مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

سنجش خلوص آمونیاک

سنجش خلوص آمونیاک

محلول آبی آمونیاک یک مایع روشن و بدون رنگ است که چگالی ویژه آن با افزایش میزان آمونیاک محلول کاهش پیدا میکند. برای اهداف آنالیزی، عموما دو نوع محلول با غلظت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، یکی با چگالی ویژه 0.96 که حدود 10% آمونیاک دارد و دیگری دارای چگالی ویژه 0.925 و حدود 20% آمونیاک است. گرید دیگری نیز از این محلول در برخی آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد که دارای غلطت 28% آمونیاک است و با نام آب آمونیاک 28% شناخته می شود. سنجش خلوص آمونیاک به شرح زیر است.

تست سنجش خلوص آمونیاک

سنجش خلوص محلول آب آمونیاک 28% (“Strong Ammonia solution”)

مایعی شفاف و بدون رنگ که دارای چگالی ویژه 0.90 است و حاوی 28% NH3 است.

مواد غیر فرار

از تبخیر 3.5cc از محلول آب آمونیاک در حمام آبی، هیچگونه باقی مانده قابل وزنی نباید به جا بماند. البته همواره ردی ناچیز  باقی می ماند.

کلرایدها، پیریدین

3.5cc از محلول آب آمونیاک رقیق شده با 30cc آب و فوق اشباع توسط 20cc اسید نیتریک را آماده کنید. محلول باید بی رنگ بماند. این محلول با اضافه شدن محلول نیترات نقره به آن نباید دچار تغییر شود.

فلزات سنگین

2cc از محلول آب آمونیاک را توسط 20cc آب رقیق کنید و سپس چند قطره محلول آمونیوم سولفید را به آن بیفزایید، هیچ تغییری در محلول نباید پدید آید.

سولفات ها

3.5cc محلول آب آمونیاک را توسط هیدروکلریک اسید به مقدار کم اسیدی کنید و سپس به آن محلول کلرید باریم بیفزایید. رسوب باریم سولفات نباید پس از 12 ساعت ایجاد شود.

کربن دی اکسید

رنگ محلول حاوی 3.5cc از محلول آب آمونیاک و هیدروکسید کلسیم نباید به یکباره از یک کدری ملایم فراتر رود.

تعیین مقدار کمی

2 گرم آب آمونیاک را با 50cc آب رقیق کرده و با اسید هیدروکلریک نرمال تیتر کنید. از متیل اورنج به عنوان شناساگر استفاده کنید.

1cc از هیدروکلریک نرمال برابر با 0.01706 گرم از آمونیاک است.

سنجش خلوص آب آمونیاک 20%، آب آمونیاک غلیظ

این محلول دارای چگالی ویژه 0.925 و حاوی 20% آمونیاک است.

تست های مواد غیر فرار، کلرایدها، پیریدین، فلزات سنگین، سولفات ها و درصد NH3 موجود همگی همانند آنچه که برای آب آمونیاک 28 درصد شرح داده شدند، انجام می شوند. فقط در آزمایش ها به جای 3.5cc محلول 28% از 5cc محلول 20% استفاده کنید. برای این محلول تست های زیر نیز باید انجام شوند.

سولفیدها

در صورت اضافه کردن تعداد کمی قطره از استات سرب آمونیاک به 5cc از محلول آب آمونیاک، مایع نباید به رنگ زرد و یا قهوه ای دربیاید و همچنین نباید رسوب سیاه رنگی بوجود آید.

Tar-Bases (آنیلین، پیریدین، پیرول و…)

مخلوطی از 5cc آب آمونیاک و 20cc اسید نیتریک را بر روی حمام آب تبخیر کنید. باقی مانده تبخیر باید دارای رنگ سفید خالص باشد.

کلسیم

مخلوطی از 5cc آب آمونیاک و 20cc آماده کنید. اگر محلول آمونیوم اگزالات را به آن بیفزایید هیچگونه کدری نباید در محلول باشد.

منیزیم

بر اثر افزودن محلول آمونیوم فسفات به 10cc محلول آب آمونیاک، پس از دو ساعت نباید هیچ رسوبی تشکیل شود.

کربنات ها

10cc از محلول آب آمونیاک را با 20cc از محلول رقیق کلسیم هیدروکسید مخلوط کرده و بجوشانید، به جز یک کدری مختصر نباید هیچ اتفاق دیگری برای محلول بیفتد.

فسفات ها

به 10cc آب آمونیاک 40cc اسید نیتریک و 25cc محلول آمونیوم مولیبدات اضافه کنید. هیچ رسوب زرد رنگی نباید پس از 2 ساعت در دمای 40 درجه سانتی گراد بوجود آید.

آب آمونیاک 10%

این محلول حاوی 10% آمونیاک و دارای چگالی ویژه 0.96 است.

تمامی تست های سنجش خلوص آمونیاک همانند آنچه که برای محلول آب آمونیاک 20% شرح داده شد انجام می گیرند با این تفاوت که در تمامی تست ها مقدار محلول 10% باید دو برابر مقدار محلول 20% باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها