خنثی است. در ادامه به شرح آزمایش های لازم برای سنجش خلوص پتاسیم اگزالات (potassium oxalate) خواهیم پرداخت. آزمایش ها بر اساس تعیین وجود یا عدم وجود یک دسته خاص از ترکیبات در نمونه دسته بندی شده اند. اگر نمونه پس از انجام کامل و درست آزمایش ها بتواند شرایط تمامی تست ها را برآورده کند، یعنی خالص بوده و ناخالصی های ذکر شده برای این ماده سولفات ها، کلرایدها و فلزات سنگین است. در انتها نیز آزمایش تیتراسیون برای تعیین کمی مقدار ماده موجود در نمونه شرح داده شده است.

توجه داشته باشد که انجام این تست ها باید در شرایط آزمایشگاهی و تحت شرایط کنترلی صورت گیرد، همچنین برای کار با هر نوع ماده شیمیایی، از قبل MSDS آن را مطالعه کنید.

تست های سنجش خلوص پتاسیم اگزالات

سولفات ها

محلولی حاصل از اختلاط 5 گرم پتاسیم اگزالات در 200 سی سی آب را جوشانده و به آن 5 سی سی اسید هیدروکلریک بیفزایید، سپس به محلول حاصل باریم کلرید اضافه کنید. اگر نمونه اگزالات پتاسیم استفاده شده عاری از سولفات ها باشد، نباید در مدت 12 ساعت هیچگونه رسوب باریم سولفاتی در محلولی که تهیه کرده اید، تشکیل شود.

کلراید ها

1 گرم از پتاسیم اگزالات را در 25 سی سی آب حل کرده و سپس 10 سی سی اسید نیتریک و چند قطره محلول نقره نیترات به آن بیفزایید. حال اگر محلول حاصل را تکان دهید نباید کدر شود.

فلزات سنگین

به محلول حاوی 1 گرم اگزالات پتاسیم در 25 سی سی آب، محلول هیدروژن سولفید-آب بیفزایید. محلول باید بدون تغییر باقی بماند. حال به مایع موجود 5 سی سی محلول آب آمونیاک بیفزایید، هیچ گونه رنگ سبزی نباید پدیدار شود، همچنین هیچ رسوبی نباید تشکیل شود.

تعیین مقدار کمی

حدود 3.2 گرم از پتاسیم اگزالات را در آب حل کرده و سپس آن را تا 500 سی سی رقیق کنید. به 50 سی سی از این محلول 6 تا 8 سی سی اسید سولفوریک غلیظ افزوده و مایع موجود را تا 60 درجه سانتی گراد حرارت داده و سپس با پتاسیم پرمنگنات دسی نرمال تیتر کنید.

هر سی سی از پتاسیم پرمنگنات دسی نرمال برابر است با 0.0092158 گرم از K2C2O4 + H2O

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها