مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

سنجش خلوص اکسید آنتیموان

سنجش خلوص اکسید آنتیموان

اکسید آنتیموان با فرمول شیمیایی Sb2O3 و جرم مولی 288.4 گرم بر مول پودری سفید، نامحلول در آب، اما قابل حل در هیدروکلریک اسید، تارتاریک اسید، بی تارتارات های قلیایی و محلول های پتاسیم یا سدیم هیدروکسید است و نسبت به قابل لیتموس خنثی است. این ماده را می توان از منبع معدنی (سولفید آنتیموان)، اکسیداسیون فلز آنتیموان و یا به عنوان محصول جانبی از پالایش آلیاژ آنتیموان-سرب به دست آورد. این ترکیب گاهی به عنوان فلز و گاهی به عنوان یک ماده غیر فلزی عمل می کند.

تست سنجش خلوص اکسید آنتیموان

آرسنیک

1 گرم از اکسید آنتیموان را در 3 سی سی از هیدروکلریک اسید حل کنید (دارای چگالی ویژه 1.19) حل کرده وسپس 3 سی سی محلول کلرید قلع را به آن بیفزایید ، محلول آماده شده نباید تا مدت 1 ساعت به رنگ تیره در آید.

فلزات سنگین

1 گرم از اکسید آنتیموان را در 30 سی سی محلول سدیم هیدروکسید (دارای چگالی ویژه 1.3) مخلوط کرده و آن را حرارت دهید . محلول حاصل را با 20 سی سی آب رقیق کرده و سپس به آن محلول هیدروژن سولفید و آب بیفزایید. هیچگونه رسوب سفید رنگ و یا قهوه ای مایل به سیاه نباید ایجاد شود.

کلراید ها

1 گرم از اکسید آنتیموان را در 30 سی سی محلول سدیم هیدروکسید (دارای چگالی ویژه 1.3) حل کرده و آن را حرارت دهید. به محلول موجود 70 سی سی اسید نیتریک افزوده و سپس فیلتر کنید. حال به محلول فیلتر شده محلول نیترات نقره بیفزایید. محلول حاصل نباید هیچگونه رسوبی داسته باشد و حداکثر می تواند کدری مختصری از خود نشان دهد.

 کاربردها

  • در صنایع شیشه سازی از Sb2O3 برای حذف حباب در شیشه های نوری، برای بی رنگ کردن برخی شیشه های خاص و به عنوان عامل تثبیت کننده در تولید شیشه های سبز زمردی استفاده می کنند.
  • اکسید آنتیموان به عنوان مات کننده در لعاب ظروف چینی و لعاب سرامیک مورد استفاده قرار می گیرد که در صورت وجود سرب در لعاب می تواند آن را به رنگ زرد درآورد.
  • در صنعت آجر سازی آنتیموان برای روشن سازی رنگ رس سوخته کاربرد دارد.
  • همچنین این ماده به عنوان بدنه رنگ زرد در ترکیب با تیتانیوم مفید است.
  • آنتیموان در فاز نانو می تواند به عنوان یک شتاب دهنده در تولید پلی استر، پلاستیک، لاستیک، رنگ، الیاف، مواد شیمیایی کامپوزیتی و غیره مورد استفاده واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها