مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

سنجش خلوص اکسید جیوه

سنجش خلوص اکسید جیوه

اکسید جیوه با فرمول شیمیایی HgO به صورت پودر سنگین قرمز یا پودر زرد رنگ که به راحتی در اسید هیدروکلریک یا اسید نیتریک رقیق حل می شود و محلولی شفاف ایجاد می کند.

اکسید جیوه (mercury oxide) یک معرف بسیار کارآمد است و در آزمایشگاه برای تشخیص نمک های جیوه مانند کلرید جیوه و جیوه استات به کار می رود. این محصول در موارد مختلفی مانند استفاده به عنوان مواد ضد عفونی کننده تا رنگ دانه استفاده می شود. همچنین در تولید ابر رساناهای دارای پایه جیوه کاربرد دارد.

از کاربردهای دیگر می توان استفاده به عنوان کاتالیست و یا شناساگر در غذای حیوانات برای تشخیص وجود روی، هیدروژن سیانید، استیک اسید، فرمیک اسید و کربن مونو اکسید در مخلوط گازی اشاره کرد.

در ادامه به معرفی و شرح آزمایش های لازم برای سنجش خلوص اکسید جیوه خواهیم پرداخت. هر قسمت با اسم موادی که قرار است وجود آنها در نمونه بررسی شود مشخص شده است . به عنوان مثال در قسمتی که با عنوان مواد غیر فرار نامگذاری شده است هدف تشخیص وجود این ترکیبات در نمونه است ، به این صورت که اگر پس از سوزاندن 2 گرم جیوه اکسید باقی مانده قابل وزنی باقی بماند به این معنی است که در نمونه مواد غیر فرار وجود دارد و نمونه ما خالص نیست .

تست های سنجش خلوص اکسید جیوه

مواد غیر فرار

2 گرم از اکسید جیده را بسوزانید، پس از سوزاندن هیچ گونه باقی مانده قابل وزنی نباید بر جای بماند.

کلراید ها

محلولی از 1 گرم اکسید جیوه در 5 سی سی اسید نیتریک و 15 سی سی آب تهیه کنید. حال به مایع موجود محلول نقره نیترات بیفزایید در صورت عدم وجود کلراید ها محلول نباید بیش از یک کدری مختصر در خود نشان دهد.

سولفات ها

محلولی از 1 گرم اکسید جیوه در 5 سی سی اسید نیتریک و 15 سی سی آب تهیه کنید. حال به مایع موجود محلول باریم نیترات بیفزایید در صورت عدم وجود سولفات ها محلول باید بدون تغییر باقی بماند.

نیترات ها

1 گرم از اکسید جیوه را در 2 سی سی آب و 2 سی سی سولفوریک اسید حل کنید و سپس این محلول را با 1 سی سی فروس سولفات روی هم بریزید . هیچ ناحیه رنگی نباید در محلول مشاهده شود حتی اگر به مدت طولانی باقی بماند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها