مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

سنجش خلوص آلومینیوم اکسید

سنجش خلوص آلومینیوم اکسید

آلومینیوم اکسید خالص با فرمول شیمیایی Al2O3 و جرم مولی 102.2 گرم به صورت پودر سفید موجود است. این ماده جاذب رطوبت است و برای تعیین میزان جذب تانین مورد استفاده قرار می گیرد. در زیر میکروسکوپ هنگامی که بین 30 تا 60 برابر بزرگنمایی شود، تا حدودی شفاف و به صورت توده های روی هم جمع شده شبیه به بافت سبزیجات مشاهده می شود.

این ماده که با نام آلومینا نیز شناخته می شود به دلیل سختی و مقاومت فشاری بالایی که دارد در بسیاری از صنایع به عنوان پوشش سطوح مختلف و خرد کننده مواد مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از معمولترین کاربردهای این ترکیب، استفاده از آن برای تولید شمش آلومینیوم است.  

تست سنجش خلوص آلومینیوم اکسید

جیوه و آلومینیوم فلزی

هنگامی که این ماده با آب و یا الکل خیسانده شود، اگر آلومینیوم یا جیوه در آن وجود داشته باشد رنگ آن به صورت قهوه ای در خواهد آمد، اما اگر خالص باشد کاملا سفید باقی خواهد ماند. در زیر میکروسکوپ نیز هیچگونه تکه کروی از جیوه و قطعات فلزی آلومینیوم نباید قابل مشاهده باشد.

قدرت جذب تانین (جوهر مازو)

1 گرم از آلومینیوم اکسید تازه مشتعل شده را به شدت با 200 سی سی از محلولی تانین در آب (این محلول از حل شدن 4.5 گرم تانین و مقدار کافی آب تا رسیدن به حجم 1000 سی سی درست شده است) به مدت 5 دقیقه تکان داده و سپس محلول به دست آمده را به مدت 5 دقیقه در یک حمام آب حرارت داده و سپس فیلتر کنید. حال 50 سی سی از محلول فیلتر شده را برداشته و در یک ظرف وزن شده پلاتینیومی و یا نیکلی تبخیر کنید. باقی مانده این عملیات را در 105 درجه سانتی گراد خشک کرده و سپس وزن کنید.

حال 50 سی سی از محلول اصلی تانین ( این محلول از حل شدن 4.5 گرم تانین و مقدار کافی آب تا رسیدن به حجم 1000 سی سی درست شده است) را بردارید و در 105 درجه سانتیگراد خشک کنید، باقی مانده این عملیات را نیز وزن و مشخص کنید. سپس مقدار کل باقی مانده برای 200 سی سی از محلول اصلی تانین را محاسبه کرده و مقدار آن را با میزان باقی مانده کل از 200 محلولی که حاوی آلومینیوم اکسید بود مقایسه کنید. نتایج باید نشان دهد که هر گرم از آلومینیوم اکساید بین 0.4 تا 0.5 گرم از تانین را جذب کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها