مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

سنجش خلوص اکسید مس

سنجش خلوص اکسید مس

اکسید مس با فرمول شیمیایی CuO و جرم مولی 79.6 به صورت پودرهای ریز، گرانول های درشت و یا مفتول جهت آنالیز ترکیبات آلی مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب غیر آلی جامدی سیاه رنگ است که به عنوان یکی از دو اکسید پایدار مس شناخته می شود. این ماده در اسیدهای معدنی مانند هیدروکلریک اسید، اسید سولفوریک و نیتریک اسید حل شده و نمک های مس (ll) حاصل این اختلاط هستند.

تست سنجش خلوص اکسید مس

نیترات ها، کلرایدها و کربن دی اکسید

در صورت حرارت دادن 100 گرم از اکسید مس و عبور دادن جریانی از هوای مرطوب عاری از کربنیک اسید از روی آن، هیچگونه بخاری که کاغذ لیتموس را به رنگ قرمز دربیاورد و یا آب آهک را کدر کند نباید تولید شود.

موادی که با سولفید هیدروژن رسوب نمی کنند (آهن و …)

2 گرم اکسید مس را در 100 سی سی از هیدروکلریک اسید (چگالی ویژه 1.19) حل کرده و توسط 100 سی سی آب رقیق کنید. سپس باقی مانده غیر قابل حل را مشتعل کنید، جرم آنچه که باقی می ماند نباید از 0.005 گرم تجاوز کند.

گاز سولفید هیدروژن را در حدود 70 درجه سانتی گراد از داخل محلول عبور داده تا هنگامی که مس به صورت کامل رسوب کند و سپس فیلتر کنید، محلول فیلتر شده را در یک حمام آب تبخیر کرده و سپس باقی مانده را مشتعل کنید. جرم باقی مانده نباید از 0.02 گرم بیشتر باشد.

سولفات ها

1 گرم از اکسید مس را در 5 سی سی هیدروکلریک اسید (چگالی ویژه 1.19) حل کرده و با 50 سی سی آب رقیق کنید. حال به این مخلوط محلول باریم کلرید اضافه کنید، پس از این کار محلول نباید سریعا کدر شود.

کلسیم

20 گرم از اکسید مس را با مخلوطی از 5 سی سی اسید نیتریک و 95 سی سی آب مخلوط کرده و به مدت 15 دقیقه سریعا تکان دهید و سپس فیلتر کنید. حال مس موجود در محلول فیلتر شده را با عبور گاز هیدروژن سولفید کاملا رسوب دهید و دوباره فیلتر کنید. محلول فیلتر شده را در یک حمام آب تا حدود 20 سی سی تبخیر کنید، مقداری اضافی از آب آمونیاک به محلول افزوده و آن را بیش از یک بار فیلتر کنید و به فیلتر شده محلول آمونیوم اگزالات بیفزایید. پس از انجام مراحل فوق محلول نباید سریعا کدر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها