مبتکر اندیشان: تولیدکننده و عرضه کننده نهاده های کشاورزی

دی اتیلن گلیکول

کشور سازنده: ایران (پتروشیمی شازند اراک) 

بسته بندی: بشکه 230 کیلویی

درصد خلوص: 99% 

دسته بندی:

توضیحات

دی اتیلن گلیکول (Diethylene glycol) یک ترکیب آلی با فرمول شیمیایی C4H10O3 است. از ویژگی های DEG می توان به طعم شیرین، رطوبت گیر بودن و سمت آن اشاره کرد. این ماده قادر به تشکیل پیوند هیدروژنی است، بنابراین در آب و الکل حل می شود و می تواند به عنوان حلال و ماده تشکیل دهنده متداولی در بسیاری از محصولات تجاری مانند ضد یخ ها، مایعات ترمز، لوازم آرایشی و نرم کننده ها مورد استفاده قرار بگیرد.

ارلن حاوی دی اتیلن گلیکول

در این مطلب به بررسی خصوصیات این ماده، روش تهیه و کاربردهای آن می پردازیم و نکات ایمنی که باید هنگام کار با دی اتیلن گلیکول در نظر داشته باشید را شرح می دهیم.

فروش

این ماده یکی از حلال های آلی رایج در صنایع متنوع است. برای اطلاع از قیمت دی اتیلن گلیکول با کارشناسان واحد فروش شرکت مبتکر اندیشان تماس حاصل نمایید.

خصوصیات شیمیایی و فیزیکی

DEG مایع پایدار، بدون رنگ و بدون بویی است که خاصیت خورندگی و فراریت ندارد.

ساختار ساختار شیمیایی دی اتیلن گلیکول
فرمول شیمیایی C4H10O3
جرم مولکولی

106.12 g/mol

چگالی

1.12 g/cm³

نقطه جوش 244 درجه سانتی گراد
نقطه ذوب 10.45- درجه سانتی گراد
نقطه اشتعال 143 درجه سانتی گراد

این ماده شیمیایی، هم گروه الکلی دارد و هم گروه اتری و در آب، اترها، آلدهید ها و کتون ها انحلال پذیر است.

تولید

این ماده از هیدرولیز جزئی اتیلن اکساید همراه با مونو اتیلن گلیکول و تری اتیلن گلایکول تولید می شود.

یکی دیگر از روش های تهیه آن، واکنش اتیلن گلیکول با اتیلن اکسید است.

کاربرد

دی اتیلن گلیکول حلال و ماده اولیه بسیاری از محصولات است. در تهیه گاز طبیعی از این ماده به عنوان عامل جذب کننده رطوبت استفاده می کنند و در تهیه برخی رزین ها، تری اتیلن گلیکول، سورفاکتانت ها و اترها به عنوان حدواسط عمل می کند. سایر کاربردهای این ماده عبارتند از:

  • تولید رزین های پلی استر اشباع و غیر اشباع
  • نرم کننده پارچه در صنعت نساجی
  • حلال رزین، رنگ، روغن و سایر ترکیبات آلی
  •  جذب رطوبت توتون و تنباکو، چوب پنبه، جوهر رنگ و چسب 
  • جزئی از روغن ترمز 
  • در فرمولاسیون لوازم بهداشتی نظیر کرم، لوسیون و دئودورانت ها
  •  به عنوان پلاستی سایزر

 اتیلن گلیکول در فرمولاسیون ضد یخ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

این ماده به عنوان محلول ضد یخ برای سیستم های آبیاری خودکار، در باک بنزین و… مورد استفاده قرار می گیرد. (ترکیب آب با 40% دی اتیلن گلیکول در دمای -18 درجه سانتی گراد انجماد پیدا می کند و اگر این ترکیب حاوی 50% DEG باشد تا -28 درجه سانتی گراد منجمد نمی شود.)

MSDS و اطلاعات ایمنی

محفظه حاوی دی اتیلن گلیکول را در محیطی سرد، خشک و با تهویه مناسب نگهداری کنید و از آن در برابر رطوبت، گرما و ترکیبات ناسازگاری مانند اکسید کننده ها و اسیدهای قوی محافظت کنید. هنگام کار با این ماده از دستکش، ماسک و تجهیزات ایمنی استفاده کنید.

در صورت بروز هر گونه مشکل ضمن تماس با فوریت های پزشکی به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • تماس با چشم: پلک های خود را از هم باز نگه دارید و به مدت 15 دقیقه چشمان خود را با آب فراوان بشویید.
  • تماس با پوست: ممکن است حساسیت پوستی ایجاد شود بنابراین لباس های آلوده را در بیاورید و محل تماس را حداقل 15 دقیقه با آب فراوان بشویید.
  • استنشاق: از محل آلوده خارج شوید و به مکانی بروید که هوای تازه در آن جریان داشته باشد.
  • بلع: چندین بار دهان خود را بشویید و به پزشک مراجعه کنید.

سمیت

بلع این ماده برای انسان خطرناک است، اما استنشاق آن به دلیل فشار بخار پایین DEG خطر کمتری دارد. قرار گرفتن در معرض دی اتیلن گلیکول باعث می شود این ماده به سرعت جذب بدن شود و علائمی همچون سردرد، سرگیجه، خستگی، حالت تهوع و دشواری در تنفس را ایجاد کند.

در موارد حاد، این ماده می تواند باعث بالا رفتن سطح آنزیم های کبدی و گرانیتین، آسیب عصبی، تشنج، کما و آسیب به کلیه و کبد شود.

در گذشته از DEG در داروهایی مانند استامینوفن استفاده میشد و عوارض جدی در پی داشت. بنابراین، دیگر این ماده در مواد غذایی و دارویی به کار نمی رود.

 

مقایسه مونو اتیلن گلیکول و دی اتیلن گلیکول

هر دو ترکیبات الکلی مایع و بی رنگی هستند که قابلیت تشکیل پیوند هیدروژنی دارند و هر دو به عنوان خنک کننده در صنایع گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند.

در مورد تفاوت این دو می توان گفت مونو اتیلن گلیکول یک ترکیب مجزا است، در حالیکه دی اتیلن گلیکول از ترکیب دو مولکول مونو اتیلن گلیکول با یک پیوند اتری تشکیل شده است.

جمع بندی

همانطور که گفته شد دی اتیلن‌گلیکول به صورت مایعی بی رنگ، کمی چسبناک با بوی ملایم و مطبوع است که از واکنش اتیلن گلیکول با اتیلن اکسید تشکیل می شود و در ساخت رزین های پلی استر اشباع و غیر اشباع، پلی یورتان ها و نرم کننده ها، صنایع رزین، رنگ، صنایع آرایشی وبهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. تفاوت این ماده با مونو اتیلن گلیکول در پیوند اتری دی اتیلن گلیکول است. توجه داشته باشید که هنگام کار با این ماده از قرار گرفتن در معرض بخارات و بلع آن اجتناب کنید زیرا خطراتی همچون آسیب به کبد و کلیه، آسیب عصبی، تشنج و کما را در پی دارد. محفظه حاوی DEG نباید در معرض گرما، رطوبت و ترکیباتی مانند اکسید کننده ها و اسید های قوی قرار بگیرد.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دی اتیلن گلیکول”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

درباره ما

شرکت مبتکر اندیشان صنعت پیشرو در سال 1401 با هدف تولید نهاده های کشاورزی با بکارگیری نیروهای متخصص در این بخش شروع به فعالیت نموده است

مجوز ها