مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

متیل اتیل کتون

کشور سازنده: تایوان

 بسته بندی: بشکه 165 کیلویی 

 درصد خلوص: 99%

دسته بندی:

توضیحات

به طور کلی متیل اتیل کتون یا بوتانون (butanone) با فرمول C4H8O یک آلکیل کتون بدون رنگ و اشتعال پذیر است؛ که در صنایع شیمیایی، داروسازی، اجسام نیمه رسانا، رنگ و جوهر استفاده‌ی گسترده‌ ای از این ماده‌ی فرار می ‌شود.

فرمول ساختاری متیل اتیل کتون

این ماده، که تحت عنوان 2-بوتانون، MEK  و متیل استون نیز شناخته می ‌شود، در آب و بسیاری ترکیبات دیگر انحلال پذیر است. این ترکیب به طور طبیعی در آتشفشان ‌ها، جنگل‌ ها و آتش سوزی مراتع وجود دارد و می‌ توان مقدار کمی از آن را در برخی میوه‌ ها و سبزیجات یافت.

خرید متیل اتیل کتون

شرکت مبتکر اندیشان در زمینه فروش انواع حلال های شیمیایی صنعتی با تضمین کیفیت و خلوص بالا اماده ارائه مشاوره به شما مشتریان گرامی می باشد. برای استعلام قیمت متیل اتیل کتون با کارشناسان فروش ما در تماس باشید.

خواص فیزیکی و شیمیایی:

فرمول شیمیایی C4H8O
وزن مولکولی 72.107g/mol
مشخصات ظاهری مایع بدون رنگ و دارای عطر شیرین
نقطه ذوب  86.3°C-
نقطه جوش 79.6°C
نقطه اشتعال -9°C
دانسیته 0.805 g/mol

این ماده با اکسید کننده های قوی، آمین های آلیفاتیک، آمونیاک، سدیم هیدروکسید، کلروسولفونیک اسید، مس، هیدروژن پراکسید، اسیدهای معدنی، ایزوسیانات ها، نیتریک اسید، سولفوریک اسید اولئوم، پتاسیم ترت بوتواکساید، 2-پروپانول، پیریدین ها و سولفوریک اسید واکنش می دهد و در حضور قلیا شدیدا با کلروفرم واکنش می دهد. همچنین این ترکیب در دمای اتاق به صورت مایع وجود دارد.

روش تولید متیل اتیل کتون:

فرایند صنعتی تهیه این ماده شامل تولید مقدار انبوهی از آن (در حدود 700 میلیون کیوگرم) با استفاده از کاتالیست‌ هایی مانند مس، روی و برنز است. با استفاده از این کاتالیست ها هیدروژن را از 2-بوتانول جدا می ‌کنیم و به محصول 2-بوتانون می ‌رسیم.

CH3CH(OH)CH2CH3 → CH3C(O)CH2CH3 + H2

روش دیگری نیز وجود دارد که در آن محصول جانبی اکسیداسیون بوتان، به تولید این ماده منجر می ‌شود. اما این روش کاربرد بسیار کمتری دارد.

کاربرد متیل اتیل کتون:

این ترکیب در معرض هوا به راحتی خشک می شود، به همین دلیل کاربرد زیادی در زمینه رنگ و دیگر پوشش ها دارد. از جمله کاربردهای آن می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • حلال پوشش های محافظتی
  • لاستیک های مصنوعی
  • تهیه موم پارافین
  • چربی گیری
  • جوهر چاپ
  • رنگ و جلای چوب
  • پاک کنندگی رنگ
  • کاتالیست
  • ضد یخ
  • پارچه

مطالعات جدید نشان می دهد که می‌توان از این ماده به عنوان سوخت احتمالی برای موتور احتراق جرقه ای نیز استفاده کرد.

متیل اتیل کتون و استون چه تفاوتی دارند؟

متیل اتیل کتون پیوند درون مولکولی بیشتری نسبت به استون دارد. به همین دلیل دمای بیشتری برای جوشیدن نیاز دارد و فراریت آن نسبت به استون کمتر است. همین عامل باعث می‌شود، قدرت پاک کنندگی متیل اتیل کتون از استون بیشتر باشد. تفاوت دیگر این دو ترکیب در سمیت آنها است. با وجود اینکه هر دو این مواد از سمیت کمی برخوردارند، سازمان حفاظت از محیط زیست (EPA) به دلیل خطر بالای آتش گرفتن، متیل اتیل کتون را در دسته ترکیبات پرخطر قرار داده است.

MSDS و اطلاعات ایمنی

پیش از کار با ترکیبات شیمیایی، برگه اطلاعات ایمنی آن را مطالعه کنید.

  • با پوشیدن لباس و دستکش مناسب و تمیز، از برخورد متیل اتیل کتون با پوست خودداری کنید.
  • حین کار با این ترکیب از محافظ صورتی استفاده کنید که عینک ایمنی داشته باشد.
  • از گذاشتن لنز چشم اجتناب کنید.
  • در محل تولید یا مصرف این ماده سیستم تهویه اعمال کنید.
  • برخورد کوتاه مدت با بخار این محصول می تواند باعث خارش چشم، بینی و گلو شود و برخورد بلند مدت با آن، می تواند منجر به آسیب دیدن سیستم عصبی و مغز شود.
  • این ترکیب، ماده ای اشتعال پذیر است، بنابراین توجه کنید که می توانید از اسپری آب برای خنک کردن محفظه ی آن استفاده کنید.
  • در صورت تماس پوست با این ماده، لباس قسمت آلوده را خارج کنید و آن ناحیه را به مدت 10 الی 15 دقیقه با آب و صابون بشویید.
  • اگر چشمان شما به این ماده ی شیمیایی آلوده شد، 10 الی 15 دقیقه چشمان خود را با آب ولرم بشویید و به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت تنفس یا بلع مواد آلوده به این ترکیب به پزشک مراجعه کنید.

با رعایت نکات ایمنی، خطرات ناشی از کار با این ماده ی شیمیایی را کاهش دهید.

بازار متیل اتیل کتون

در اینجا به بررسی تغییرات بازار این ماده می پردازیم. در سال 2020 بازار این ترکیب تحت تاثیر همه گیری کووید 19 قرار گرفت اما پس از مدتی صنایع رنگ، رزین و همچنین صنایع دارویی تقاضای بیشتری برای این ماده داشتند و به این ترتیب بازار رشد پیدا کرد. اما از طرف دیگر، مطالعاتی در مورد تاثیر منفی این ترکیب بر کووید19 انجام شد که جلوی رشد بازار را گرفت. با این وجود انتظار می رود که آسیا بازار این ترکیب را در دست بگیرد.

بازار متیل اتیل کتون

در کشورهایی نظیر چین، فیلیپین، ویتنام و اندونزی، سرمایه گذاری بر ساختمان‌های مسکونی و تجاری افزایش داشته است و همین عامل میتواند منجر به افزایش مصرف این محصول در این کشورها، طی سال‌های آتی شود. کشور چین در حال ساخت تعداد زیادی فرودگاه است. اداره هواپیمایی کشور چین قصد دارد 216 فرودگاه جدید بسازد، بنابراین انتظار میرود مصرف این ماده در این کشور افزایش چشمگیری داشته باشد. بازار این محصول یک بازار تلفیقی است که چند تولید کننده اصلی بخش قابل توجهی از نیاز بازار را تامین می‌کنند. برخی از این تولید کنندگان، به ترتیب اولویت Royal Dutch Shell PLC، Arkema، Exxon Mobil Corporation، Nouryon و Sasol هستند.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “متیل اتیل کتون”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها